یک گروه دیگر، باز عاملان ترور دانشمندان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادعای تازه وزارت اطلاعات

نزدیک به یک ماه پس از اعدام جمالی فشیر که گفته شد عامل ترور مسعود علی‌محمدی بوده است٬‌ وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که سه نفر دیگر را از افراد مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت کرده است.

به گفته‌ی وزارت اطلاعات این افراد “عده‌ای از افسران اطلاعاتی و تروریست‌های مزدور” هستند که با زیر نظر گرفتن “پایگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی اسراییل” بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات گفته است که “به محض برطرف شدن ملاحظات امنیتی اطلاعات بیشتری را در این باره منتشر خواهد کرد”.

گفته می‌شود افراد بازداشت شده٬ از عوامل ترور مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی هستند. این افراد - به غیر از قشقایی - از جمله دانشمندان هسته‌ای بودند که در جریان ترورهای دو سال گذشته به قتل رسیده‌اند.

تاکنون چندین تن از دانشمندان هسته‌ای جمهوری‌اسلامی و یا افراد مرتبط با این برنامه٬ توسط افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند. مقامات جمهوری‌اسلامی این ترورها را به اسراییل و غرب نسبت می‌دهند. برخی رسانه‌های غربی، سازمان امنیت اسراییل٬ موساد را متهم به دست داشتن در ترورها کرده و گفته بودند این سازمان از کمک‌های سازمان مجاهدین خلق نیز در این زمینه استفاده کرده است.

مسعود علی‌محمدی٬ مصطفی احمدی‌روشن٬ مجید شهریاری و داریوش رضایی نژاد از جمله این افراد بوده‌اند. فریدون عباسی٬ رییس فعلی سازمان انرژی اتمی نیز از دیگر افرادی بود که گرچه مورد سوقصد قرار گرفت٬ اما زنده ماند.

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی سازی اورانیوم نظنز بود که صبح روز ۲۱ دی ماه سال گذشته در اثر انفجار یک بمب در منطقه سیدخندان تهران کشته شد. در این حادثه رضا قشقایی هم که همراه آقای احمدی روشن بود، کشته شد.

مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در دیماه سال ۱۳۸۸ بر اثر انفجار یک بمب مقابل خانه خود کشته شد.

مجید شهریاری٬ استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی نیز بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل او چسبانده شده بود کشته شد و در همان روز، فریدون عباسی دوانی، استاد دیگر فیزیک نیز از یک سوء قصد مشابه جان به در برد.

پس از انجام این ترورها٬ برخی رسانه‌ها گفته بودند که مرگ اردشیرحسین پور در سال ۸۶ نیز از جمله ترورهای دانشمندان هسته‌ای بوده. خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های بین‌المللی از وی با عنوان “از محقق ان برنامه هسته ای ایران و ازطراحان سانتریفوژها” نام برده بود.

مسعود علی‌محمدی٬ نخستین فردی بود که پس از ترور٬ اعلام شد از مرتبطان با برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی بوده است. مقامات جمهوری‌اسلامی چند ماه پس از ترور وی٬ فردی به نام مجدی جمالی‌فشی را به عنوان عامل ترور وی معرفی کردند. وی در صدا و سیما اعترافاتی کرد که با تردید منابع بی طرف روبرو شد و یک ماه پیش٬ در حالی که سئوال ها و ابهام ها درباره واقعیت نقش و سابقه وی باقی بود اعدام شد. وی همچنین در اعترافاتی که از تلویزیون جمهوری‌اسلامی پخش شد گفته بود که قصد داشته علاوه بر علی‌محمدی٬ پنج ترور دیگر نیز انجام دهد و برای ترور دانشمند هسته‌ای ایران در اسراییل آموزش دیده است.

پس از پخش اعترافات جمالی‌فشی٬ عکس‌هایی از وی منتشر شده بود که نشان می‌داد وی از جمله قهرمانان رشته کیک‌بوکسینگ بوده است. یک نشریه اسراییلی نیز همان زمان گفته بود که جمالی‌فشی از حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات و عضو سپاه پاسداران بوده است.

با این وجود پس از اعدام وی و انتشار برخی از اعترافاتش٬ ابهاماتی درباره‌ی اعترافات او به وجود آمد. از آن جمله می‌توان به پاسپورت وی اشاره کرد. که معلوم شد ساختگی بوده و عوامل وزارت اطلاعاتی پاسپورتی را که به عنوان گذرنامه متهم به روزنامه ها دادند با کمک فتوشاپ از روی یک نسخه رایج در فضای مجازی ساخته بودند.

با بیانیه جدید وزارت اطلاعات تردید ها درباره پرونده جمالی فشی بار دیگر تجدید حیات می کند و این در حالی است که وزارت اطلاعات اعلام کرده “تا تنبیه کلیه آمرین و مسببین جنایتکار صهیونیست از پای نخواهند نشست”.