نوبت به فرزند آیت الله مطهری رسید

نویسنده

» واکنش حامیان دولت به کودک خواندن احمدی نژاد

محمدرضا یزدان پناه ـ آرش معتمد

آخرین یادداشت علی مطهری در انتقاد از احمدی نژاد و اتفاقات مراسم بزرگداشت 14 خرداد، باعث شد تا جریان حامی دولت، در برابر سخنان او شدیدترین مواضع را اتخاذ کند و خواستار اخراج وی از فراکسیون اصولگرایان مجلس شود.در همین راستا بود که هیات داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس، دیروز مطهری را احضار کرد و مورد بازخواست قرار داد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهاراتش را بررسی کرد و سایت های خبری حامی دولت مطالب متعددی در حمله به او به چاپ رساندند.

دور جدید حملات علیه علی مطهری، پس از آن آغاز شد که این نماینده تهران در مجلس و فرزند آیت الله مرتضی مطهری در یادداشتی که پس از ماجرای اهانت به سید حسن خمینی در نماز جمعه 14 خرداد منتشر کرد، معترضان به نوه آیت الله خمینی را به سپاهیان ابن زیاد و عمر سعد که در روز عاشورا با سر و صدا مانع از سخنرانی نوه پیامبر شده بودند، تشبیه کرد.

مطهری در این یادداشت که ابتدا در سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، منتشر شد و سپس به صورت گسترده در رسانه های مختلف بازتاب یافت، برای چندمین بار پس از انتخابات جنجالی دهم ریاست جمهوری، نام محمود احمدی نژاد را در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان “سران فتنه” قرار داد و ممانعت از سخنرانی حسن خمینی در روز 14 خرداد را “حادثه ای از پیش طراحی” شده خواند که “شخص رئیس جمهور در آن نقش اساسی داشت.”

نماینده تهران در مجلس در تشریح این مسئله نوشت: “حادثه ممانعت از سخنرانی حجت الاسلام سید حسن خمینی در مجلس سالگرد رحلت امام خمینی (ره) یک حادثه تلخ و مخالف آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله آزادی بیان بود و البته یک حادثه از پیش طراحی شده بود که شخص رئیس‌جمهور در آن نقش اساسی داشت و می‌توان گفت از سنخ مناظره انتخاباتی ایشان بود که زمینه فتنه را فراهم کرد. نوع سخنان رئیس‌جمهور محترم که به جای وحدت، تفرقه انگیز بود، اصرار بر طولانی کردن سخنان خود تا وقتی برای سیدحسن باقی نماند و نیز جمله آخر ایشان که «اکنون به سخنان رهبر انقلاب گوش فرا می‏دهیم» دلیل بر این مدعاست.”

مطهری در ادامه به صراحت خواستار برخورد قضایی با احمدی نژاد شد و افزود: “اگر قوه قضاییه عوامل فتنه انتخاباتی 88 یعنی آقایان موسوی، کروبی و احمدی نژاد را به طور همزمان محاکمه می‌کرد و مجازات  هریک را به نسبت جرم آنها اعلام می‌نمود، در 14 خرداد 89 این اتفاق نمی‌افتاد.”

وی در ادامه نوشت: “احمدی‌نژاد مانند کودک عزیز کرده یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می‌کند مورد تشویق قرار می‌گیرد.”

 

انتقاد از خامنه ای؟

اما پاراگراف آخر یادداشت مطهری حاوی نکاتی بود که از سوی برخی اشخاص و سایت های جریان حاکم اهانت مستقیم به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی تعبیر شد و به واسطه همین بیشترین حساسیت ها را برانگیخت. جایی که فرزند آیت الله مطهری بدون نام بردن از آیت الله خامنه ای، اما با اشاره مستقیم به شبیه سازی های تاریخی صورت گرفته از جانب او در نماز جمعه 14 خرداد، به صراحت نوشت: “آقایانی که اصرار بر شبیه‌سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می‌دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟”

در مراسم روز 14 خرداد، آیت الله خامنه ای ضمن حمله به رهبران سیاسی جنبش سبز، میر حسین موسوی و و مهدی کروبی، از تاریخ اسلام سخن گفته و با مقایسه تلویحی آن دو با “طلحه” و “زبیر” تصریح کرده بود: “برخورد قاطع امیر مومنان با طلحه و زبیر، نمونه ای تاریخی از ضرورت توجه به حال کنونی افراد در هرگونه قضاوت و ارزیابی است.”

 

حمله حامیان دولت

به دنبال بیان چنین عبارات صریحی از سوی فرزند یکی از بزرگ ترین تئوریسین های انقلاب اسلامی، ابتدا جریان حامی دولت در مجلس به واکنش پرداخت و سپس خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی دولت نیز وظیفه انعکاس گسترده اعتراضات را به عهده گرفت.

