هشدار امنیتی به دانشجویان

نویسنده

نادر کرمی

روز گذشته سید محمد حسینی، معاون حقوقی سابق وزارت علوم در ادامه هجوم تبلیغاتی به دانشگاه که چند روز پیش مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با “مرکز براندازی نرم” و “مرکز شرک” خواندن دانشگاه آن را کلید زده بود، در گفتگویی با ایسنا گفت: “دانشجویان باید آگاه باشند و فریب دست‌های خارج از کشور را نخورند؛ چرا که آنها می‌خواهند دانشجویان را از مسیر اصلی خود خارج کنند.”

وی نیز در سخنان خود همچون مقامات امنیتی صریحا به نقش جریانات دانشجویی در “انقلاب‌های مخملی” پرداخت و تاکید کرد: “یکی از روش‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای نفوذ در دیگر کشورها و همراه ساختن دولت‌ها با خود، در پیش گرفتن جنگ نرم است و در واقع این موضوع به نوعی کودتایی است که با تغییر افکار عمومی کاری کنند که حکومت‌ها تغییر کند و در جهت منافع آنها قرار بگیرد و یا مواضع آنها تعدیل شود.”

این مقام سابق وزارت علوم بار دیگر در مورد تماس‌های دانشگاهیان با خارج از کشور هشدار داد و با بیان این‌که لایه‌های پنهانی که سعی دارند با اندیشمندان و دانشگاهیان تماس داشته باشند بسیار زیاد هستند، گفت: سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارند که تامین مالی خود را از بنیادها و دستگاه‌های وزارت امور خارجه یا دستگاه‌های دیگر می‌گیرند. وی ادامه داد: “مطمئنا آنها بر روی تشکل‌های زنان، دانشجویی، سرمایه‌های عظیمی قرار داده‌اند، اما خوشبختانه به دلیل بیداری و آگاهی و بینش بالای مردم و دانشگاهیان، این افراد موفق نخواهند بود.”

وی در بخش دیگری از سخنان جالب توجه خود افزود: “از این رو این افراد به سوی کسانی می‌روند که هیچ کارآیی و توانایی در کشور ندارند و مطمئن باشید با این انسجام و همبستگی و اقتداری که مقام معظم رهبری و نظام ما دارد، کسی نمی‌تواند در آن آشوب ایجاد کند و نقشه‌های آنان به نتیجه نخواهد رسید.”

معاون حقوقی سابق وزارت علوم با استقبال از پخش اعترافات فعالان دانشجویی گفت: “افشاگری‌ها و اعترافات برخی عوامل برای جامعه‌ی ما بسیار خوب است” وی ادامه داد: “افشاگری‌ها و اعترافات جاسوسانی که فعالیت کرده‌اند برای دانشجویان نوعی هشدار است تا آنها به اسم مراکز تحقیقاتی و پژوهشگری و… در دام عوامل غربی قرار نگیرند. دانشجویان منتقد می‌توانند راه خود را به درستی پیش بگیرند و با مطالعه و مرور سیاست‌های کشورهای دیگر، راه اشتباه را در پیش نگیرند. عده‌ای هستند که می‌خواهند در مقاطع حساس، موج‌سواری کنند و سعی دارند بهره‌برداری‌های خاصی به نفع خود انجام دهند.”

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به سازمان های غیردولتی حمله کرده و گفته است: بعضی از NGO ها و سازمان‌های غیردولتی سعی دارند دانشجویان ما را به سوی مراکز جاسوسی غرب سوق دهند؛ تا در شرایط حساس به نفع خود و با سوءاستفاده از آنان گام بردارند. دانشجویان باید در چارچوب مصالح کشور انتقاد کنند و مطمئنا مسوولان از این امر استقبال خواهند کرد. دانشجویان افرادی آرمان‌خواه و حق‌طلب هستند و مصالح کشور را همواره در نظر می‌گیرند.

