هراس های فیدان از حکومت آیت الله ها

نویسنده

» تحلیل هافینگتون پست از نفوذ ایران در عراق

برتران دوله

فیدان از مدت ها پیش هرگز ترسی به خود راه نداده. بی شک زندگی برای یک زن جوان ایرانی، و درعین حال کرد، آسان نیست. ولی به لطف وجود یک روحیه راسخ توانسته است به آنچه می خواهد برسد و مورد احترام باشد. او توانسته به عنوان کارگردان در یک تلویزیون کرد در عراق مشغول به کار شود.

عزیمت به عراق به مثابه رفتن به کشوری بود که از مدت ها قبل با حکومت آیت الله ها مخالف بود. شاید به همین دلیل بود که او تصمیم گرفت به آنجا برود. او به عراق مهاجرت کرد، نه به شکلی حساب شده، بلکه به این دلیل که معتقد بود ورود به تلویزیونی که توسط بارزانی اداره می شود [زاگرس تی وی] آسان تر از ماندن در ایران است.

به نظر می رسید که کردستان عراق از دیگران دور مانده بود… حکومت صدام حسین سرنگون شد و زندگی، چه بد چه خوب، در اربیل از سر گرفته شد. ارتش آمریکا یک ارتش آزادیبخش بود!

زن بودن هرگز باعث نشد که فیدان از ادامه تحصیلاتش در مدرسه سینمای تهران بازبماند و درنهایت هم در زاگرس تی وی کار پیدا کرد. ولی با این حال، نگرانی او امروز جای خود را به بیم و هراس داده است…

او زمانی که در تهران بود، بخاطر ترس از آنکه ممکن است سپاهیان هر لحظه وارد گردهمایی های شبانه دانشجویان در تهران شوند، قدری اضطراب داشت.

امروز موضوع نگران کننده، و حتی می توان گفت رعب آور، به پیچیدگی سیاسی ای مربوط می شود که درحال حاضر میان دولت مالکی در عراق و حکومت آیت الله ها در تهران به وجود آمده.

او امروز می داند که یک تعادل جدید با توافق آمریکایی ها درحال شکل گیری است؛ تعادلی جدید با ایران که در عراق مالکی و سوریه بشاراسد جا خوش کرده است. ائتلاف های جدید به وجود آمده هراس هایی را از حکومت آیت الله ها در دل تمامی مخالفان، به مانند او، ایجاد کرده. فیدان به لحاظ سیاسی درگیر نشده بود و فقط می خواست بتواند در آزادی کامل کار کند.

ولی جدا از داستان فیدان، مجاهدین نیز از قربانیان اصلی حملات علیه اردوگاه اشرف و اردوگاه آزادی محسوب می شوند.

طی روزهای اخیر، تعداد قابل توجهی از مسؤولان نیروی تروریستی قدس که متعلق به سپاه پاسداران است، در حالی که حامل راکت های گرمایشی بودند، وارد فرودگاه بغداد شدند.

این اقدامات درحالی انجام می شود که به گفته منابع موثق، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، از نخست وزیر عراق، نوری المالکی، خواسته است تا با سود بردن از شرایط کنونی در عراق، به ساکنین ارودگاه آزادی و برخی مناطق سنی نشین بغداد حمله و آنها را قتل عام کند.

مخالفان خواستار واکنش جامعه بین المللی دراین خصوص شده اند تا امنیت به اردوگاه های اشرف و آزادی بازگردد و افرادی مانند فیدان نیز بتوانند قدری امنیت گذشته خود را بیابند.

توضیح: بنا به دلایل امنیتی، تمامی اسامی کوچک در این مقاله تغییر کرده است.

منبع: هافینگتون پست، ۱۲ ژانویه