زد و خورد در راهرو خانه سفیر

نویسنده

» نگاه رگل دوژو به جشن ناتمام سفارت فرانسه در تهران

آرمین عارف

به واقع روز یکشنبه در محل سفارت فرانسه در تهران چه گذشت؟

به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، “دسترسی به سفارت به دلیل حضور نیروهای امنیتی ناشناس که به دستگیری چندین نفر نیز انجامید امکان پذیر نبوده است”. او می افزاید: “این افراد به اقدامات خشونت آمیز غیرقابل قبولی، ازجمله علیه چندین نفر از پرسنل دیپلماتیک سفارت، دست زدند.”

این رویداد زمانی به وقوع پیوست که بیش از صد نفر، ازجمله دیپلمات های ایرانی و خارجی، به یک کنسرت موسیقی کلاسیک ایرانی در سفارت دعوت شده بودند. کمی قبل از این کنسرت چندین مأمور امنیتی در برابر سفارت فرانسه حضور یافته و مدعوین را مورد کنترل قرار دادند و در نهایت چندین جوان ایرانی را دستگیر کردند. در زمانی که یک زن جوان قصد گریز از آنان و ورود به سفارت را داشته، چندین مأمور لباس شخصی با وی بدرفتاری کرده و دو دیپلمات دیگر را که مراقب درب ورودی سفارت بودند مورد ضرب و شتم قرار دادند. مأمورانی که با یونیفرم نیروی انتظامی در محل حاضر بودند، هیچ واکنشی نشان ندادند. این دو دیپلمات به طور جدی مصدوم نشده اند.

سفارت های خارجی در ایران اغلب چنین مراسم فرهنگی ای را برگزار می کنند تا حداقل دیپلمات های خارجی و ایرانیان مدعو برای لحظاتی از فضای خفقان بار رهایی یابند. شرایط از هر لحاظ برای جوانان ایرانی مشکل شده. طی ماه های اخیر، رویداهایی نیز در مقابل دیگر سفارت های غربی در تهران، ازجمله سفارت فرانسه، اتریش، بریتانیا، هلند و استرالیا به وقوع پیوسته است. در تمامی این موارد ایرانیانی برای شرکت در مراسم دعوت شده بودند. نیروهای انتظامی با یونیفرم بارها ورود به سفارت ها را برای ایرانیان ممنوع کرده.

این درحالی است که اقدامات دولتی به طور آشکار انجام می شود. دولتمردان جمهوری اسلامی طی ماه های اخیر بارها به مردم هشدار داده اند که به سفارت های خارجی آمد و رفت نداشته باشند. ازنظر آنان، این سفارت ها، به ویژه سفارت های غربی، عامل اصلی تظاهرات های اعتراض آمیز مردم در سال گذشته بوده اند.

به گفته برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، دولتمردان فرانسوی روز گذشته سفیر ایران در پاریس را فراخوانده و او را از “نقض جدی کنوانسیون وین که به روابط دیپلماتیک اشاره می کند آگاه ساخته اند”. همتای ایرانی او به سرعت واکنش نشان داد و اذیت و آزار نیروهای امنیتی ایرانی در برابر سفارت فرانسه را تکذیب کرد.

رامین مهمان پرست گفت: “هیچ اقدام خشونت آمیزی علیه پرسنل سفارت فرانسه در تهران انجام نشده. پلیس دیپلماتیک ایران قبلاً به سفارت درباره حضور برخی ایرانیان در مراسم هشدار داده بود.”

اکنون باید پرسید که “برخی افراد بازداشت شده” چه کسانی هستند؟ جوانانی که حضورشان در سفارت چندان خوشانید نیست کیستند؟

خاطرمان هست که دولتمردان جمهوری اسلامی در حمله به منزل مهدی کروبی در ماه سپتامبر از “اشخاص شناسایی نشده” سخن گفته بودند، درحالی که سایت ها مخالف نوشتند که بسیجی ها به منزل او حمله کرده اند. و همین شبه نظامیان بسیجی هستند که به صورت سیستماتیک از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی به مقابل سفارتخانه ها اعزام می شوند تا شعار دهند و گاهی نارضایتی خود را با هر تنش جدیدی که با کشورهای غربی به وجود می آید به نمایش بگذارند. 

جوانان ایرانی تاکنون برای داشتن تفریح هرینه های سنگینی را به شبه نظامیان بسیجی متحمل شده اند تا بلکه بتوانند برای ساعاتی مهمانی بگیرند و ترس شلاق خوردن نداشته باشند. و برخی نیز به لیست وی آی پی سفارتخانه ها راه یابند تا بدون مشکل بتوانند در یک فضای دیپلماتیک ساعاتی را به تفریح بگذرانند. ولی گویا در این لیست قرار گرفتن هم برای ایران امروز کافی نیست.

منبع: رگل دو ژو، ۱۸ نوامبر