اخبار دانشجویان بازداشتی

اخبار شکنجه‌، رایزنی‌ها، ابراز نگرانی، پی گیری خانواده ها و بیم ها و امیدها نسبت به آزادی یا ادامه بازداشت فعالان دانشجویی بازداشت شده در 18 تیر سال جاری اخباری است که همچنان پیرامون این تحول در جنبش دانشجویی در جریان است و فعالان دانشجویی سعی می کنند تا با تحرکات خود هر چند با تشکیل جمع‌های کوچک، ‌حیات و نشاط سیاسی خود را در غیاب دوستان دربندشان نشان دهند.

شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور در آن حضور دارند، ‌در شرایطی که شش عضو شورای مرکزی این بزرگترین تشکل جنبش دانشجویی در زندان به سر می برند، مهمترین نهاد دانشجویی است که موضوع بازداشت فعالان دانشجویی را پی گیری می کند.

از همین رو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت اولین بیانیه تحلیلی خود در ارتباط با وقایع اخیر را روز گذشته منتشر ساخت. در این بیانیه با اشاره به گذشت 21 روز از بازداشت 16 تن از فعالان دانشجویی و سیاسی در هشمین سالگرد 18 تیرماه آمده است: “خبرها حکایت از شکنجه و آزار قرون وسطایی دستگیرشدگان در بند 209 زندان اوین، در جهت تکمیل سناریوی اعتراف گیری از فعالین داخلی و پیوند آن ها با پروژه امنیتی انقلاب مخملین دارد.”

در بخش دیگری از بیانیه با طرح این سوال که “از چه روی انقلاب مخملین و داشتن جامعه باز از طرف حکومت اینچنین نکوهش می شود؟” آمده است: “ارتباط دادن اعترافات پخش شده اخیر با انقلاب های مخملین و مرتبط ساختن کنش های مدنی فعالین عرصه های سیاسی و دانشجویی و صنفی جامعه امروز ایران با این نوع از انقلاب ها تنها می تواند حمل بر دو موضوع باشد: 1. یا اینکه حاکمیت برخی از مولفه های موجود در فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران را منطبق با شرایط مذکور در انقلاب های مخملین یافته است، …

  1. یا اینکه اعترافات پخش شده که بار حقوقی نیز نداشته، تنها بهانه ای برای سرکوب فعالین صنفی وسیاسی بوده در جهت سرعت بخشیدن به ایجاد فضای رعب و وحشت و استقرار دولت پادگانی…”

در این شرایط و در حالی که تقریبا تمامی چهره‌ها و گروه های اصلاح طلب و طرفدار دموکراسی و حقوق بشر در ایران، نسبت به اخذ و پخش اعترافات دانشجویان بازداشت شده ابراز نگرانی می کنند و پیشاپیش اعلام می کنند که چنین اقاریری عاری از واقعیت و در زیر شکنجه و فشار به دست آمده، روابط عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که سه تن از دانشجویان آن همچنان در بازداشت هستند و پنج دانشجوی آزاد شده آن نیز نگرانی‌هایی را در این زمینه پس از آزادی خود و با توجه به محدودیت هایی که دارند به زبان آورده اند، در بیانیه‌ای نسبت به شکنجه اعضای این تشکل دانشجویی در زندان واکنش نشان داد.

بیانیه روابط عمومی انجمن اسلامی پلی تکنیک در جای دیگر آورده است: “خانواده ۸ دانشجوی بازداشت شده پلی تکنیک انتظار داشتند با توجه به وضعیت وخیم فرزندانشان و وعده و وعیدهای مقامات مسئول کلیه این افراد هر چه سریعتر از بند رهایی یابند. به همین منظور از همگان خواستند تا شرح شقاوت و قصه قساوت شکنجه گران بند ۲۰۹ اوین را به وقتی دیرتر و زمانی دیگر موکول نمایند. انجمن اسلامی امیرکبیر نیز بنا به درخواست خانواده ها زبان در کام کشید و از بیان شکوه هایی که از نهفتن و نگفتن آن دیگ سینه می زد جوش، خودداری نمود. اما پس از آزادی ۵ دانشجوی دربند، مشخص شد که آزادی ایشان از سر ناچاری و در پی افزایش فشارها از هر سو بوده است و گویا قرار است بار شوم سناریوی مضحکی که توسط تیم امنیتی سرپرست این پرونده طراحی و توسط عملگان ایشان در دانشگاه امیرکبیر به اجرا درآمده بر دوش احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی، سه دانشجوی در بند انداخته شود. این چنین بود که خانواده این سه دانشجو چاره ای جز افشای رنج و تلخکامی خود ندیدند.”

