پشت پرده حمله به حسن خمینی

نویسنده
نازنین کامدار

یک روز پس از آنکه میر حسین موسوی ماجرای برخورد با سید حسن خمینی در مراسم 14 خرداد را “مهندسی شده” خواند، مهدی کروبی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از آیت الله خامنه ای، آمران وقایع ۱۴ خرداد را “یاران قاتلان زنجیره ای” معرفی کرد. همزمان آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید در قم هم به جمع منتقدان به اهانت به نوه آیت الله خمینی پیوسته و برخی از نمایندگان مجلس نیز به وزرای اطلاعات و کشور در این باره تذکر داده اند.

 این واکنش ها در حالیست که اخبار جدیدی درباره برنامه ریزی نهادهای امنیتی برای ایجاد اخلال در سخنرانی نوه آیت الله خمینی منتشر شده است. از دیروز رسانه های افراطی حامی دولت و سپاه  با  درج اخباری که عموما از زبان “منابع آگاه” منتشر شده، ادعاهای تازه ای درباره اهانت به سید حسن خمینی در مقبره آیت الله خمینی منتشر کرده اند. آنها همچنین در یادداشت و تحلیل هایی با اصرار بر تغییر نام نوه آیت الله خمینی به سید حسن مصطفوی، دچار تناقض گویی شده و از یکسو اهانت ها را “خودجوش” خوانده و از دیگر سو “از نقش عناصر پشت پرده” سخن گفته اند.

 

مهدی کروبی؛ یاروان قتل های زنجیره ای

سایت سحام نیوز، پایگاه خبری نزدیک به مهدی کروبی، متن کامل نامه وی را منتشر کرده که در آغاز آن آمده است: “اینجانب از زمانی که اطّلاع یافتم ادارۀ ستاد برگزاری مراسم سالگرد امسال عملاً بدست بخشی از نیروهای مسلّح افتاده است به شدّت نگران شده و مطمئن بودم این مراسم ختم به خیر نخواهد شد ولی این حد از وقاحت و بی شرمی را تصوّر نمی کردم و لذا چند روز قبل نسبت به حوادث تلخ آن روز هشدار داده بودم. شما قطعاً اطّلاع دارید که امروز مروّج و مفسّر خط امام کسانی شده اند که در برابر امام صف بندی کرده بودند و یاور شرکاء در قتل های زنجیره ای بودند ! و از آن سوی یاران نزدیک امام اجازه سخن گفتن درباره امام را ندارند”.

کروبی سپس با انتقاد آشکار از آیت الله خامنه ای می نویسد: “آری امروز جریانی با تمسّک به جمله ای از امام که در مقام رحمت و رأفت و گذشت و چشم پوشی از لغزشهای گذشته و استفاده از نیروهای کارآمد فرمود که «میزان حال فعلی افراد است» تمامی یاران و نزدیکان امام را طلحه ها و زبیرهای زمان قلمداد کرده در حالی که بهتر است حوادث صدر اسلام را از روز ارتحال پیامبر اکرم و مراسم تشییع و تدفین آن حضرت و دادخواهی تنها یادگارش فاطمه زهرا و جلوگیری از ایراد خطبه آن حضرت در مسجد پیغمبر تحلیل شود و شاید بدین نتیجه رسید که حوادث بعدی از جمله تبعید شدن ابوذر غفاری و ماجرای طلحه و زبیر ریشه در آن زوایای انحرافی اولیه دارد”.

 

چه کسانی اخلال کردند

سایت کلمه دیروز در خبری با اعلام اینکه محل تجمع برخی از شعاردهندگان، یک هیات مذهبی در شهرک شهید محلاتی بوده است، از فرمانده نیروی انتظامی و وزیر اطلاعات خواست برای بازداشت توهین کنندگان وارد عمل شود.

