تکذیب ماجرای خوشکاره کردن بدکاره ها

نویسنده
نازنین کامدار

» طبق معمول گردن رسانه ها افتاد

مدتی است که اظهارات و فتاوی روحانیون در جمهوری اسلامی، به دلیل وجود شبکه های اجتماعی زیر ذره بین قرار گرفته و برای آنان دردسرساز شده است.اظهارات اخیر شیخ حسین انصاریان، روضه خوان و منبری مشهور جنوب شهر تهران درباره “خوش کاره کردن ۴۰۰۰ زن بدکاره با لباس شخصی” از این جمله است که واکنش مردم در شبکه های اجتماعی را در پی داشت تاجایی که منجر به صدور بیانیه دفتر او شده؛هرچند به روال روزهای اخیر،باز هم مقصر اصلی رسانه ها معرفی شده اند که با “تقطیع” و “انتخاب تیترهای نادرست” موجبات توهین به مقام روحانیت را فراهم کرده اند.

در همین حال، “جمعی از مقلدان” مکارم شیرازی نیز با انتشار نامه ای به این مرجع حکومتی، نسبت به صدور فتوای چندی پیش وی درباره “جواز عقد ماهانه عقد موقت و یا عقد ساعتی غیر مدخوله” ابراز تعجب کرده اند؛نامه ای که واکنش او را در پی داشته هرچنددر این مورد نیز بحث تکذیب مطرح است و اینکه منتشر کنندگان این فتوای جعلی تحت تعقیب هستند.

به گزارش رسانه های داخلی، ماجرای شیخ حسین انصاریان از آنجا شروع شد که خبرگزاری ایلنا، متن سخنرانی او در مسجد حظیره یزد را منتشر کرد.

او که در سیمای جمهوری اسلامی نیز برنامه اجرا می کند، گفته بود: “برای حل آسیب‌های اجتماعی نباید منتظر مراجعه بیمار ماند بلکه باید به دنبال بیمار بود و او را درمان کرد، چراکه او متوجه بیماری خود نیست و نمی‌داند چه باید بکند”.

او برای مقدمه چینی درباره فعالیت های اخیرش که خود آن را “خوشکاره کردن ۴۰۰۰ زن بدکاره” خوانده، به عیسی مسیح متوسل شده و گفته بود: “یک روز عیسی از خانه یک زن بدکاره بیرون آمد. یک نفر مسیح را دید که از آنجا بیرون می‌آید و می‌دانست آنجا خانه زن بدکاره است! حضرت مسیح، او را دید، صدایش زد و گفت: دیدی از کجا بیرون آمدم؟ پاسخ داد: بله! دیدم! گفت می‌دانی چرا آنجا بودم؟ گفت: خیر! حضرت گفت: بیماران دوگونه‌اند. یکی بیماری جسم دارد و باید به پزشک مراجعه کند. نوع دیگر، بیماری است که دکتر باید بالای سرش حاضر شود، چون نمی‌تواند تکان بخورد و نمی‌فهمد.حضرت ادامه می‌دهد: این خانم بیماری بود که نمی‌تواند به دکتر برود. باید دکتر بالای سرش می‌رفت. من طبیب الهی هستم و نباید منتظر بیمار باشم. این زن، بیمار از پا افتاده بود. ندیدمش، از پشت در با او گفتگو کردم و توبه کرد و از این پس، دیگر زنا نخواهد کرد… نکته اول، این توضیحات عیسی برای توجیه کردن آن فرد بود تا به گناه نیفتد، به نابجا قضاوت نکند و با قضاوت اشتباه خود به نقل ماجرا نپردازد. نکته دوم اینکه باید بر سر برخی بیماران جامعه حاضر شد، نه اینکه منتظر ماند تا به ما مراجعه کنند”.

او پس از این مقدمه، به سراغ “تجربیات” خود رفته و گفته بود: “با چهار هزار زن بدکاره مصاحبه کرده‌ام و با آنان روبرو شده‌ام و بسیاری از آنها خوشکاره شدند. البته این کار را اغلب بدون لباس روحانیت انجام داده‌ام، از ترس اینکه اگر مرا ببینند، آبروی کل روحانیت می‌رود. چهار هزار زن بدکاره توبه کرده‌اند و مدارکشان هم در دادستانی موجود است. خیلی‌هایشان را خودم شوهر دادم و بسیاری هم فرزند دار شده‌اند و پای منبر‌هایم می‌آیند. البته در بخشی از کار غفلت کرده‌ام چون باید مصاحبه‌ام را با این‌ها که سنشان از ۱۸ تا ۳۵ سال بود، ضبط می‌کردم و علت گرفتاریشان را در این کار جستجو می‌کردم. اگر این کار انجام می‌شد، بهترین کتاب آسیب‌شناسی اجتماعی تدوین می‌شد، همچنانکه برخی علما به من تذکر دادند که با این غفلت، ضربه شدیدی به آسیب‌شناسی این امر در کشور وارد شد”.