در این بیانیه با یادآوری اینکه در همان روز سخنرانی احمدی نژاد وی وعده داد که تمام دانشجویان، خصوصا آن ها که بر علیه او شعار می دهند را مورد مهرورزی قرار خواهد داد، آمده است: “این سناریو از آغاز محکوم به شکست بود، اما تصور می شود تیم امنیتی طراح سناریو قصد دارد به هر حیله ای پروژه سوخته خویش را به پیش برد. در همین راستاست که ۵ نفر از دانشجویان را آزاد می کند و پس از آزادی ۵ نفر و در غیاب ایشان، مشغول گرفتن اعترافات تلویزیونی از ۳ نفر باقی مانده می شود و برای انجام این کار آن چنان عجله ای دارد که قرار وثیقه سنگین ۸۰ میلیونی دانشجویانی که موفق به تهیه آن نشده اند را به یکباره بدل به قرار کفالت می نماید، تا کار خود را هر چه سریعتر آغاز کند.

انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک همچنین هشدار داده است: “انجام رفتاری مشابه با ۶ عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، خانم بهاره هدایت و آقایان محمد هاشمی، علی نیکونسبتی، مهدی عربشاهی، علی وفقی و حنیف یزدانی و همچنین بازداشت شدگان عضو سازمان ادوار خصوصا آقای عبدالله مومنی هیچ بعید نیست.”

از سوی دیگر دانشجویان فعال در دانشگاه امیرکبیر بار دیگر به دیدار مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی رفتند.

در این دیدار همچنین خانواده های احسان منصوری و احمد قصابان دو دانشجوی بازداشت شده امیرکبیر به همراه تعدادی از دانشجویان آزاد شده نیز حضور داشته ‌اند.

در این نشست که متعاقب تشریح وضعیت دانشجویان بازداشت شده و گفتگو‌های خصوصی تعدادی از دانشجویان آزاد شده در مورد نحوه شکنجه هایی که متحمل شده‌اند برگزار شد، کروبی با اظهار تاثر و تاسف از برخی برخوردهایی که با دانشجویان صورت گرفته و ابراز نگرانی از وضعیت دانشجویان بازداشت شده، گفت: “من و سایر دوستان آنچه در توانمان باشد برای رفع مشکل عزیزان، انجام داده و می‌دهیم و بنده شخصا هیچگاه در قید و بند شان و مقام نبوده‌ام و از هر کس که امکان یاری داشته است، کمک خواسته‌ام؛ البته اثربخش بودن این اقدامات به شرایط محیط نیز بستگی دارد و گاه ممکن است علیرغم تلاش بسیار نتایجی اندک حاصل شود”.

همچنین در ادامه ملاقات با خانواده‌های دانشجویان بازداشت شده، جمعی از دانشجویان دانشگاههای شرق کشور با خانواده علی صابری که چندی پیش آزاد شد، دیدار کردند.

در این دیدار که با هماهنگی کمیته پیگیری دانشجویان در بند دفتر تحکیم وحدت در شرق کشور برگزار شد، نمایندگان دانشجویان دانشگاههای شرق کشور از دانشگاههای فردوسی، علوم پزشکی و آزاد مشهد، زاهدان، بیرجند و شاهرود حضور داشتند. و طی گفتگویی با علی صابری از وضعیت او و سایر دانشجویان در بازداشت آگاه شدند. “علی صابری” نیز در این دیدار با بیان اینکه “شش نفر از دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند” افزود: “از میان دانشجویان بازداشتی سه نفر از آن‌ها ساکن مشهد هستند که من و عباس حکیم‌زاده پس از 43 روز بازداشت روز چهارشنبه آزاد شدیم اما احمد قصابان هنوز در بازداشت به سر می‌برد.”