میهمانی میلیاردی ساندیس خورها

نویسنده
نازنین کامدار

» انتشار دائره المعارف ۹ جلدی به بهانه نهم دی

همزمان با سالگرد تجمع بسیجیان و عوامل سرکوب حکومت ایران در میدان انقلاب در نهم دی ماه سال ۸۸ که در پی آن تعداد زیادی از شهروندان، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران بازداشت شدند و آیت الله خامنه ای از این تجمع به عنوان “حماسه ۹ دی” یاد کرد، یکی از موسسات تبلیغاتی حکومت ایران از مجموعه ای ۹ جلدی با عنوان “دائره المعارف فتنه” که بروی جلد آن تصویر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به عنوان “سران فتنه” چاپ شده، رونمایی کرد.

مجموعه ای ۹ جلدی که با جلد گالینگور و کاغذ نفیس و در چهار رنگ منتشر شده اما قیمت آن اعلام نشده است.

در مراسم رونمایی از این مجموعه تبلیغاتی حکومت، که محل آن نیز اعلام نشده، فردی به نام “احمد امامی” به عنوان نویسنده این دائره المعارف معرفی شده و محمد آبخضر، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و محمد علی نایینی به عنوان “رییس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی” حضور داشته اند.

احمد امامی، مدعی شده است که این مجموعه محصول “پژوهش شبانه روزی” ۱۴ “پژوهشگر” است. او سمت خود و نحوه دسترسی به متن بازجویی ها و پرونده های محکومان و بازداشت شدگان را ناگفته گذاشته است.

به نوشته سایت عماریون، در مقدمه این مجموعه آمده است:” انقلاب اسلامی و نظام مردم‌سالار دینی در ایران در طول سه دهه پس از پیروزی، با موجی از تهدیدات و فتنه‌های کم‌شدّت و پرشدّت روبرو گردید. فتنه سال ۱۳۸۸ از جهات مختلف از جمله؛ ماهیت، اهداف، ابعاد، شیوه‌ها و ابزار، عناصر و بازیگران، نسبت به گذشته پیچیده‌تر و گسترده‌تر و متنوع‌تر بود. اگرچه با عنایت الهی، تدابیر حکیمانه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و بصیرت نافذ آحاد ملت انقلابی ایران، از این فتنه نیز عبور گردید، اما تجربه سه دهه انقلاب اسلامی بیانگر این واقعیت است که فتنه ۸۸ آخرین مورد نبوده و در عین حال فتنه‌های بعدی می‌تواند پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته باشند.

در ادامه مقدمه کتابی که گفته نشده با بودجه کدام نهاد و دستگاهی به چاپ رسیده آمده است “این مسئله، هوشیاری و آمادگی بیشتر در مواجهه با فتنه‌های احتمالی آینده را مورد تاکید قرار می دهد. فتنه‌ها نیز همانند بسیاری از پدیده‌ها، آموزه‌ها و عبرتهایی دارند و مواجهه عالمانه و موثر با فتنه‌ها مستلزم شناخت کافی از گذشته (درسها و عبرتها) و هوشمندی نسبت به مشخصات فتنه آینده است. بر این اساس، موسسه فرهنگی هنری صبح حضور امید تلاش نمود تا حوادث فتنه ۸۸ و نحوه مواجهه با آن را تدوین و مستند نموده و از ابعاد و زوایای مختلف، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا به عنوان منبعی نسبتا جامع و مستند، در دسترس و بهره‌برداری نسل حاضر و نسلهای آینده قرار گیرد”.

خبرگزاری تسنیم از شخصی با نام احمد امامی که به عنوان نویسنده این دائره المعارف از وی یاد شده نوشته: “ ۳ دهه فتنه به ما درس داده که فتنه ۸۸ با تمام پیچیدگی‌های آن آخرین فتنه نخواهد بود و مقابله و دفاع عالمانه با فتنه از درس‌های بزرگ ۹ دی محسوب می‌شود. ما در بررسی فتنه‌های دهه اول مشاهده کردیم که خلاءهایی وجود دارد و به منبع جامعی دست نیافته‌ایم لذا برای اینکه این حوادث به فراموشی سپرده نشود یا برخی وقایع تحریف نشود، این مستندات را در اثر ۹ جلدی تدوین کرده‌ایم”.

