ضربه دوم فوتبال همه را تکان داد، جز استقلالی ها

نویسنده

esteghlalb.jpg

فریدون شیبانی

خبر محرومیت تیم فوتبال استقلال از حضور در رقابت های جام قهرمانان باشگاه های قاره از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد. پس از محرومیت سه ماه پیش فوتبال ایران از رقابت های بین المللی، این دومین ضربه بر پیکر پر هواخواه ترین ورزش ایران بود.

محرومیت اخیر به دنبال سهل انگاری مسوولان باشگاه استقلال، قهرمان فصل پیش فوتبال سراسری ایران، در ارسال فهرست اسامی بازیکنان در موعد تعیین شده [ یکشنبه 22 بهمن ] عنوان شد.

سایت فوتبال آسیا روز جمعه گزارش داد: استقلال به دلیل اینکه اسامی بازیکنان خود را دیر به کمیته برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا ارسال کرده است، طبق بند 30 ماده F، خود به خود از رقابت ها کنار گذاشته و تمام بازی های این تیم سه بر صفر به سود حریفان ثبت می شود.

استقلال به همراه تیم سپاهان اصفهان [ قهرمان جام حذفی ایران ] در این جام قرار داشت، که استقلال با تلف کردن وقت برسر کشمکش های معمول در گرفتن قدرت در سطح مدیریت باشگاه و مربیگری تیم، سرانجام با محرومیت از حضور در این معتبر ترین جام باشگاهی قاره، فوتبال دوستان، به ویژه هواخواهان پرشمار این تیم را سخت آزرده کرد .

روایت تکراری محرومیت

وقتی برکناری رییس پیشین فدراسیون فوتبال از سوی رییس تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری اسلامی ایران، دخالت در امور داخلی فدراسیون فوتبال اعلام و مغایر با اساسنامه فدراسیون بین المللی فوتبال اعلام شد، مهلتی برای فوتبال ایران تعیین شد تا پیش از محرومیت شرایط به صورت عادی و قانونی در آید؛ اما با اصرار مسوولان تربیت بدنی و فدراسیون برگزیده آنان بر اینکه اصلا محرومیتی وجود ندارد، صورت مساله پاک و سرانجام فوتبال ایران محروم شد.

در آستانه محرومیت و به هنگام اعلام آن، این قضیه به همه جا وصل شد، جز به اصل ماجرا . تا اینکه عاقبت محرومیت به طور موقت لغو و فرصتی برای تدوین اساسنامه مطابق با آنچه که فیفا می خواهد، تعیین شد. کمیته شش نفره ای هم از سوی فیفا جایگزین فدراسیون فوتبال شد تا در فرصتی 100 روزه شرایط را به حالت عادی بازگرداند .این فرصت در روز یازده فروردین سال آینده به پایان می رسد.

اما هنوز این ماجرا سامان نیافته، داستان محرومیت استقلال مطرح شده که با وضعیت قبلی شباهت بسیار دارد. در این شرایط هم واکنش ها ودلایلی که مسوولان استقلال بر زبان آورده اند، از برخورد غیر مسوولانه و باور نکردنی حکایت دارد .

سردار مقداد نجف نژاد، یار سپاهی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی و معاونش محمد علی آبادی، رییس تربیت بدنی، در گفت و گویی با شبکه ورزش سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده اند اعلامیه سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، کار حاشیه سازان این باشگاه است . اسامی در روز تعیین شده پست شده و شاید هنوز به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا نرسیده است [ این گفته ها در سایر خبرگزاریها از جمله خبرگزاری ایلنا نیز بازتاب داشته است ] .

و کسی هم نیست که بگوید در شروع هزاره سوم میلادی و عصری که به ارتباطات معروف شده است، فرستادن چنین محموله ای ـ اگر فرستاده شده باشد ـ با پست معمولی، چه توجیهی د ارد .

