قاتل دستگیر شد و اعتراف کرد

نویسنده
حسین محمدی

» داستان پر ابهام ترور دانشمندان هسته ای

وزارت اطلاعات، با صدور اطلاعیه‌ای  از بازداشت عوامل ترور مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک، خبر داد.  در بیانیه بازداشت عامل ترور این استاد دانشگاه – که تقریبا با سالگرد ترور وی هم‌زمان شده – با اشاره به بازداشت “عوامل اصلی” این ترور، آمده است که “یک شبکه متشکل از جاسوسان‌ و تروریست‌های وابسته به رژیم اشغالگر قدس”  نیز نابود شده است.

بیانیه وزارت اطلاعات می‌افزاید: “پس از ماه‌ها مجاهدت‌های خاموش و اقدامات پیچیده و چند لایه آفندی و پدافندی و نفوذ به عمق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منجر به کشف اطلاعات بسیار مهم و حساس از تیم‌های جاسوسی و عملیاتی موساد شد که در پی آن ضربات سهمگینی به ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی وارد شد. اطلاعات به دست آمده بیانگر آن است که موساد برای تحقق اهداف ضد انسانی، اسلامی و ضد ایرانی خود از پایگاه‌هایی در برخی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی و همچنین برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است که در هدایت عملیات ترور ناجوانمردانه شهید دکتر مسعود علی‌محمدی از آن پایگاه‌ها استفاده کرده است.”

همزمان با اعلام بازداشت عوامل ترور این استاد دانشگاه، بخش‌های مختلف خبری صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، تصاویر کوتاهی از اعترافات عامل این ترور پخش کردند.

این فرد که “مجید جمالی‌فش” معرفی شده است، در اعترافات خود می‌گوید: “در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم، در پادگانی در اتوبان اورشلیم – تل‌آویو با چند افسر ارشد اسراییلی آشنا شدم و در آن‌جا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز، ضد تعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فرا گرفتم.”

وی همچنین درباره ترور مسعود علی‌محمدی گفته است: “پس از اینکه در باره ترور دکتر علی‌محمدی از زوایای مختلف توجیه روانی وعملیاتی شدم وچند بار عملیات بمب‌گذاری را در پادگانی در نزدیک تل‌آویو تمرین کردم، ماکت بسیار دقیقی از منزل دکتر علی‌محمدی ومحیط اطراف منزل وی در اختیار من قرار گرفت تا کاملا با محیط  و شرایط واقعی عملیات ترور وی آشنا شوم.”

صدا و سیما اعلام کرده است که در روزهای آینده، نسخه کامل‌تر مصاحبه با “مجید جمالی‌فش” که در آن وی به اعتراف علیه خود می‌پردازد، پخش خواهد شد.

در این میان اما، مقامات مسوول هنوز توضیح بیشتری درباره شبکه جاسوسی کشف شده نداده‌اند. براساس  اطلاعیه وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات اسراییل - موساد - در عملیات خود علیه جمهوری‌اسلامی، از “پایگاه‌هایی در برخی کشورهای اروپایی و غیر اروپایی و همچنین بعضی کشورهای همسایه ایران” برخوردار بوده و در ترور مسعود علی‌محمدی از این پایگاه‌ها استفاده کرده است.

وزارت اطلاعات در مورد این کشورها، پایگاه‌های اطلاعاتی اسراییل و نحوه استفاده موساد از آن‌ها و همچنین تعداد و هویت افراد بازداشت شده توضیح بیشتری نداده است.

بیانیه وزارت اطلاعات در حالی منتشر شده است که روز دوشنبه، محمد ابراهیم نکونام، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس، اعلام کرد: “کمیسیون اصل 90 از سال 1387 به صورت مکتوب خطر تهدید دانشمندان هسته ‌ی را به مقامات عالی کشور اعلام کرده بود که متاسفانه هشدار ما در گیر و دار مسایل اداری گرفتار شد.”