حجت‌الاسلام حمید رسایی، که از فهرست حامیان دولت به مجلس راه‌یافته و از مخالفان جدی جنبش سبز است، از اولین کسانی بود که به یادداشت علی مطهری واکنش نشان داد و وی را “مصداق بارز خواص بی بصیرت” نامید و موضع گیری های اخیر اورا در راستای “تقویت جریان باطل” دانست.

رسایی، در ادامه به تهدید علنی مطهری پرداخت و گفت: “به زودی خواهید فهمید که پیوند خوردن با فتنه‌گران و حامیان فتنه از ملت ایران پنهان و بی‌پاسخ نمی‌ماند.”

این نماینده حامی دولت تایید کرد که از نگاه وی محمود احمدی نژاد “معصوم” نیست اما: “خدماتی که این دولت به جامعه کرده و موضع گیری های شجاعانه احمدی نژاد در عرصه بین المللی، شایسته این مواضع ناجوانمردانه نیست.”

نماینده خمینی شهر همچنین با مقایسه موضع علی مطهری و علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم، ادعا کرد حمایت و ارتباط خانوادگی این دو در موضع گیری های مطهری تاثیر داشته است: “شاید به این دلیل که لاریجانی در مواضع خود شفاف نیست مطهری نیز تصور کرده که باید به تاسی از رییس مجلس عمل کند و مواضع دوپهلو داشته باشد.”

پس از آن محمود احمدی بیغش، دیگر نماینده حامی دولت در مجلس هم به ایرنا گفت که “هرچند مطهری نسبت به احمدی نژاد کینه دارد و مسائلی را مطرح می کند اماهدف اصلی سخن او نظام است.”

وی اضافه کرد: “مطهری زمان زیادی است که از خط اصولگرایی خارج شده و دیگر صلاحیت حضور در فراکسیون اصولگرایان را ندارد.”

 

اخراج از فراکسیون اصولگرایان

اندک زمانی پس از طرح این تهدیدات، حمید رسایی همراه با تنی چند از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس، نامه ای با پنجاه امضا به رئیس هیات داوری فراکسیون اصولگرایان نوشت و خواستار “اخراج” فرزند آیت الله علی مطهری از فراکسیون مذکور شد.این در حالیست که پیش از این و همزمان با افشاگری سایت پارلمان نیوز درباره جعل امضای نمایندگان در نامه های مختلف، محافل سیاسی از نقش حمید رسایی، در تهیه نامه های جعلی به نام نمایندگان مجلس خبر داده بودند.

به دنبال ارسال این نامه، هیات داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس که از پنج روحانی تشکیل شده، مطهری را احضار کرد واز وی درباره مواضع اخیرش، بخصوص پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری توضیح خواست.

گفتنی است هیات  داوری فراکسیون اصولگرایان متشکل از 5 روحانی و مهم‌ترین مرجع این فراکسیون است که وظیفه نظارت بر اجرای مصوبات فراکسیون اکثریت را به‌عهده دارد.در حال حاضرابراهیمی، رئیس، آقاتهرانی، نایب رئیس و سبحانی‌نیا دبیر این هیات هستند.

طبق اساسنامه فراکسیون اصولگرایان چنانچه یکی از اعضای این فراکسیون مفاد اساسنامه را رعایت نکند ویا آن را نقض کند از وی توضیح خواسته و به او تذکر داده می شود و در صورت ضرورت در خصوص عضویت نامبرده در فراکسیون تصمیم گیری می‌شود.

همزمان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در اظهاراتی که نشان دهنده امنیتی شدن موضوع یادداشت اخیر مطهری است، از بررسی مواضع اخیر این نماینده مجلس در این کمیسیون خبر داد.

اینها البته تمام واکنش های مجلسیان به یادداشت جنجالی مطهری نبود. دیروز یک عضو دیگر فراکسیون اصولگرایان هم سخنان همکار خود را “سخیف تر” از آن دانست که پاسخی به آنها داده شود.

موسی قربانی، راهیافته قائنات که چندی پیش در راهروهای مجلس به خبرنگاری که از او درباره نتیجه بررسی پرونده کهریزک پرسیده بود، فحاشی کرده بود، در واکنش به سخنان مطهری گفت: “بهترین عکس العمل مقابل برخی حرفهای نادرستی که زده می شود این است که هیچ جوابی به آن داده نشود.”

وی اضافه کرد:“بهترین پاسخ به باطل ترک باطل است.”

