طفره رفتن ایران در لحظات آخر، سیاست های اوباما را به خطر انداخت

نویسنده

» گزارشی از تایمز آنلاین

کاترین فیلیپ

درحالیکه ایران از توافقی که قرار بود منجر به توقف انبارکردن سوخت اتمی بشود، طفره می رود، سیاست های اوباما مبنی بر ایجاد رابطه با ایران درحال فروپاشی است.

ایران با اصول گفتگوهای ژنو و فرستادن مقدار زیادی از اورانیوم نیمه غنی سازی شده اش را برای تولید سوخت اتمی به رآکتور های یک کشور دیگر، توافق کرده بود.

این هفته این اصول در وین نهائی شد و قرار بود تا نیمه شب امشب توسط ایران مهر و موم بشود.

چارچوب کاری و اجازه دادن به بازرسان بین المللی برای بازدید سایت تازه کشف شده قم، بعنوان شواهدی مبنی بر اینکه ایران به گزینه دیپلماسی پاسخ مثبت داده است، تلقی شده بود.

امروز، تنها چند ساعت مانده به پایان ضرب الاجل، ایران با دادن یک پیشنهادجدید، همه چیز را تغییر داد، این کشور  از مخاطبان خود خواست که اجازه بدهند اورانیوم غنی سازی شده را مستقیما از خارج از کشوربخرند.

بعد، جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه ای اعلام کرد جواب پیشنهادات را هفته آینده تسلیم محمد  البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد کرد.

علی اصغر سلطانیه،نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است:« ایران درحال بررسی دقیق ابعاد مختلف متن موافقت نامه پیشنهادی در مورد تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است.»

«بعد از توافق قطعی در سفری که هفته آینده به وین خواهم داشت، جواب را به آقای البرادعی خواهم داد».

پیشنهاد ایران نسبت به توافق نامه ای که در وین توسط بازرسان سازمان ملل، آمریکا، روسیه و فرانسه به امضا رسید، بسیار محدود است. این پیشنهاد نه تنها باعث کاهش اورانیوم نیمه غنی سازی شده که درحال حاضر مقدار آن به حدی رسیده است که بشود سوخت کلاهک اتمی را تامین کرد، نمی شود بلکه ناقض قطعنامه های قبلی سازمان ملل هم خواهد بود.

گفته های یک منبع نزدیک به تیم مذاکره ایران که نخواست نامش فاش بشود، از تلویزیون دولتی ایران پخش شد:« جمهوری اسلامی ایران در قالب پیشنهادی روشن خریدار سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران است و منتظر پاسخ سازنده و اعتماد ساز است».

یک دپلمات غربی هشدار داد که شکست تهران در موافقت با این پیشنهاد ممکن است گفتگوهای این کشور با سه کشور اروپایی بعلاوه سه، روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان و انگلستان را که قرار است هفته آینده در ژنو صورت بگیر، با بحران روبرو کند و باعث شود که دولت جدید ایران با تحریم مواجه شود.

برنارد کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه در جریان دیدارش از لبنان گفت:« نشانه های دریافتی حاکی از آن  است که اوضاع خیلی مثبت نیست. اگر نشانه ها همچنان منفی بماند، تاثیر منفی اش را بر مذاکرات هفته آینده ژنو خواهد گذاشت».

بی میلی روسیه و چین برای تشدید تحریم ها، آمریکا را مجبور کرد تا در صورت شکست تلاش های سازمان ملل و قطعنامه هایش، متحدان دیگری برای تحریم اقتصادی ایران پیدا کند.

آخرین حرکت ایران مستقیما نشان دهنده تاکتیک های این کشور برای آزمایش غرب و خریدن زمان برای گریز از تحریم  است. اما صبر غرب لبریز شده است و این درحالی است که دیپلمات ها هشدار داده اند که توافق اول اکتبر در ژنو کمتر از آنچه در ابندا به نظر می آمد، موفقیت آمیز بود.

درحالی که به روز یکشنبه که قرار است بازرسان آژانس برای بازدید از سایت تازه کشف شده قم به ایران می روند، موج نگرانی ها بیشتر شده است.