به توضیح تهیه کننده این کتاب مفصل پرخرج که هیچ سابقه ای از حضور در عالم نشر و تحقیقات ندارد « جلد اول این دایره‌المعارف به مفهوم‌شناسی و بررسی کودتای مخملی، فتنه‌های اول و حوادث سال ۷۸ اختصاص دارد. جلد دوم و سوم روایی و کالبدشکافی است و در این جلد حوادث و اتفاقات سال ۸۸ و حوادث قبل و بعد از فتنه ۸۸ را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین جلد چهارم به رفتارشناسی خواص اعم از خواص انقلابی و وفادار به انقلاب و همچنین جریان‌های مقابل اختصاص دارد. جلد پنجم رفتارشناسی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کشورهای بیگانه، جلد ششم نقش بی‌بدیل رهبری در مواجهه با فتنه ۸۸ و گفتار تحلیلی. چند جلد از این دایره‌المعارف نیز به اسناد اختصاص دارد که برای بررسی این اسناد ما ۶۸ کتاب و اثر را مورد بازبینی قرار دادیم و ۱۹ اثر در موضوعات هنری اعم از فیلم و مستندات سینمایی را بررسی کرده‌ایم.

بر اساس توضیحات این خبرگزاری نزدیک به دستگاه های امنیتی “مواضع و بیانیه‌های ماندگار در جلدهای مربوط به اسناد ثبت شده. یک جلد دیگر هم فقط مصور است و آلبومی از حوادث انتخابات سال ۸۸ تا سال ۸۹ را شامل می‌شود. این اثر محصول سعی و تلاش ۱۴ پژوهشگر است که به همت موسسه فرهنگی و هنری صبح حضور، تهیه شده است”.

کارشناسان معتقدند که این کتاب جز با بودجه عمومی و از طریق دستگاه اداری دولت احمدی نژاد امکان انتشار نداشت و در زمانی که هزینه تهیه کتاب و چاپ آن سرسام آور شده، به نظر می رسد منتشر کنندگانش دست بازی در مخارج داشته اند و جلدهای نفیس گرانبها در کار آورده اند.

به گفته همین گروه انتشار این کتابدر حالیست که هزینه سرسام آور کاغذ و چاپ در ایران، موجب شده تا بسیاری از موسسات انتشاراتی مستقل در ایران اعلام ورشکستگی کنند و هزینه کتاب دستکم نسبت به سه سال گذشته ۴ برابر شده است.

در حال حاضر یک کتاب ۱۰۰ صفحه ای با چاپ معمولی و تک رنگ در ایران بین ۷ الی ۱۲ هزار تومان قیمت دارد.

 انتشار خبر روزنمایی از این مجموعه با واکنش تند سایت های خبری هوادار جنبش سبز مواجه شده به طوری که روزنامه کلمه از آن با عنوان “کاسبی جدید” یاد کرده است.

اما انتشار این مجموعه تبلیغاتی، تنها اقدام نهاد های تبلیغاتی حکومت ایران به بهانه آنچه که “بزرگداشت یوم الله ۹ دی” می نامند نیست.

به نوشته فارس، فردی به نام محمد علی نائینی که به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی معرفی شده، در یک نشست خبری برنامه های این مراسم حکومتی را تشریح کرده و در آن جا فاش ساخته که کتاب به توصیه آیت الله خامنه ای چاپ شده است.

محمد علی نایینی که وی نیز نامی و سابقه ای در فعالیت های انتشاری ندارد و بیشتر به نظر می رسد فردی اطلاعاتی است گفته” ما با مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان‌ها جلساتی را تشکیل داده‌ایم و برای انجام مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگی شده است. رویکرد تبیینی و تحلیلی ما بنابر رهنمود مقام معظم رهبری در ملاقات سال قبل ستاد با معظم‌له است که این رویکرد را از طریق تولیدات فرهنگی، رسانه‌ای و نشست‌های بصیرتی پیگیری می‌کنیم. برای ۹ دی امسال علاوه بر تولیدات جدید انجام شده توسط برخی از نهادها، مراکز فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد و خودجوش در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور، نشست‌های تحلیلی و تبیینی به‌ویژه در دانشگاه‌های اصلی کشور پیش‌بینی شده است.

