سناریوهای جوادلاریجانی به نتیجه نرسید

نویسنده
نازنین کامدار

» جمهوری اسلامی؛ ناقض حقوق بشر

جمهوری اسلامی با وجود فرستادن محمد جواد اردشیر لاریجانی به سازمان ملل و ادعای توانمندی وی در “دیپلماسی عمومی” سرانجام به عنوان یکی از بزرگترین حکومت های ناقض حقوق بشر در کمیته سوم  مجمع عمومی سازمان ملل و با 80 رای موافق محکوم شد. رسانه های رسمی اما ضمن واکنش تند به این قضیه، مدعی شده اند جواد اردشیر لاریجانی توانسته است در مقر سازمان ملل  به “محاکمه غرب” بپردازد.

این در حالیست که “دیپلماسی عمومی” جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که برادر کوچکتر وی ریاست آنرا بر عهده دارد، شامل دیداری کوتاه با بانکی مون و نیز دعوت از گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر به ایران بودکه هر چند با استقبال بانکی مون مواجه شد، اما نتوانست مانع محکومیت جمهوری اسلامی شود.
بنا به نوشته بی بی سی، لاریجانی این پیشنهاد را یک روز قبل از برگزاری نشست و با امید تاثیر بر نتیجه تصمیم سازمان ملل طرح کرده بود.
آنطور که کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده، پیش نویس قطعنامه محکومیت جمهوری اسلامی که در ماه آینده میلادی در جمع عمومی سازمان ملل هم تایید خواهد شد  با ۸۰ رای مثبت، ۴۴ رای مخالف، و ۵۷ رای ممتنع تصویب شده است.
بنا به گزارش این کمپین، در طول مراحل رای گیری، محمد جواد لاریجانی که برای مقابله با تصویب این پیش نویس به نیویورک آمده بود، سعی کردبا یک اقدام آیین نامه ای، “اقدام جهت عدم تحرک”، مانع از انجام رای گیری شود، اما با ۹۱ رای مخالف و ۵۱ رای موافق، مانور با شکست روبرو شد.
آرون رودز، سخنگوی کمپین که در نیویورک حضور داشته به اسوشیتد پرس گفته است: “تصویب این قطعنامه منعکس کننده توجه سازمان ملل متحد برای هفتمین سال پی در پی نسبت به عدم تعهد جمهوری اسلامی ایران در پیروی از استانداردهای حقوق بشر و همچنین تمایل به همکاری بین مقامات سازمان ملل متحد برای مقابله با نقض حقوق بشر درجمهوری اسلامی ایران خواهد بود. اما در تلاش برای برانگیختن مخالفانی برای این طرح، مقام عالیرتبه حقوق بشری ایران، محمد جواد لاریجانی، آن را یک حمله سیاسی توسط غرب و تحریک آمیز خواند”.
رودز، افزود: “ادبیات نخ نما و تکراری نمی تواند این حقیقت را پنهان کند که رفتار غیر انسانی جمهوری اسلامی ایران با ملت خود، مجددا کشورهای عضو سازمان ملل متحد را برانگیخته است تا دولت ایران را محکوم کنند. تعداد بیش از حد موارد اعدام، که بسیاری از آنها بدون طی مراحل قانونی صورت می پذیرد؛ اعدام نوجوانان؛ مجازات های غیر انسانی شامل سنگسار و قطع عضو؛ شکنجهء سیستماتیک؛ تبعیض علیه زنان؛ هدف گرفتن روزنامه نگاران و وکلای حقوق بشر؛ و بازداشت های خودسرانه هزاران نفر، همه این ها و سایر موارد باعث شده اند که جامعه بین المللی تقاضای بهبود فوری شرایط را داشته باشد”.
آنچه که از سوی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران  به عنوان “ادبیات نخ نما و تکراری” نام گرفته، متن سخنان جواد لاریجانی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل است که از سوی رسانه های دولتی به “دیپلماسی عمومی” و “محکومیت غرب” تعبیر شده است.
محمد جواد لاریجانی که پیش از این در ژنو، وجود هر نوع  زندانی سیاسی در ایران را انکار کرده و با تمسخر شرکت کنندگان در اجلاس سالانه حقوق بشر مواجه شده بود، اینبار نیز در سخنان خود در مجمع عمومی، بنا به نوشته رجانیوز، گفته است: “سئوال این است که ما چه جنایتی مرتکب شده ایم؟ جرم ما این است که کپی دموکراسی امریکا نیستیم. ما نمی خواهیم مانند دموکراسی کشورهای غربی بشویم… چگونه است که اعتراضات در کشور ما از نظر شما دموکراسی را نابود می کند اما در کشورهای دیگر این طور نیست؟ اگر وجود اعتراض نشانه نبود دموکراسی است، پس این اعتراضات گسترده ای که ما هر روز در امریکا و انگلیس شاهد آن هستیم چیست؟ این اعتراضات گسترده ای که گاه و بیگاه  در فرانسه روی میدهد و در تنها یکی از آنها  هزاران نفر دستگیر شدند و حتی عده ای کشته شدند چیست؟ هدف شما از همه غوغا و آشوب چیست؟… در همین اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری با تحقیقات گسترده ای که توسط دولت جمهوری اسلامی به‌عمل آمد، بسیاری از حقایق روش شد. اما غربی ها از این حقایق خرسند نشدند چرا که معلوم شد کشورهای غربی به شدت روی این اعتراضات سرمایه گذاری کرده بودند و حتی اموزش داده بودند و اردوگاه هایی را در کشورهای همسایه ما ایجاد کرده بودند تا به معترضان یاد بدهند که چگونه ساختمان ها را منفجر کنند، مکان های عمومی را آتش بزنند و چگونه مردم را تحریک کنند که علیه دولت ایران اعتراض و اشوب کنند”.
لاریجانی در همین راستا، پنجمین سناریوی جمهوری اسلامی در مورد قتل نداآقا سلطان را در مجمع عمومی طرح کرد و گفت: “ما دریافته ایم که آمریکا در این امر تنها نبوده بلکه دولت انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در آن سهیم بوده اند. به عنوان مثال دولت انگلیس نه تنها از طریق رسانه ها علیه ایران تبلیغ می کرد بلکه به صورت عملی نیز در اعتراضات و اغتشاشات وارد شده بود. یک نکته  غم انگیز اینکه یک مامور ام ای 6 انگلیس که من می توانم اسم او را افشا کنم، در یک روز دوشنبه به ایران می آید و در همان روز در یک خیابان خلوت ندا آقا سلطان این دختر مظلوم  را می کشد و در همان روز به انگلیس بازمی گردد و موجی از فتنه و ابهام را در کشور ما می پراکند. فرانسه نیز در این اغتشاشات دست داشته است. آنها کسانی را به دانشگاه های ما فرستادند تا به آنان یاد دهند که چگونه علیه دولت بشورند.  ما اسناد و مدارک از جمله فیلم و عکس هایی در اختیار داریم که نشان می دهد نماینده پارلمان آلمان نیز در دامن زدن به اغتشاشات و فروکش نکردن آنها دخالت داشته است و ما همه این مدارک  را می توانیم برای دولت المان ارسال کنیم”.