از طرف دیگر طبق معمول و شاخ و شانه کشیدن هم رواج دارد. درست چند ساعت بعد از این گفته ها، امیر قلعه نویی، سر مربی تیم ملی فوتبال هم به عنوان همه کاره تیم فوتبال استقلال می گوید: مگر می توانند استقلال را با قدمت و سابقه ای که دارد، محروم کنند ؟! گفته ای که از سوی بعضی از بازیکنان تیم استقلال نیز مورد تایید قرار می گیرد.

آن هم در دورانی که تیمی چون یوونتوس به دستور فدراسیون فوتبال ایتالیا به دسته دوم سقوط می کند، باشگاه فاینورد هلند به دلیل رفتار تماشاگرانش، برغم پیشینه قهرمانی، از جام یوفا حذف می شود … و کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته به همین دلیل چهار تیم از تایلند و اندونزی را از دور رقابت ها حذف کرد.

در چنین شرایطی است که خبرگزاری مهر می نویسد: “شاید اسامی تیم استقلال در کشوی میز کارمندان کنفدراسیون فوتبال آسیا گم شده باشد .” و بعد می افزاید: “استقلال نه، فوتبال ایران دچار محرومیت شده است. درجایی که سازمان ورزش به عنوان متولی اصلی فوتبال می بایست نقشی بزرگ و اساسی در حل معضلات ورزش کشور داشته باشد نه تنها مرهمی بر دردی نشده، که دردی بر آلام ورزش نیز افزوده است”.


این خبر گزاری می افزاید: “امروز صحبت از حذف استقلال است که البته صحبتی است بس جدی. مسئولان باشگاه استقلال طی این مدت به عوام فریبی دست زده و همچون همیشه از ارائه پاسخ شفاف طفره رفته اند.”

علی تارقلی زاده، مدرس ایرانی مستقر در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در گفت و گویی با خبرگزاری فارس می گوید : “ از ابتدا هم استقلال نسبت به این موضوع بی ‌اهمیت عمل کرد و حتی در روز قرعه کشی نیز نماینده ای از این تیم به مالزی نیامده بود. کنفدراسیون آسیا سال گذشته دو تیم دیگر آسیایی را نیز به همین دلیل از حضور در رقابت‌ها محروم کرد و ارسال اسامی و پیگیری بعدی این تیم‌ها نیز موثر واقع نشد.”

این فرد مطلع در کنفدراسیون فوتبال آسیا می افزاید : “متاسفانه با اتفاقاتی که در این روزها برای فوتبال ایران به وقوع پیوسته، با نگاه ناخوشایندی، ناخودآگاه ویژگی « بی انضباطی » را در ذهن مسئولان آسیا و دست اندرکاران تداعی می کند . این درحالی است که نام برخی کشورها مانند ژاپن همواره به عنوان فوتبالی با انضباط و منظم بر سر زبان‌ها است.”

خبر گزاری کار، در گفت و گو با عباس رضوی، سر مربی سالهای دور تیم استقلال و چندی پیش راه آهن، از قول او نوشت : “مسئولان باشگاه باعث مضحکه شدن فوتبال ایران شدند . آنها دیگر نمی ‌‏توانند عوامفریبی کنند، باید پاسخگو باشند . تا زمانی که مدیریت باشگاه بزرگی همچون استقلال این گونه بی ثبات و غیر تخصصی اداره شود باید منتظر این اتفاقات ریز و درشت باشیم.”

برای رفع محرومیت استقلال دیروز فدراسیون فوتبال و کمیته ویژه مسوول فدراسیون فوتبال، تلاش دیر هنگامی را آغاز کردند . خبرگزاری ورزش ایران، ایپنا، از ارسال دونامه به کنفدراسیون فوتبال آسیا و شخص پل مونی، دبیر کل کنفدراسیون، خبر داد .این نامه ها از سوی محسن صفایی فراهانی، رییس کمیته ویژه و مقداد نجف نژاد بود .

به نظر می آید امسال یکی از سیاهترین سالها برای فوتبال ایران باشد . با راهیابی تیم ملی به جام جهانی همه فوتبال دوستان در انتظار نقطه عطفی برای فوتبال ایران بودند، اما گویی این حضور بدل به نقطه عطفی منفی شده باشد .