کلمه نوشته: “شب حادثه در مسجدامام خمینی  در شهرک  شهیدمحلاتی تهران پس از نماز مغرب وعشا نشریه ای بین نماز گزاران توزیع شد که در آن از خوانندگان خواسته شده بود با حضور  در مراسم  نماز جمعه در حرم امام به هنگام حضور سید حسن خمینی بطور هماهنگ شعاری را سر دهند واز اوبخواهند به خط امام بر گردد”.

کلمه افزوده است: “اگر اراده ای مبنی بر برخورد با حریم شکنان باشد رسیدگی به این امر برای وزارت اطلاعاتی که ریگی شرور را از آسمان غیر ایران به ایران می آورد و بر دستانش که بخون آلوده است دستبند می زند کار چندان  مشکلی نیست. چرا وزیر محترم اطلاعات در این زمینه ساکت مانده است و از خود عکس العملی نشان نمی دهد؟ خوشبختانه به دلیل حضور دوربینهای صدا وسیما در ضبط مراسم  سالگرد ارتحال امام فیلم تصویر آشوبگران کاملا موجود است. آیا فرمانده ناجا در این رابطه برای شناسایی آشوبگران وظیفه ای  احساس نمی کند که تا کنون در برابر این حرمت شکنی سکوت اختیار کرده است؟”

در همین حال سایت جوان آنلاین، نزدیک به سپاه پاسداران که تا پیش از این مدعی “خودجوش” بودن اهانت به نوه آیت الله خمینی شده بود، در خبری که بر اساس “شنیده ها” منتشر کرد، مدعی شد این توهین از سوی خود سید حسن خمینی “طراحی” شده بود.

جوان آنلاین نوشت: “دعوت کننده اصلی از محمود احمدی نژاد برای سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه 14 خرداد امسال شخص حجةالاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بوده است. بدیهی بود که سخنرانی رییس جمهور در چنین روزی به ویژه اینکه سابقه قبلی هم نداشته است حساسیت برانگیز شود ـ و این خود جای سئوال است که چرا شخص سید حسن آقای خمینی بر این امر تاکید داشته است ـ و دوم اینکه حتی با وجود اینکه ترکیب جمعیت حلقه اول نزدیک جایگاه توسط آقای انصاری مشخص شده بود، تقریبا می شد حدس زد که به واسطه برخی مواضع و رفتارها از سوی سیدحسن خمینی در یک سال گذشته، مانند عدم موضع گیری محکم در قبال قانون شکنی برخی آقایان و یا جلوگیری از سوء استفاده از نام و خط امام، این رفتار ـ اگرچه دور از شأن مراسم سالگرد ارتحال امام ـ با او انجام پذیرد”.

گفتنی است متن گزارش جوان در سایت های رجا نیوز، پرچم، و جهان نیوز به عنوان خبر اختصاصی بازپخش شده است.

اما در این میان، سایت رجا نیوز در اقدامی بی سابقه و با وجود انتقادهای گسترده به اتفاقات روز جمعه که حتی حدادعادل، از نزدیکان آیت الله خامنه ای را نیز به واکنش واداشت، در مطلبی با عنوان “پس از بیست سال” سید حسن خمینی را به “ابوجهل” و “ابولهب” دو تن از شخصیت های منفور در تاریخ صدر اسلام تشبیه کرد.
رجا نیوز نوشته است:” ملّت هوشیار رفتارها را رصد می کنند و اگر “سید حسن مصطفوی” به تفکر امام بازگردد، بار دیگر “سید حسن خمینی” خواهد شد و کاستی های یکساله اش را به پای جوانی اش میگذارند. نیکو شدن به نسبتِ نیکو، نه نیکُوی است / بوجهل و بولهب همه خویش پیمبرند”.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در سرمقاله روز گذشته خود، دیدگاه های جوان آنلاین و رجانیوز را تکرار کرده و نوشته است: “به یقین نوه حضرت امام انتظار ندارد مردم این مرز و بوم که به قول امام از مردم حجاز در زمان رسول خدا و از مردم کوفه در دوران حضرت امیر برترند، همه این بی حرمتی های ایشان به اسلام و انقلاب و امام را شاهد باشند و باز هم آقای سیدحسن خمینی را نوه معنوی حضرت امام بدانند! بنابراین، بسیار بدیهی است که وقتی نوه حضرت امام را در مقابل آن حضرت و همراه و همگام با دشمنان او می بینند، هرگز حضرت امام را فدای نوه ایشان نمی کنند، بلکه با انگیزه احترام به حضرت امام - تاکید می شود که با همین انگیزه- نوه امام را از خود می رانند تا خدای نخواسته، مواضع و عملکرد آقای سیدحسن خمینی به حساب امام راحل نوشته نشود.”

