وبلاگ‌نویس ایران به ارتباط با بی‌بی‌سی متهم شد

نویسنده

» گزارش گاردین از اتهام علیه وبلاگ‌نویسان زندانی

مقامات قضایی ایران گروهی از فعالان و وبلاگ‌نویسان را که اخیرا زندانی شده‌اند متهم به ارتباط با بی‌بی‌سی و گذراندن دوره‌های آموزشی این شبکه کرد.

حداقل ۱۶ شهروند ایران، از جمله کارکنان وب‌سایت تکنولوژی نارنجی در ماه دسامبر در استان کرمان دستگیر شدند. نیمی از بازداشت‌شدگان با وثیقه آزاد شده‌اند اما باقی آن‌ها از جمله افراد تیم نارنجی در بازداشت باقی مانده‌اند.

علی توکلی، رئیس اداره دادگستری کرمان این هفته گفت، کسانی که بازداشت‌شده‌اند در پروژه‌های بی‌بی‌سی شرکت کرده و از آن‌ها پول گرفته‌اند.

مقامات ایران ظن شدیدی نسبت به بی‌بی‌سی دارند، خصوصا بخش فارسی آن و ادعا می‌کنند آن‌ها برنامه سیاسی دارند. مقامات قبلا نیز افرادی را به اتهام همکاری با این شبکه دستگیر کرده بودند.

او در یک کنفرانس خبری گفت: “این گروه تعدادی پروژه را مدیریت می‌کردند و برنامه‌هایی برای خارج‌نشینان ضدانقلاب داشتند، خصوصا بی‌بی‌سی فارسی که نقاب فعالیت‌های قانونی دارند. پول این گروه اغلب از لندن به عنوان خیریه می‌رسید. مدیر این تیم فردی است که در بی‌بی‌سی به عنوان معلم در کشورهای نظیر مالزی، هند و افغانستان کار کرده و خرج سفرهایش به این کشورها را سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس داده‌اند.”

توکلی گفت، بازداشت‌شدگان اعتراف کرده‌اند که “می‌خواستند تنش اجتماعی را بالا ببرند و شک و شبهه را گسترش دهند و تصور غلط ایجاد کنند.” مشخص نیست که این هشت نفر به وکیل یا خانواده‌هایشان دسترسی دارند یا خیر.

وی گفت: “آن‌ها در خدمت نقشه‌های دشمنان قسم‌خورده کشور بوده‌اند و باید به اشد مجازات برسند.”

سال گذشته گاردین گزارش داد که مقامات ایرانی کمپینی را برای بی‌اعتبار کردن روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی به راه انداخته‌اند. تعدادی از کارکنان این شبکه قربانی ادعاهای دروغین جنسی قرار گرفته‌اند و برایشان صفحه‌های تقلبی فیسبوک درست کرده‌اند و خانواده‌هایشان در ایران مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. پس از انتخاب روحانی نیز این اذیت‌ها ادامه دارد. حداقل یکی از زندانیان از کارآموزان برنامه روزنامه‌نگاری بی‌بی‌سی به نام زیگ‌زاگ بوده است.

بی‌بی‌سی، همکاری بازداشت‌شدگان با این شبکه را رد کرده و گفته که برنامه‌های آموزشی که مقامات ایران از آن نام برده‌اند چهار سال پیش تمام شده است.

کمی پس از دستگیری آن‌ها در کرمان، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه گفت که بازداشت‌شدگان با رسانه‌های دشمن با هدف تولید محتویات برای وب‌سایت‌های آموزشی با هدف آموزش شهروند-روزنامه‌نگار همکاری داشته‌اند.

وبلاگ‌نویسان و فعالانی که در حال حاضر زندانی هستند شامل، علی‌اصغر هنرمند، بنیانگذار نارنجی، عباس واحدی، حسین نوذری، رضا نوذری، امیر صادق‌پور، مهدی فریابی، احسان پاک نژاد و ملیحه نخعی هستند.

یک مدیر پروژه بی‌بی‌سی به گاردین گفت: “به نظر من این بازداشت‌ها، بخصوص تیم نارنجی، بخشی از واکنش تندروهای ایران به تلاش‌های روحانی برای حرکت به سمت بازکردن فضای سایبری و رسانه‌ای است.”

این بازداشت‌ها همزمان با تلاش بی‌بی‌سی برای افزایش حضور عملی در ایران صورت گرفته است.

این کارمند سابق بی‌بی‌سی گفت: “با توجه به اینکه سپاه با ارتباط بیشتر با غرب مخالف است، بخصوص گسترش ارتباط با رسانه‌های خارجی، بویژه بی‌بی‌سی، به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند تلاش‌های رئیس‌جمهور برای بازکردن فضا را از بین ببرند. آن‌ها تصور می‌کنند که روحانی در برنامه هسته‌ای امتیازهای غیرقابل قبولی داده و این می‌تواند بخشی از تلاش‌ها برای این باشد که نشان دهند سیاست خارجی با آزاد کردن فضای داخلی همراه نخواهد بود.”

منبع: گاردین - 11 ژانویه 2014