شجونی و فرصتی دیگر برای حمله به هاشمی

نویسنده
فیروزه متین

» مرکز نشر آثار خمینی در کانون انتقادها

در پی نقل خاطره ای از آیت الله خمینی از سوی هاشمی رفسنجانی در خصوص مخالفت وی با سر دادن شعار “مرگ بر آمریکا”، او در هفته ای که گذشت با موج بی سابقه ای از حملات کلامی و حتی فیزیکی مواجه شد. بسیاری از اصولگرایان وی را دروغگو خطاب کردند و رسانه های این جریان نیز خواستار تکذیب ادعای او شدند.

پس از سکوت هاشمی، اصولگرایان سراغ مرکز تنظیم و نشر آثار خمینی رفتند تا درباره آنچه که “دروغ بزرگ هاشمی” می نامیدند، اعلام موضع کند؛ موسسه ای که ریاست آن با سید حسن خمینی است. نوه ارشد آیت الله خمینی که روابط نزدیکی با هاشمی دارد تا حدی که پس از رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری، وی را به عنوان “امید ملت” مورد خطاب قرار داد و به شورای نگهبان شدیدا حمله کرد.

عاقبت پس از بالاگرفتن بحث ها بر سر نقل خاطره آیت اله خمینی و کشدار شدن موضوع، دفتر تنظیم و نشر آثار وی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و بر خلاف انتظار راستگرایان سخنان هاشمی را تایید کرد.

حمید انصاری، قائم مقام این موسسه در گفت و گو با سایت “جماران” که به سید حسن خمینی وابسته است، به گونه ای این موضوع را تایید و خشم افراطیون را متوجه این نهاد کرد.

به نوشته سایت جماران، حمید انصاری گفته بود: “خاطره‌ای که آقای هاشمی رفسنجانی در موضوع حذف شعار نسبت به امام ذکر کرده است مربوط به موافقت و دستور امام بر قطع این شعار از رسانه‌های دولتی است. مطلبی که در سال ۶۲ روی میز بررسی و تصمیم‌گیری مسئولین نظام و رهبری انقلاب قرار داشت همین بود نه بحث بر سر دستور و یا توصیه به مردم برای حذف این شعار. در عبارات خاطرات آقای هاشمی هم که بر اساس یادداشت‌های ثبت شده روزانه می‌باشد به صورت دقیق تصریح شده است که موضوع موافقت و دستور امام حذف شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» از رسانه‌های دولتی بوده است نه نفی و نهی از این شعار”.

او افزوده بود: “بهترین دلیل بر اهمیت این موضوع همین که می‌بینیم پس از گذشت سی سال از ثبت این خاطره حتی نقل آن تا این حد حساسیت‌ها را بر انگیخته است. بیان چرایی اهمیت این تصمیم و علل و زمینه‌های عدم اجرای آن نیازمند تحلیلی مفصل است که در این مقال، موضوع بحث ما نیست. هنوز بررسی دقیق و جامعی صورت نگرفته است. ان‌شاء‌الله موسسه زوایای مختلف این موضوع را به عنوان یک پروژه تاریخی بر اساس اسناد موجود در موسسه و وزارتخارجه و صدا و سیما و دیگر نهادها بررسی و نتایج آن را منتشر خواهد کرد. بر اساس مدارک و اطلاعات موجود در اینکه این مسئله یعنی پیشنهاد حذف شعار مرگ برشوروی بطور اخص و کل شعار (مرگ بر آمریکا و شوروی) از صدا و سیما در آن زمان با توجیهات منطقی فراوان و از کانال‌های مختلف به دفتر امام و به حضرت امام منعکس شده است تردیدی نیست. سند و دلیل قاطعی بر مخالفت امام نداریم. آنچه که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات آورده است بر اساس دست‌نوشته های خاطرات روزانه ایشان است که موجود می‌باشد و به دلیل آنکه‌ در همان تاریخ و همان روز نوشته شده است نه سال‌های بعد و این ایام، و از این جهت با توجه به ارتباط ایشان با امام و یادگار امام و موقعیت ایشان در نظام و مجلس و شورایعالی دفاع‌، فی نفسه یک مدرک مهم و قابل اعتماد برای وقایع آن ایام محسوب می‌شود. علاوه بر این ایشان در خاطرات، نام نماینده شوشتر را ذکر کرده‌اند و مهم‌تر از آن مطرح شدن دستور امام بر حذف شعار از رادیو تلویزیون در شورای مرکزی حزب را هم بیان کرده‌اند. هنوز تعداد قابل توجهی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی که دبیر کل حزب بوده‌اند در قید حیاتند و براساس گفته جناب آقای هاشمی در همین مصاحبه، ایشان خاطراتشان را قبل از انتشار به رهبر معظم انقلاب ارائه کرده اند. اکثر اعضای شورای سرپرستی صدا و سیما و منجمله آیت الله حاج سید محمد هاشمی (عضو دفتر حضرت امام ) و حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد علی انصاری (عضو و رابط دفتر حضرت امام با صدا و سیما) حضور دارند، این‌ها و قرائن فراوان دیگر مویدات قابل اعتمادی بر پذیرش این نقل می‌باشند”.