 اقدام رجا نیوز در حالی است که شعارهای هواداران محمود احمدی نژاد که به گفته علی مطهری با “برنامه ریزی شخص رئیس دولت” انجام شده بود، با انتقادات گسترده ای، حتی در میان محافظه کاران مواجه شده و حداد عادل، نماینده ای که به دلیل نسبت خانوادگی به “خبر رسان بیت” در مجلس شهرت یافته را نیز به واکنش واداشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، حداد عادل روز گذشته در جمع خبرنگاران گفته است: “درباره اهانت عده ای در روز سالگرد ارتحال امام به نوه ایشان، موضع ما همان موضع رهبری مبنی بر تفقد ایشان است”.

یک خبرنگار پارلمانی در این باره به روز گفت: “استفاده حداد عادل از ضمیر «ما» در موضع گیری اش با سئوالات متعدد  خبرنگاران مواجه شد اما او در این باره سکوت کرد”.

بنا به گزارش خبر آنلاین، پایگاه خبری نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز دیروز هنگام خروج از پارلمان و در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: “با ابتکار عاطفی رهبری انقلاب‏، پاسخ به این حواشی داده شد. شیرینی حرکت سمبلیک رهبری، اقدامات حاشیه‌ای این مراسم را تحت الشعاع قرار داد و عمق تعلق خاطر ایشان به خانواده امام را نشان داد. از این رو نیازی به مویه‌گران BBC و صدای آمریکا نیست”.

اما به غیر نزدیکان به آیت الله خامنه ای، دو تن از مراجع بلندپایه حوزه علمیه قم نیز هر یک با صدور اطلاعیه ای، نسبت به اهانت افراطیون حامی احمدی نژاد به سید حسن خمینی ابراز انزجار کردند.

بنا به گزارش پارلمان نیوز، دفتر آیت الله موسوی اردبیلی اعلام کرده است: “حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبد الکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید ضمن تأکید بر ابراز وفاداری ملت بزرگوار ایران نسبت به امام خمینی و اهل بیت شریف امام و بزرگداشت یوم الله 15 خرداد از حادثه تلخ شکستن حرمت مراسم امام در حرم امام خمینی شدیدا ابراز تأسف نمود و اخلال جمعیتی اندک و افراطی در برنامه سخنرانی جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن آقای خمینی را محکوم کرد. معظم له همچنین طی تماس تلفنی با یادگار امام و تفقد از ایشان مراتب تأثر خویش و انزجار از اسائه ادب و حرمت شکنی در مرقد مطهر حضرت امام را به وی و اهل بیت امام ابلاغ فرمودند”.

همچنین به گزارش پارلمان نیوز، آیت الله یوسف صانعی، یکی دیگر از مراجع تقلید قم نیز در تماس تلفنی با سید حسن خمینی حوادث روز جمعه را محکوم کرده  و گفته است: “شما با آن پاسخ سنجیده و با تمسک به آیه شریفه “وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً” تمام نقشه های آنان را نقش بر آب کردید و ملت هم به خوبی متوجه این قضیه شدند”.