 به موجب پیش نویس پیشنهادی مدیر کل آژانس، ایران باید حدود ۱۲۰۰ کیلو گرم از ذخایر اورانیوم با غلظت سه و نیم درصدی خود را به روسیه ارسال کند. احتمال می رود که این سوخت پس از غنی سازی تا حد ۲۰ درصد برای تبدیل به میله های سوخت به فرانسه ارسال شود و در پایان سال ۲۰۱۰ به ایران بازگردانده شود.این سوخت قرار است در رآکتور های تحقیقاتی ایران و برای تحقیقات دارویی مصرف شود.

قصد سازمان ملل از این پیشنهاد این بود که ایران  سوخت غنی سازی شده آماده را بخرد و دلیل آن منصرف کردن شان از غنی سازی اورانیوم بود که غربی ها از آن بیم دارند.

ایران می گوید که برنامه  های اتمی اش فقط بمنظور تولید برق است و گفته می شود این کشور سال ها تا ایجاد رآکتوری که بتواند این همه سوخت اتمی را در آن مصرف کند، فاصله دارد و به همین دلیل کشورهای غربی می ترسند  که قصد ایران از انبار کردن سوخت اتمی تولید سلاح اتمی باشد.

انگلستان، فرانسه و اسرائیل معتقدند که ایران همه راهکار های ساخت بمب اتمی را در اختیار دارد و تحقیقات تسلیحاتی علی رغم اصرار ایران بر متوقف شدنشان از سال ها پیش،همچنان ادامه دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار منابع اطلاعاتی غرب را مبنی بر تسلیحاتی شدن برنامه ایران، قابل تامل دانست و ایران را به دلیل عدم پاسخگویی در این مورد، سرزنش کرد. ایران در مقابل پنج قطعنامه سازمان ملل برای متوقف کردن برنامه های اتمی اش تا زمانی که پاسخی مناسب درمورد ابعاد نظامی این برنامه پیدا کند، قرار گرفته است.

نگاهی به سیاست تا لبه پرتگاه اتمی ایران

20 مارس 2009، بعد از سال ها تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران، پرزیدنت اوباما خواستار “گفتگوی متقابل” با ایران شد.

9 آوریل رئیس جمهور احمدی نژاد گفت که ایران صاحب چرخه اتمی شده است و این ماشین ها را آزمایش کرده است.

12 ژوئن احمدی نژاد مجددا انتخاب شد. اعتراضات شدیدی از سوی میانه روها نسبت به تقلب در انتخابات صورت گرفت.

21 اوت، دیپلمات ها اعلام کردند که ایران در دو سایت اتمی با آژانس همکاری کرده است.

1 سپتامبر ایران اعلام کرد که آماده است با قدرت های بزرگ جهان وارد مذاکره بشود.

2 سپتامبر آژانس اعلام کرد که ایران در آینده نزدیک  ایران سلاح اتمی تولید نخواهد کرد.

11 سپتامبر آمریکا اعلام  کرد که پیشنهاد ایران برای مذاکره را قبول می کند.

17 سپتامبر ایران اعلام کرد که هرگز دست از برنامه های اتمی اش بر نمی دارد.

24 سپتامبر چین با تحریم ایران مخالفت کرد.

25 سپتامبر سران کشورهای غربی اعلام کردند که ایران یک سایت مخفی ساخته است.

27 سپتامبر ایران آزمایش موشکی دو روزه اش را آغاز کرد.

1 اکتبر ایران با شش قدرت جهان در ژنو ملاقات کرد.

4 اکتبر آژانس اعلام کرد که روز 25 اکتبر از سایت مخفی ایران بازدید خواهد کرد.

6 اکتبر آمریکا تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات، ایران را تحریم خواهد کرد.

19 اکتبر گفتگوهای وین علی رغم اینکه اینکه ایران اعلام کرد با فرانسه گفتگو نخواهد کرد،آغاز خوبی داشت.

21 اکتبر آژانس طرح پیش نویس برای کاهش غنی سازی اورانیوم را ارائه کرد.

23 اکتبر ایران پیشنهاد را قبول نکرد و پیشنهاد جدیدی مطرح کرد.

منبع: تایمز آنلاین 24 اکتبر