تایید ضمنی خاطره هاشمی از سوی مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله خامنه ای که به تیتر روز دوشنبه روزنامه های اصلاح طلب تبدیل شد، آتش توپخانه حملات راستگرایان را به سمت این موسسه و شخص سید حسن خمینی سوق داد.تاجایی که همچون سال ۸۹ که به وی به دلیل موضع گیری اش به نفع میرحسین موسوی و مهدی کروبی حمله شد، و حملات تا حدی پیش رفت که سخنرانی وی در سالگرد آیت الله خمنی ناتمام ماند و سایت های این جریان نام وی را از سید حسن خمینی به سید حسن مصطفوی تغییر دادند و تلویحا او را نوه نامقبول و نا مشروع خمینی دانستند، اینبار نیز او را متهم به فساد مالی کرده اند.

در همین زمینه، خبرگزاری فارس که به پاتوق خبری مخالفان راستگرای هاشمی و دولت تبدیل شده، با چهره هایی چون شیخ شجونی، روحانی ای که متهم به سرقت اموال کاخ گلستان است و به دلیل ادبیات سخیف اش، بارها مورد انتقاد قرار گرفته رفته و به نقل از او نوشته است: “ا ین مؤسسه (تنظیم و نشر اثار) به آقای هاشمی وابستگی دارد و به جای آنکه حرف‌های امام را در نظر بگیرد وابسته به رفسنجانی است. پیشنهاد می‌کنم نمایندگان مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های این مؤسسه را تحت نظر گرفته و پول‌هایی که به عنوان کمک به این مؤسسه می‌رسد را مورد بررسی دقیق قرار دهند. اولین فتنه در نظام جمهوری اسلامی را اعضای این مجمع با ایجاد دو دستگی و انشقاق بین روحانیون و ملت و تقسیم آنها به دو دسته چپ و راست رقم زدند. ما به همه یادگاران امام احترام می‌گذاریم اما نه به یادگارانی که بی‌عفت و بی‌حجاب باشند و متأسفانه مسیری از انحراف در نزدیکان و وابستگان امام خمینی مشاهده می‌شود. قطع سخنان رفسنجانی در کرمانشاه با شعار «مرگ بر آمریکا»، پیام روشنی برای هاشمی است و او باید بداند که همه ملت ایران اینگونه هستند”.

علاوه بر شیخ شجونی، مهدی موسوی‌نژاد نماینده وابسته به جبهه پایداری در مجلس هم به این خبرگزاری گفته است: “افرادی که در مرکز تنظیم و نشر آثار امام حضور دارند بنا به تعلقات فکری و گرایشات حزبی در مقابل تحریف سخنان امام سکوت می‌کند که این سکوت در بعضی مواقع به معنی سکوت همراه با رضایت است. بعضی‌ها سعی دارند برای توجیه اقدامات نابجای خود سیاست‌های اتخاذ شده توسط امام راحل را به انحراف بکشانند. این افراد وقتی می‌بینند که عملکرد آنها در میان آحاد مردم جایگاهی ندارد سعی می‌کنند این قبیل اقدامات خود را به جایگاه عظیمی که مردم به آن اعتقاد دارند مرتبط سازند و اینگونه بیان می‌کنند که امام راحل نیز چنین اعتقادی را داشتند. نکته‌ای که در این جا باید به آن اشاره کرد این است که متأسفانه افرادی که در مراکز تنظیم و نشر آثار حضرت امام هستند بنا به تعلقات فکری و گرایشات حزبی‌شان در مقابل این تحریف‌ها سکوت اختیار کرده و واکنشی نشان نمی‌دهند که در برخی مواقع این سکوت همراه با رضایت است. سیاست‌ها و مبانی فکری حضرت امام هیچگونه سنخیتی با رفتارهای سازشکارانه و کوتاه آمدن در برابر دشمن ندارد. امام راحل همواره مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان را قیام به احقاق حقوق محرومین را در دستور کار خود داشتند. امام به خوبی شرایط کنونی را پیش‌بینی کردند که افرادی برای توجیه اقدامات خود به تحریف سخنان و مواضع ایشان بپردازند و عنوان کردند زمانی سخنان نقل شده از من مورد تأیید خواهد بود که فیلم، صوت و یا دست‌خطی از من در خصوص آن وجود داشته باشد. آقای هاشمی رفسنجانی از رهبر معظم انقلاب و برخی شخصیت‌های دیگر به امام نزدیکتر نبود و آقای هاشمی برای رسیدن به برخی اهداف خود به نقل روایاتی از حضرت امام می‌کند”.

حجت الاسلام علم الهدی، روحانی افراطی و امام جمعه مشهد هم به این موسسه حمله کرده و به نوشته فارس گفته است: “یک عده جیره‌خوار و مزدور آمریکایی برای پرداختن به این دروغ بزرگ تمام تلاش‌شان را می‌کنند. خداوند به بندگان خود می‌گوید تا همه چیز خود را در راه لقاءالله باید بدهند تا به مقام دلدادگی الهی برسند. در خاطرات آقای رفسنجانی نوشته شده است در سال ۶۳ بر حسب بعضی از مسائل به امام گفتیم مرگ بر شوروی را از صدا وسیما حذف کنند اما رسانه‌های وابسته به خودشان مرگ بر آمریکا را ضمیمه‌اش کردند”.

حمله به مرکز تنظیم و نشر آثار خمینی، علاوه بر خاطره هاشمی، با اظهارات و اقدامات نوه دیگر آیت الله خمینی به نام “نعیمه اشراقی” نیز بی ارتباط نیست. اشراقی اخیرا به نقل یک «جوک» از پدربزرگش پرداخته و به نقل از او نوشته است: “امام می گفتند که «ای پاسداران بیوه شهدا را بگیرید؛ ای کاش من یه پاسدار بودم”.

نقل این خاطره از هم اکنون حملات تند راستگرایان را در پی داشته است.