همین شخص فاش کرده که در نظر دارند نهاد تازه ای با بودجه و امکانات برای انتشار باز هم بیتشر کتاب های مانند این برای ایجاد کنند چرا که گفته “دومین همایش حماسه ۹ دی در سطح ملی و در تهران توسط سازمان بسیج اساتید کشور و با حضور نخبگان و شخصیت‌های ملی برگزار خواهد شد. ده‌ها مقاله علمی نیز تاکنون دریافت شده که از تعدادی از آثار تولید شده در مراسم ۹ دی رونمایی خواهد شد”.

او همچنین از برگزاری بیش از۳۰۰۰ “گردهمایی، نشست و تجمع های مختلف تبیینی – تحلیلی” در قالب “نهضت بصیرت افزایی” در سطح کشور خبر داده و گفته است که ۷۷۰ تجمع با حضور عوامل بسیج به مناسبت این روز برپا می شود.

در هیچ یک از سایت های رسمی حکومت ایران، اشاره ای به بودجه و هزینه برگزاری این برنامه های تلیغاتی نشده، اما پیش از این سایت بی باک نیوز، یک سایت تندرو حامی مصباح یزدی رقم برنامه های حکومتی موسوم به “مقابله با جنگ نرم” را ۵ تریلیون ریال معادل پانصد میلیارد تومان اعلام کرده بود.

بی باک نیوز از اینکه جبهه پایداری سهم کمی از آنچه را که به “کاسبی فتنه” شهرت دارد، دریافت کرده ناراضی است و نوشته: “فرماندهان سپاه و بسیج از زیر دستان خود بپرسند که چه برنامه ای برای جنگ نرم داشته اند و چه قدم درست و صحیح و عادلانه ای برای همه نخبگان تا کنون برداشته اند؟ فرماندهی سپاه پاسداران باید شخصا در مقابل باندهایی که شعار کار فرهنگی و جنگ نرم را بهانه ای برای حیف و میل بیت المال کرده اند بایستد و بعنوان مثال نگذارد بعنوان ضرورت جنگ رسانه ای، بودجه های کلانی در جای جای کشور به نفع برخی افراد و گروه ها و حلقه ها هزینه شود.”

بنا به استدلال این سایت که به نظر می رسد به بودجه و سهم خود از بودجه مقابله با جنگ نرم ناراضی است. “عده ای تمام تلاش و کوششان بر این است تا به هر شکل ممکن نیروهای انقلاب را سرخورده و یا از میدان به در کنند، زیرا در غیر اینصورت بی کفایتی و بریز و بپاش هایشان بسیار به چشم می آید. آن ها خوب می دانند اگر یک صدم بودجه ای که با دوستانشان حیف و میل می کنند را به دست نخبگان واقعی کشور بدهند، قطعا صد ها برابر اقداماتی که آن ها ادعا دارند و گزارش صوری می دهند، کار واقعی صورت می گیرد. پس این گروهک های زالو صفت باید به هر شکل ممکن نخبگان واقعی کشور را در حصر اقتصادی و روانی قرار دهند که به مرور زمان خودبخود از میدان خارج شوند و عرصه برای آن ها تنگ نشود”.

سایت بی باک سربازان جنگ نرم را  چنین معرفی کرده “افراد و گروهک های معلوم الحال و احیانا نفوذی که برای توجیه بخوربخورهای خود، تنها سعی می کنند تا بر دیگران برچسب هایی نظیر انقلابی نبودن، وابسته بودن، بی هنر بودن و… بزنند تا با این تهمت ها راه بخور بخور هایشان را هموار تر کنند و خطر دیگران را از خود دور نمایند”.

بی باک نیوز تهدید کرده که در اخبار بعدی خود “به صورت مبسوط و احیانا با ذکر نام و مشخصات کامل از برخی افراد، مراکز و رسانه هایی نام خواهد برد که از سهم نخبگان کل کشور برای منافع شخصی و گروهی معدود اطرافیان خود بهره برده اند و همچنان ادعای کار انقلابی و فرهنگیشان گوش فلک را کر کرده است”.

 سایت های مخالف جمهوری اسلامی از این برنامه های تبلیغاتی و هزینه های ملیاردی به بهانه “فتنه ۸۸” با عنوان “سورچرانی ساندیس خورها” یاد کرده اند.