تفاوت سینما گران فرانسه با ما

نویسنده

» حرف اول/ بحث هفته

روز ۱۹ مه ۱۹۶۸ تعدادی از سینماگران به سالن “ژان کوکتو”ی جشنواره‌ی کن رفتند و آن را اشغال کردند. در میان آنان فرانسوا تروفو، ژان لوک گدار، لویی مال و کلود بری، کارگردانان چپ سینمای فرانسه حضور داشتند و هم‌چنین چندین هنرپیشه از جمله ژان پی‌یر لئو بازیگر چند فیلم از تروفو و گدار، چندین فیلمنامه‌نویس، منتقد سینما، کارگران بخش فنی سینما و حتا تعدادی از شرکت‌کننده‌گان غیرفرانسوی جشنواره‌ی کن. در میان هیاهوی حاضران فرانسوا تروفو، کارگردان سینمای موج نو روی صحنه‌ی نمایش رفت تا بیانیه‌ی “مجمع عمومی سینمای فرانسه” را قرائت کند:

“مجمع اطلاع رسانی و اقدام سینمای فرانسه در تاریخ ۱۷ می ۱۹۶۸ بیش از هزار نفر از اهالی سینما را در دانشسرای ملی عکاسی و سینماتوگرافی، واقع در خیابان “ووژیرار” گرد هم آورده و اختیارات مجمع توسط دانشجویان این مدرسه از تاریخ ۱۵ می ۱۹۶۸ به این مجمع اعطا شده است. از تمام کارگردانان، تهیه کنندگان، پخش کنندگان فیلم، بازیگران، خبرنگاران و اعضای هیات داوران حاضر در کن درخواست می کند به همراهی تمام همکاران خارجی خود با هر شیوه ای که مناسب می دانند نسبت به ادامه یافتن جشنواره اعتراض کنند؛ به منظور نشان دادن همبستگی با کارگران و دانشجویان اعتصابی، اعتراض به سرکوب توسط پلیس، و هم چنین اعتراض به قدرت حاکم و ساختار حال حاضر صنعت سینما. امضا شده توسط مجمع عمومی سینمای فرانسه.”

فیلم کوتاه مربوط به اشغال جشنواره کن را می توانید در این آدرس ببینید و مقایسه کنید با رفتار سینماگران ایرانی در حوادث مهم اجتماعی.