واکنش های اینترنتی به مواضع فرانسه

نویسنده

» تحلیل لوموند از برخورد ایرانیان با فابیوس

مذاکرات درخصوص پرونده اتمی ایران در تاریخ های ۹ و ۱۰ نوامبر بدون هیچ توافقی به پایان رسید. خوش بینی محمد جواد ظریف، رییس دیپلماسی ایران، و همتایان اروپایی اش، امید بسیاری را در نزد مردم ایران ایجاد کرد و آنها بی صبرانه در انتظار توافقی نشسته بودند که بتواند تحریم های بین المللی اعمال شده علیه تهران را کاهش یا حتی لغو کند. ولی این سناریو به تحقق نپیوست.

کاربران اینترنتی ایرانی که این مذاکرات را پیگیری می کردند، خشم و یأس خود را با نوشتن نظرات شان نسبت به نقش لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در شکست مذاکرات، در صفحه فیس بوک وی نشان دادند. ایمان س. در صفحه لوران فابیوس می نویسد: “مردم ایران دشمن مردم فرانسه نیستند. ما می خواهیم دوست شما باشیم، ولی از شما نیز انتظار یک حرکت دوستانه داریم.” و کاربر دیگری می نویسد: “این حرکت برای فرانسه، به عنوان کشور حقوق بشر، شرم آور است.”

 

نظرات برخی از کاربران تندتر بوده و با یادآوری اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۹۸۰، نسبت به اشغال سفارت فرانسه در تهران هشدار داده اند. پیمان در صفحه فیس بوکش می پرسد: “دیوار سفارت فرانسه در تهران چند متر است؟” کاربر دیگری پیشنهاد می دهد که بهتر است شعار “مرگ بر فرانسه” را جایگزین “مرگ بر آمریکا” کرد.

کاربران دیگر، فرانسه را به دلیل اینکه وارد بازی اسراییل و برخی کشورهای عربی شده مورد انتقاد قرار دادند. مهدی پ. می نویسد: “شما بیشتر به وزیر خارجه اسراییل شبیه هستید تا وزیر خارجه فرانسه.” حجت به زبان فارسی در صفحه لوران فابیوس نوشته است: “ایران در دوستی خود با فرانسه تجدیدنظر خواهد کرد و خواهید دید چه کسی بیشتر به درد شما خواهد خورد: ایران یا اسراییل؟ شما اشتباه بزرگی مرتکب شدید، آقای فابیوس! آن کسی که فکر می کنید نمی فهمد، ایران نیست، بلکه اسراییل است.”

امیر، کاربر دیگری، از اینکه فرانسه خود را “بسیار ارزان فروخته” ابراز تأسف می کند. او می نویسد: “من متأسفم که یک کشور متمدن مانند کشور شما، با یک ملت بزرگ، تنها بخاطر پول و بخاطر حل مشکلات اقتصادی، اختیار خود را به دست کشورهای عربی بدهد.”

گروه دیگری از کاربران به فرصتی اشاره کرده اند که بازار ایران برای صنایع فرانسه به ارمغان می آورد؛ به ویژه در زمینه صنایع اتومبیل سازی، ازجمله پژو، که به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا مجبور به ترک ایران شد. سارا در صفحه فیس بوک وزیر خارجه فرانسه می نویسد: “ما کلی اتومبیل پژو خریدیم. امروز این شرکت کجاست؟ شما حتی نگران سرنوشت مردم خودتان نیز نیستید.” امیررضا نیز هشدار می دهد: “شما اولین قربانی تحریم های اعمال شده علیه ایران هستید. روزی که تحریم ها لغو شوند، دیگر جایی در بازار ایران نخواهید داشت.”

این درحالی است که برخی کاربران فیس بوک پا را فراتر گذاشته اند و به تاریخ خصومت های ایران و فرانسه اشاره کرده اند. میترا س. در صفحه فیس بوک لوران فابیوس به “فروش تسلیحات شیمیایی و موشک های فرانسوی به حکومت صدام حسین در زمان جنگ ایران و عراق” اشاره می کند و می نویسد: “آقای فابیوس! این دومین باری است که کشور شما به دشمنان ایران هدیه می دهد. امروز ما شاهد بودیم که شما به اسراییل و دوستانش کمک می کنید. واقعاً از شما ممنونیم!”

کاربر دیگری از آقای فابیوس می خواهد نگاهی به صفحه فیس بوک محمد جواد ظریف کند و تعداد “لایک”ها را در آن ببیند. امروز ۵۷۳ هزار نفر صفحه وزیر ایران را لایک کرده اند که این رقم برای وزیر خارجه فرانسه به کمتر از ۶۰۰۰ می رسد. هادی م. می گوید: “من نمی دانم تو چطور جرأت کردی چنین کاری با ما بکنی.”

محمد جواد ظریف نیز به نوبه خود روز یکشنبه ۱۰ نوامبر، قبل از عزیمت به فرودگاه ژنو و پرواز به سوی ایران، گزارش کوتاهی از مذاکرات در صفحه فیس بوکش منتشر کرد. او نوشت: “مذاکرات جدی بودند و جو حاکم بر آن نیز بسیار محترمانه بود. امکان رسیدن به توافق با اکثریت کشورهای گروه شش کشور وجود داشت، ولی نیاز به توافق همه کشورها داشتیم. بی شک سخنان تمامی وزرا را شنیده اید و می دانید که یکی از هیأت ها برای انجام توافق مردد بود.”

به دنبال شکست سه روز مذاکره، سری جدید نشست ها پیرامون پرونده اتمی ایران برای ۲۰ نوامبر در ژنو پیش بینی شده است.

منبع: لوموند، ۱۰ نوامبر