پس از انتشار متن سخنرانی حسین انصاریان در خبرگزاری ها، سخنان وی با حیرت و تعجب کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد و شهروندان علاوه بر بازنشر این اظهارات به ساختن جوک و پیام های طنزآمیز درباره این روضه خوان مشهور پایتخت پرداختند؛امری که موجب شد تا روز شنبه و پس از بالاگرفتن موج واکنش به این اظهارات، دفتر وی با انتشار اطلاعیه ای و بدون توجه به وجود فیلم این اظهارات، ادعا کند رسانه ها سخنان انصاریان را تقطیع شده و گزینشی منتشر کرده اند.

در متن اطلاعیه دفتر این روحانی سرشناس آمده است: “از آنجایی که برخی رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی مطالبی را از قول دانشمند محترم استاد حسین انصاریان منتشر نموده‌اند و بعضا دقت کافی در نقل قول از ایشان را ننموده و خصوصا با انتخاب تیترهای گزینشی و مغایر با شئون، موجب برداشت های نا مناسب و غیر صحیح شده است با توجه به لزوم رعایت و دقت بیشتر در تنظیم اخبار و انتخاب تیتر، این دفتر ضمن دعوت از اصحاب محترم رسانه و فعالان شبکه های اجتماعی به رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در گزینش تیترها و نقل مطالب از چهره های فرهنگی مورد وثوق مردم‌، از علاقمندان و دنبال کنندگان مباحث اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی حضرت استاد انصاریان می خواهد تا مطالب و اظهارات ایشان را صرفا از سایت رسمی استاد و یا خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشور دنبال کنند”.

گفتنی اینکه در پایان این اطلاعیه از رسانه ها خواسته شده اظهارات انصاریان را از “خبرگزاری های رسمی” دریافت کنند. این در حالی است که منبع اصلی انتشار این سخنان خبرگزاری کار(ایلنا) بوده است.

این دفتر همچنین همگان را به پیگیری اخبار انصاریان از طریق وبسایت رسمی او دعوت کرده اما روشن نکرده چرا متن یا گزارش تصویری اظهارات او در مسجد حظیره یزد در سایت رسمی او منتشر نشده است.

اما ماجرای “استاد انصاریان و۴۰۰۰ هزار زن بدکاره”، تنها ماجرای جنجالی اخیر روحانیون نبود.

همزمان با این موضوع، رسانه های خبری با انتشار تصویر متن پرسش “جمعی از مقلدان” مکارم شیرازی، به نقل از وی اعلام کردند که فتوای اخیر او درباره “جواز عقد ماهانه عقد موقت و یا عقد ساعتی غیر مدخوله” جعلی ست.

در متن سوال مقلدان از مکارم آمده است: “بعد از برگزاری کنگره جهانی تکفیر و حضور بی نظیر شخصیت های برجسته علمی مذاهب اسلامی و تأثیرگذاری گسترده آن در جهان اسلام و روشن شدن فتنه کسانی که به نام اسلام دست به تکفیر و قتل و غارت اموال مسلمین می زدند، اکنون عده ای از وابستگان به دشمنان اسلام که از این کنگره سیلی محکمی خوردند و به ویژه دست اندرکاران رسانه های وابسته به تکفیریان، افراطیان و دشمنان اسلام، دست به تبلیغات سوء نسبت به ساحت حضرت عالی زده اند.و ازآن جمله، فتوایی از شما مبنی بر جواز عقد ماهانه عقد موقت و یا عقد ساعتی غیر مدخوله به عنوان شغل، نقل می کنند”. 

مکارم شیرازی نیز در ذیل این نامه در یک خط نوشته است: “این فتوا مجعول و کذب است و از طرق قانونی تعقیب شده است.همیشه موفق باشید”.

گفتنی ست، چندی پیش سایت فرارو در گزارشی درباره نظر مراجع تقلید درباره ازدواج موقت، به نقل از مکارم شیرازی نوشته بود: “دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد چنانچه باکره باشد احتیاط آن است که با اجازه پدر یا جد پدری ازدواج نماید ولی اگر همسر مناسبی برای دختر پیدا شود و پدر مخالفت کند اجازه او شرط نیست، همچنین اگر به پدر یا جد پدری دسترسی نباشد و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد یا این که دختر قبلاً شوهر کرده باشد که در این دو صورت نیز اجازه پدر و جد در ازدواج جدید لازم نیست. اگر دختر باکره‌ نباشد و بکارتش‌ به‌ وسیله‌ شوهر کردن‌ یا به‌ واسطه‌ وطی‌ به‌ شبهه‌ و یا زنا از بین‌ رفته‌ باشد، اجازه‌ پدر و جد پدری‌ لازم‌ نیست‌”.