او در سخنان طولانی خود جملاتی هم درباره “بی پناهی مردم فلسطین و به ویژه غزه” گفته و آمریکا و اسرائیل، را “اصلی ترین نقض کنندگان حقوق بشر” دانسته و از “پیش نویس به‌شدت غیر حرفه ای و پر از مسائل بی اساس و اتهامات غیر قابل اثبات و شیطنت آمیز” و “نقض گسترده حقوق بشر از سوی کانادا بر بومیان و سرخپوستان” انتقاد  کرده است.

لاریجانی همچنین به مسائلی از جمله “غنی سازی سوخت برای رآکتور”، “راهیابی ایران به فضا و قرار دادن ماهواره در مدار زمین” و “سلول های بنیادی” پرداخته که به گزارش رسانه های جهانی با تعجب حضار مواجه شده است.

سخنان لاریجانی اما از سوی رجانیوز و جوان آنلاین که یک گزارش واحد  را به طور همزمان منتشر کرده اند به “افشاگری در مورد نقش کشورهای غربی در فتنه88” تعبیر شدو اینکه “لاریجانی جلسه بررسی قطعنامه علیه ایران را به محاکمه غرب تبدیل کرد.” در این گزارش می خوانیم: “لاریجانی با اظهارات مستدل و افشاگرانه خود سکوتی معنی دار را بر جلسه حکمفرما کرده بود”.

این سایت ها همچنین با گذاشتن آراء ممتنع در سبد جمهوری اسلامی، نوشته اند: “کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با تاثیر از فشار و لابی سنگین کشورهای غربی، قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران با 80 رای از میان 192 عضو سازمان ملل به تصویب رساند. از میان 192 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل 112 کشور به این قطعنامه رای منفی یا ممتنع دادند”.

سایت بی بی سی فارسی نیز در گزارشی از نیویورک به تلاش های محمد جواد لاریجانی قبل از این نشست پرداخته و نوشته است: “جواد لاریجانی در گفت و گوی کوتاه خود با بانکی مون در مقر سازمان ملل در نیویورک پیشنهاد داده است که در یک «شرایط طبیعی»، گزارشگر کمیساریای عالی حقوق بشر به ایران سفر کند”.

به دنبال محکومیت جمهوری اسلامی در سازمان ملل، رسانه های دولتی اقدام به مصاحبه با برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس کرده و از قول آنان نوشته اند قطعنامه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر از سوی ایران “وجاهت قانونی” ندارد.

در این میان، منوچهر متکی، وزیر خارجه که به نوشته منابع غیر رسمی چندی پیش به دلیل “موازی کاری در سیاست خارجی” از سمت خود استعفاء داده بود با ادبیاتی متفاوت به تصمیم سازمان ملل اعتراض کرد.به گزارش فارس متکی در دیدار با همتای زیمبابوه ای خود گفته است: “آشی را که کشورهای غربی در موضوع حقوق بشربه عنوان یک ترفند سیاسی در دهه‌های 70 و 80 بار گذاشتند آنقدر شور شده که داد آشپزهایش را نیز درآورده است”.

او افزوده است: “به نفع غربی‌هاست که این خیمه شب‌بازی‌ها را به پایان ببرند که البته پایان خواهد یافت”.