وی افزوده است: “اگرچه ظاهر این حرکت تأسف بار بود اما در واقع باید متوجه بود این اقدام به نفع اسلام و به نفع اهداف حضرت امام تمام شد. اگر اینها دچار جنون سیاسی نشده بودند نمی آمدند در مقابل بیش از صدها خبرنگار داخلی و خارجی جلوی ابراز سخن و مطلبی که در حال پخش مستقیم از رسانه است را بگیرند، جلوی آزادی بیان و آزادی شنیدن مردم را بگیرند. این حرکت دلیل ضعف آنهاست و دلیل بر این است که اراده و مشیت خداوند بر این است که نقشه های آنان نقش بر آب شود”.

وی افزوده است: “کسانی که این نقشه ها را می کشند اعم از عامل و آمر و محرک امروز ناتوان از حل معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی مملکت شده اند لذا برای انحراف افکار عمومی جامعه به چنین اقداماتی متوسل می شوند، آنها می خواهند سخن امروز مردم غیر از درد مردم باشد اما من امیدوارم آقایان به هوش بیایند و در خط امام قرار بگیرند”.

بنا براین گزارش، ماجرای اهانت هواداران احمدی نژاد به سید حسن خمینی در صحن پارلمان ایران نیز بازتاب داشته و آنطور که ایلنا گزارش داده، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت را واداشته است تا  در تذکری به حیدر مصلحی و مصطفی محمد نجار، وزرای اطلاعات و کشور خواستار شناسایی اهانت‌کنندگان در مراسم سالگرد آیت الله خمینی شود.

تذکر وی به محمد نجار درحالی روز گذشته در پارلمان قرائت شده است که بنا به نوشته جوان آنلاین، وزیر کشور به دلیل سیلی خوردن از سید حسن خمینی در بیمارستان چمران تهران بستری شده است.

جوان آنلاین نوشته است: “مصطفی محمد نجار وزیر کشور که روز 14 خرداد از جانب سید حسن مصطفوی و محمد علی انصاری مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در بیمارستان چمران بستری شد. وزیر کشور پیش از 14 خرداد تحت عمل جراحی سینوس قرار گرفته بود و به توصیه پزشکان معالج بایستی تحت نظر پزشکان قرار می گرفت و لیکن در روز 14 خرداد در حالی که از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نبود درحرم امام حاضر شد که پس از سخنرانی سید حسن مصطفوی مورد ضرب و شتم وی و محمدعلی انصاری قرار گرفت به طوری که بخیه های صورت وی پاره گردید و دچار خونریزی شد”.

این ادعا در حالی مطرح شده است که صفحه سید حسن خمینی در فیس بوک این ادعا را تکذیب کرده است.

هچنین سایت کلمه در ساعات پایانی دیشب، واکنش سید حسن خمینی به حوادث روز ۱۴ خرداد را بازتاب داده که در مطلبی به قلم حمید انصاری، قائم مقام “مؤسّسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی” است.

حمید انصاری نوشته است: “عصر جمعه نخستین باری که ساعاتی بعد از مراسم، جناب حاج حسن آقای خمینی را دیدم و از ایشان درباره نگاه‌شان به حادثه و بازتاب آن پرسیدم به طور طبیعی به لحاظ روابط صمیمانه‌ای که داریم ـ که خود محصول منش بلند و کرامت این خاندان است ـ انتظار و تصورم بر این بود که در پاسخم ایشان ابتدا درد دلی کند و از دشواری تحمل شرایط در این روزها اشاره‌ای داشته باشد، خدای متعال را شاهد می‌گیرم اولین مساله و مهمترین مطلبی که پیرامون این حادثه گفت این بود که آنچه که مرا بیش از هر چیز رنج می‌دهد این است که این مسأله بر متن و اصل مراسم امام و فلسفه وجودی آن ـ که بزرگداشت یاد و نام امام و به رخ کشیدن عظمت نظام جمهوری اسلامی بود ـ غلبه کرده است”.