روسیه و پیشنهاد هسته ای ایران

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست بازی مسکو با تهران

لین بری

 

روسیه هنوز درمورد پذیرش دعوت ایران برای بازدید از مراکز هسته ای این کشور تصمیمی اتخاذ نکرده است، اما در عین حال اعتقاد دارد چنین بازدیدی می تواند به کاهش نگرانی ها در خصوص برنامه هسته ای ایران کمک کند. این مطلب را یکی از دیپلمات های ارشد روسیه روز سه شنبه اعلام کرد.

ایران در آستانه دور بعدی گفتگوهای بین المللی بر سر برنامه هسته ای بحث انگیز خود، از تعدادی از کشورها، از جمله روسیه، چین و نیز رومانی، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، به بازدید از این مراکز دعوت کرده است. قرار است گفتگوهای بعدی در 21 و 22 ژانویه در ترکیه برگزار شود. 

دعوت ایران شامل آمریکا و سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان، که همگی منتقد ایران هستند، نمی شود. ضمناً این چهار کشور به همراه روسیه و چین در گفتگوها با ایران حاضر هستند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه گفت مسکو دعوت ایران را “با علاقه” دریافت کرده است اما پیش از تصمیم گیری در این مورد، سؤالاتی در خصوص بازدید پیشنهادی دارد که مشغول گفتگو بر سر آن با ایرانی هاست.

وی در حالیکه اولین ابراز نظر روسیه در خصوص پیشنهاد ایران را مطرح می کرد، گفت: “ما اعتقاد داریم که در نهایت یک راه حل مناسب پیدا خواهد شد و جهت رفع نگرانی های جامعه بین المللی از برنامه هسته ای ایران، امکان انجام چنین بازدیدی را فراهم خواهد کرد.”

سایر کشورها استقبال چندانی از این دعوت نکرده اند.

کاترین آشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا به نشانه رد پیشنهاد ایران از سوی اتحادیه اروپا، گفت بازرسی از مراکز هسته ای باید توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت بگیرد.

ایران اعلام کرده است که تأسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و اراک، محلی که در آن یک راکتور آب سنگین پلوتونیومی در حال ساخت است، در فهرست مراکز مورد بازدید قرار دارند.

غرب به هر دو مرکز یاد شده مظنون است زیرا در آنها امکان تبدیل سوخت به کلاهک هسته ای وجود دارد. ضمناً خودداری ایران از تعطیلی این مراکز، سبب تصویب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور شده است.

وزیر خارجه ایران روز سه شنبه با تاریخ 21 و 22 ژانویه برای گفتگوهای هسته ای در استانبول ترکیه موافقت کرد.

منبع: واشنگتن پست- 11 ژانویه 2011