نگرانی فرزند نجار جنتی از شرایط

نویسنده
نازنین کامدار

» مردم حق دارند، مشکلات زیاد است

یک هفته پس از انتصاب احمد جنتی، روحانی تندروی صاحب نفوذ حکومت ایران به ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر که هدف از آن محدود کردن آزادی های فردی در ایران است،  گفت و گوی یک روزنامه عامه پسند با فرزند نجار او دراصفهان با بازتاب خبری گسترده ای مواجه شده است.

این گفت و گو بیشتر از آن رو با بازتاب خبری مواجه شده که طی آن فرزند غیر سیاسی این روحانی تندرو، با وجود حفظ احترام اعضای خانواده اش، انتقادهای مردم به پدر و برادرش را درست و وارد می داند.

بنا به نوشته سایت «انتخاب»، حسن جنتی که روزنامه «هفت صبح» وی را « فرزند نجار آیت الله جنتی» معرفی کرده، در این گفت و گو، تاکید کرده است:«خیلی ها وقتی روبرو می شویم به هیچ عنوان باورشان نمی شود [که من فرزند آیت الله جنتی باشم]. همان بهتر که باور نکنند.خب! حتما از آقازاده ها چیزهایی دیده اند و شنیده اند. ما فعلا با این کارها از قافله عقبیم (با خنده)! الحمدلله صد هزار مرتبه شکر مشغول به این کاریم… خیلی ها می آیند اینجا و با حاج آقا کار دارند یا نامه می آورند. ما هم از ایشان خواهش می کنیم تا جایی که از دستشان بر می آید مشکلاتی که مردم دارند را حل کنند… ما مرده شور هستیم. حرفها و درخواست ها را به حاج آقا منتقل می کنیم و حاج آقا خودش پیگیری می کند. ایشان هم تحت تاثیر من و امثال من قرار نمی گیرد. اگر بداند حقی ضایع می شود وارد می شود و کمک می کند چه برای کاندیداتوری نمایندگی باشد چه کاندیداتوری ریاست جمهوری…».

وی از وضعیت گرانی نیز انتقاد کرده و گفته است:«ما هم همان کاری را می کنیم که مردم می کنند. ما کاری نمی توانیم بکنیم. من معتقدم مسوولان و رجال مملکت باید جلوگیری کنند که نمی کنند. این نتیجه بی تعهدی مسوولان است».

او در باره پیامک های طنز درباره سن و سال احمد جنتی هم می گوید:«از این پیامکهایی که در مورد پدرم رد و بدل می شود خیلی دیده ام و شنیده ام. چشم و گوشمان از اینها پر است. ما حضوری می شنویم چه برسد به اینکه برایمان پیامک کنند. ولی خب چکار می توانیم بکنیم؟! (با خنده) نمی شود که درگیر شد… البته به صورت کلی در مورد این نق زدنها مقداری مردم حق دارند تعدادی هم مغرض هستند. به هر حال باید بسازیم. ما موروثی این طوری (با طول عمر زیاد) هستیم. پدر بزرگ ما ملاهاشم جنتی هم ماشاءالله خیلی سرزنده و سر حال بود. توی محل می گفتند پدر و پسر برعکسند».

او درباره حسین جنتی، برادر کوچکتر اش که از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود و در درگیری با سپاه کشته شد نیز گفته است:«ما چهار تا برادریم. یکی حسین آقا بود که عضو مجاهدین خلق شد و اوایل انقلاب کشته شد. محمد هم در سازمان تبلیغات تهران مشغول است. او قبلا در کارهای برقی مشغول بود و ۳۰ سال است رها کرده و رفته سازمان تبلیغات. علی آقا هم که می دانید زمانی استاندار خوزستان بود و بعد استاندار خراسان شد و مدتی هم سفیر ایران در کویت بود. الان هم وزیر است. حسین یک پسر داشت که او هم کشته شد.اسمش محسن بود. پدرش که کشته شد تحت نظارت حاج آقای جنتی تربیت شد. تحت کنترل بود و مساله ای هم نداشت. یک روز در بسیج مشغول گشت زنی بود که توی یک تصادف کشته شد. حدود ۱۵ سال سن داشت».

فرزند نجار احمد جنتی در حالی از «کشته شدن» برادر مجاهد اش سخن گفته که چندی پیش، سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» که به صدا و سیمای حکومت وابسته است، در اینباره نوشته بود:« محمدحسین جنتی فرزند آیت‌الله جنتی است که از سالهای پیش از انقلاب به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمد. وی به همراه این سازمان به مبارزه علیه رژیم شاه پرداخت؛ او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پس از مواضع خصمانه این سازمان منافق علیه نظام اسلامی، از آنان جدا نشد و به مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی پرداخت؛ از آنجا که پس از اعلان جنگ مسلحانه سازمان منافقین علیه جمهوری اسلامی، برخورد با آنان در دستور کار قرار گرفته بود، برخورد با افرادی مانند محمدحسین جنتی نیز از همین موارد بود؛ اما، آیت‌الله جنتی هیچ دخالتی در این امر نکرد تا نظام به وظیفه خود عمل کند؛ در نتیجه فرزند وی در درگیری با پاسداران انقلاب اسلامی کشته شد و حضرت آیت‌الله از بابت این برخورد نظام انقلابی، خم به ابرو نیاورد. حتی گفته می‌شود که فرزند ایشان، نه در درگیری، که با حکم دادگاه به اعدام محکوم شده و ایشان نیز سکوت کرده اند؛ و همچنین از برخی افراد روایت شده که  آیت الله جنتی نذر کرده بوده که اگر پسرش حسین جنتی که فراری است و روند انقلاب را قبول ندارد دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر بگیرد؛ به هر تقدیر تفاوت در نحوه کشته شدن حسین جنتی، به اصل ماجرا ضربه نمی‌زند، که آن همانا سربلندی آیت‌الله جنتی از این آزمایش الهی است. آزمایشی که برخی بزرگان در آن مردود شدند».

این روایت در حالی است که سایت  پارسینه روایت اعدام را برجسته تر کرده و درباره سرنوشت همسر و فرزند وی نیز می نویسد:«همسر حسین جنتی،  فاطمه سروری که در سال ۱۳۵۹ با حسین ازدواج کرده بود، بعدها در سال ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد کشته می‌شود.  حاصل ازدواج حسین و فاطمه فرزندی بود به نام عاصف.عاصف، نوه آیت الله جنتی بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگ خود زندگی می کرد. تا اینکه  بعدها در سال 1375 در سن ۱۸ سالگی در حالی که مشغول امر به معروف و نهی از منکر بوده در یک حادثه رانندگی فوت می کند. هم اینک در ضلع شمالی میدان انقلاب، خیابانی به نام عاصف جنتی نامگذاری شده است».