آمار روحانی شوخی است

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش اصول‌گرایان به گفت‌وگوی رییس دولت

به فاصله یک روز پس از گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی در صدا و سیما، برخی اصول‌گرایان به انتقاد از وی پرداخته و سخنانی را که توسط او مطرح شده   “شوخی” توصیف کرده اند.

الیاس نادران، نماینده مجلس، در گفت‌وگویی با وب‌سایت میزان - وابسته به قوه‌قضاییه - گفت که برخی از آمارهای دولت نظیر “نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال”، شوخی است: “نباید زیاد این آمارها را جدی گرفت، بین ناخالص شاغلین هر دوره و خالص تعداد شاغلان هر دوره باید تفاوت قائل شد”.

به گفته نادران در همین مدت “تعدادی بودند که به دلایل مختلف خارج، بازنشسته، اخراج، از کار افتاده و بیکار شدند و طبق تعریف وزارت کار شاغل نیستند”.

وی اضافه کرده که در یک سال گذشته گرچه چهارصد هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند، اما در ازای آن بیش از یک میلیون نفر بیکار شده اند.

روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود که در این مدت وزارت کار، بیش از چهارصد هزار شغل ایجاد کرده. پایین آمدن نرخ تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی و پرداخت برخی بدهی های باقی‌مانده از دولت قبل، از دیگر مواردی بود که مورد اشاره رییس دولت یازدهم قرار گرفت.

این آمارهای روحانی نیز انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. برخی کاربران با مقایسه نرخ بیکاری، شغل‌های ایجاد شده و نرخ رشد اقتصادی نسبت به صحت آمارهای دولت روحانی، ابراز تردید کرده اند.

البته روحانی در بخشی از سخنان خود گفته بود که “احساس مردم نسبت به رشد کمی با تاخیر صورت می‌گیرد”، اما “آمار دولت درست است… زیرا به مردم وعده داده‌ایم که هرچه واقعیت است به آنان بگوییم و هرجا اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم”.

بخش نه چندان کوچکی از سخنان روحانی نیز به انتقاد از دولت قبل و کنایه به اقدام‌های آن اختصاص داشت؛ مساله‌ای که در یک سال گذشته، همواره وجود داشته.

رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، با اشاره به همین موضوع، نوشت: “انتقاد از آمارهای اشتغالزایی دولت احمدی‌نژاد، فصل مشترک سخنان یک سال اخیر کابینه آقای روحانی درباره عملکرد دولت سابق بوده است”.

به عقیده نویسنده این وب‌سایت: “آماری که مبنای گزارش رئیس دولت و سخنگوی آن برای اعلام میزان اشتغال در سال گذشته شده است، همان آماری بود که در دولت دهم میزان اشتغال را سالانه یکی دو میلیون اعلام می‎کرد، اما همان زمان مقامات فعلی دولت یازدهم در پاسخ می‌گفتند چون اظهارات مقامات دولت دهم با گزارش مرکز آمار در تناقض است، بنابراین آمارسازی است و باید به گزارش مرکز آمار استناد کرد”.