سایت رجانیوز هم که زیر نظر کمیته ویژه رسانه ای دولت فعالیت می کند، با انتشار تحلیلی از نامه اخیر مطهری، او را به برخورد قضایی تهدید کرد. این سایت همچنین با انتشار مصاحبه ای از فردی به نام “حسین سوزنچی” که او را پژوهشگر آثار شهید مطهری معرفی خوانده، علی مطهری را متهم کرد که در برابر دستورات رهبر ایران درباره نحوه انتشار آثار شهید مطهری مقاومت می کند.رجانیوز همچنین شعری را منتشر کرد و با تقدیم آن به “نخبه بی بصیرت، علی – م”، فرزند آیت الله مطهری را “اشعری مسلک، بی غیرت، بی بنیاد، کور، جعفر کذاب و همسر لوط” خواند.

در قسمتی از این شعر آمده است: “عمر سعد شمایید که پیمان شکنید، پس دم از مردی و اخلاق و مروت مزنید، غیر نامی که ز میراث پدر مانده به جا، هیچ کردید که بازیچه دشمن نشوید؟”

 

جلسه محرمانه با لاریجانی

این واکنش های تند به یادداشت علی مطهری درباره ماجرای 14 خرداد، در شرایطی صورت می گیرد که برخی منابع از فشارهای گسترده به فرزند آیت الله مطهری برای تکذیب یا بازپس گیری اظهاراتش خبر می دهند.

گفته می شود، برخی از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان در حاشیه جلسه دیروز پارلمان به نزد مطهری رفته و از او خواسته اند محتوای نامه خود را اصلاح کند اما این امر با مخالفت او روبرو شده است. همزمان یک منبع آگاه از جلسه محرمانه مطهری با علی لاریجانی، رئیس مجلس، که شوهر خواهر او نیز هست، پس از پایان جلسه علنی دیروز پارلمان خبر داد.

این منبع آگاه اما از مباحث مطروحه در این جلسه ابراز بی اطلاعی کرد.

در همین راستا یک عضو دیگر فراکسیون اصولگرایان با تایید تلویحی اقدامات انجام شده برای تواب سازی مطهری، از “تذکرات لازم” به او خبر داد.

علی بزرگواری با توصیف این عضو فراکسیون اصولگرایان به عنوان فردی که “در جریان فتنه سال 88 یکی از عواملی بود که بذر تردید را در جامعه افشاند و مواضعی اتخاذ کرد که در راستای پیروی از ولایت فقیه نبود” در عین حال این را هم به شبکه ایران گفت که: “عکس العمل و چهره مطهری در جلسه دیروز نشان دهنده این بود که وی متوجه اشتباه خود شده و فهمیده که عجولانه موضعگیری کرده است.”

 

کارناوال حملات ایرنا علیه مطهری

در همین راستا خبرگزاری ایرنا روز گذشته با به راه انداختن کارناوال حملات علی مطهری به سراغ جمعی از حامیان سیاسی رئیس دولت همچون فاطمه آلیا و محمد کوثری - اعضای کمیسیون امنیت ملی-، قاسم روان بخش - دبیر سیاسی نشریه وابسته به مصباح یزدی-، حمید رضا ترقی - عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی-، جعفر شجونی - عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز- و  عباس امیری فرد - دبیر اجرایی جامعه وعاظ تهران- رفت تا همه آنان را در موضع گیری علیه فرزند آیت الله مطهری شریک بکنند.

 

علی مطهری؛ مخالف همیشگی

حملات چهره ها و رسانه های دولتی به علی مطهری در شرایطی است که او و برادر کوچکش محمد مطهری در جریان حوادث پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، بارها از توقیف گسترده مطبوعات و سرکوب مردم و فعالان سیاسی توسط حکومت انتقاد کرده اند.

علی مطهری خود در انتخابات مجلس هفتم که با ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان همراه بود، ابتدا ردصلاحیت شد اما با میانجیگری برخی چهره های بانفوذ اصولگرا مانند آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و علی لاریجانی تایید صلاحیت شد و توانست به مجلس راه یابد. او در آن هنگام اعلام کرده بود که تنها برای مقابله با اصلاح طلبان به مجلس می رود.

در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری، مطهری رایزنی های گسترده ای را با هدف کاندیداتوری علی اکبر ولایتی و معاون اولی محمد باقر قالیباف آغاز کرد که به جایی نرسید.

فرزند آیت الله مطهری در آستانه انتخابات، طی گفت و گویی با هفته نامه بعدا توقیف شده “شهروند امروز” اعلام کرد که در اندیشه او و پدرش “ولایت فقیه به معنای تعطیلی عقل نیست.”

پیش از این رسانه های خبری از تلاش های گسترده فرزندان برخی شهدای انقلاب مانند مطهری، مفتح و رجایی برای آزادی برخی زندانیان حوادث پس از انتخابات خبر داده بودند.