مرگ دانشجوی مریوانی؛ قتل عمد یا خودکشی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روز بررسی شد

فعالان زن در مریوان در مصاحبه با روز می‌گویند نتایج تحقیقات ابتدایی و اظهارات نزدیکان سحر چویینی، علت مرگ این دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان را که “خودکشی” اعلام شده، با تردیدهایی روبرو کرده تا جایی که خانواده وی گفته‌اند فرزندشان به قتل رسیده است. همزمان دانشجویان دانشگاه بوعلی در همدان و در جریان مراسم خاکسپاری او در مریوان، با برپایی تجمعی اعتراضی، خواهان روشن شدن علل این “مرگ مشکوک” و رسیدگی مسئولان امر به این پرونده شده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی روز جمعه، ۱۹ مهرماه، از مرگ یک دختر دانشجو در خوابگاه دانشجویی دانشگاه بوعلی سینای همدان خبر دادند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی همدان گزارش کرد که در بررسی‌های صورت گرفته علت و انگیزه اصلی مرگ این دانشجو “خودکشی ناشی از مشکلات شخصی و مسائل عاطفی” بوده است.

سرهنگ فرامز به‌گذر گفته است این اتفاق در شرایطی افتاده که هیچ یک از هم‌اتاقی‌های این دانشجو به علت تعطیلات آخر هفته در خوابگاه نبوده‌اند. او همچنین گفته که پلیس آگاهی تمام زوایای اتاق متوفی را مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار داده و هیچ اثری مبنی بر شکستگی و تخریب قفل در و پنجره مشاهده نشده است.

پزشک قانونی همدان نیز اعلام کرد مرگ بر اثر خفگی و مسدود شدن مسیر تنفسی اتفاق افتاده و هیچ آثاری از زد و خورد و درگیری وجود نداشته و همچنین خودکشی ۱۲ ساعت قبل از حضور پلیس اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر اما شماری از دانشجویان دانشگاه بوعلی با تجمع در محل دانشگاه و ابراز تردید در مرگ این دانشجوی رشته پرستاری و مشکوک خواندن آن خواهان روشن شدن علل مرگ سحر چویینی شدند.حتی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در بیانیه‌ای که سایت اصولگرای “صدای دانشجو” منتشر کرده، با مشکوک خواندن مرگ سحر چویینی، از مسئولان دانشگاه خواسته‌ “در راستای عمل به رسالت خود در خصوص رسیدگی به وضعیت موجود و بازگرداندن آرامش روحی به دانشجویان تلاش بی شائبه ای صورت بگیرد.”

شهین محمدی، عضو انجمن زنان مریوان هم در این مورد به روز می‌گوید خانواده سحر چویینی به هیچ عنوان حاضر نیستند بپذیرند فرزندشان بر اثر خودکشی درگذشته، چراکه به گفته آنها او قبل از این اتفاق از سلامت روحی برخوردار بوده و حتی سابقه افسردگی هم نداشته است.

خانواده چویینی گفته‌اند که مرگ فرزندشان، قتل عمد بوده است. آنها گفته‌اند که پزشک قانونی در اولین اظهار نظر به خانواده اعلام کرده که سحر پیش از خودکشی ضربه مغزی شده است.

روزنامه اعتماد هم در گزارشی با عنوان “ﻣﻌﻤﺎﯼ ﻗﺘﻞ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯼ ﺩﺧﺘﺮ ۱۹ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﺮﯾﻮﺍﻧﯽ در خوابگاه دانشکده علوم پزشکی” نوشته بود شنیده‌ها از دانشجویی که در محل حضور داشته حاکی از آن است که کارشناس پزشکی قانونی اعلام کرده قتل در ساعت پنج بامداد رخ داده است. پزشک پزشکی قانونی همچنین در محل گفته است: علت مرگ خفگی نیست و مقتول پیش از حلق‌آویز شدن به علت ضربه مغزی فوت شده است.

فرضیه ضربه مغزی پیش از مرگ در حالی مطرح است که شهین محمدی عضو انجمن زنان مریون به نقل از خانواده می‌گوید سحر چویینی سابقه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی یا دانشجویی نداشته و به گفته همکلاسی‌هایش” فردی مومن و امیدوار به زندگی” بوده است.

در اعتراض به روند رسیدگی به علل این مرگ، برخی از همکلاسی‌های سحر و دانشجویان دانشگاه بوعلی اعلام کرده‌اند هفته آینده نیز اعتراضات خود را در دانشگاه از سرخواهند گرفت.

جسد سحر چویینی روز سه شنبه ۲۳ مهرماه در شهر مریوان با حضور صدها نفر به خاک سپرده شد.

شهین محمدی که خود در این مراسم حضور داشته به روز می‌گوید در مراسم خاکسپاری ده‌ها دانشجو با انتقاد از مسئولان دانشگاه، خواهان پاسخگویی دولت و نهادهای مربوطه در مورد این حادثه شده‌اند.

همچنین براساس اخبار رسیده به روز، دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه بوعلی در اعتراض به عدم امنیت دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه‌های دولتی، و با هدف رسیدگی فوری به علل قتل این دانشجو، در سومین روز درگذشت سحر چویینی در همراهی با خانواده او مسافت بین میدان دارایی تا قبرستان مریوان را پیاده طی کرده ‌اند.