 

اپیدمی ترور اساتید دانشگاه

خبر بازداشت عوامل ترور مسسعود علی‌محمدی در حالی منتشر می‌شود که در یک سال گذشته، چندین سوقصد به جان اساتید دانشگاه‌های ایران صورت گرفته است.

در دی‌ماه سال گذشته، مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، هنگام خروج از خانه خود در قیطریه، بر اثر انفجار بمب  کشته شد.درباره سوابق و محل کار این استاد دانشگاه اختلاف نظر وجود داشت. علی لاریجانی رییس مجلس، یک روز پس از ترور، اعلام کرد که استاد ترور شده “فیزیک‌دان اتمی و دانشمند هسته‌ای” بوده‌است. برخی منابع روسی نیز نوشتند که: “که علی‌محمدی در توسعه برنامه هسته‌ای ایران شرکت داشته‌است و بر همین اساس نیز از امکان ترور وی توسط سازمان مجاهدین خلق، نیروهای اطلاعاتی آمریکا یا اسراییل وجود دارد. مرگ وی را می‌توان با مرگ مشکوک اردشیر حسن‌پور متخصص مرکز هسته‌ای اصفهان در سال ۲۰۰۷ و ناپدید شدن علی‌رضا عسگری در سال ۲۰۰۷ و شهرام امیری متخصص فیزیک هسته‌ای در سال ۲۰۰۹ مقایسه کرد.”

 در همان زمان شایعاتی نیز از رابطه دوستی میان مسعود علی‌محمدی و شهرام امیری منتشر شد.

اما پس از چند روز، سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که وی در استخدام این سازمان نبوده است. احمد شیرزاد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و استاد فیزیک نیز در یادداشتی نوشت: “فعالیت‌های علمی مسعود بی‌ارتباط به فیزیک هسته‌ای بوده است.”

مقامات جمهوری‌اسلامی ابتدا این ترور را به گروه “تندر” منتسب کردند، اما پس از تکذیب این گروه، انگشت اتهام به سوی سازمان‌ها اطلاعاتی اسراییل و آمریکا چرخید.

از سوی دیگر سوابق این استاد دانشگاه برابهامات درباره ترور وی، افزود. وی هفته قبل از ترور در دانشگاه تهران در یک مناظره شرکت کرده و در آن‌جا به دلیل حمایت‌هایش از جنبش سبز و میرحسین موسوی با حملات لفظی بسیجیان مواجه شده بود. به گفته احمد شیرزاد: “در مجموع افکار و اعمال او به مسلمان‌های معتدل و میانه‌رو نزدیک بود … و در این یکی دو ساله اخیر افکار و نظراتش بسیار به جنبش اصلاحی نزدیک شده بود. در یکی دو انتخابات آخر قبل از انتخابات ریاست جمهوری به لیست اصلاح‌طلبان رای داده بود و برای آن هم تبلیغ می‌کرد. و در راهپیمایی سکوت تظاهرات اعتراضی حامیان موسوی همراه با دانشجویان خود شرکت کرده بود.”

وی از جمله دویست و چهل استاد دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای از میرحسین موسوی حمایت کردند. در تیر ماه نیز علی محمدی به همراه بیش از ۷۰ تن دیگر از اساتید دانشگاه‌های تهران به دیدار میرحسین موسوی رفته بودند. این عده پس از پایان دیدار با موسوی بازداشت و پس از بازجویی از سوی اداره اطلاعات سپاه محمد رسول الله آزاد شدند. مسعود علی‌محمدی استادی بود که در اعتراض به حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه در شب ۲۴ خرداد، نامه‌ای به فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران نوشت و امضاهای اساتید دیگر را نیز خود وی جمع آوری کرد.

همین مسایل باعث شد تا همسر وی در مصاحبه‌ای اعلام کند: “این ابهام‌ها بیشتر رنجم می‌دهد. نمی‌توانم باور کنم حاصل یک عمر زحمت او را، خودی‌ها اینگونه پاسخ داده باشند. برای همین با خودم می‌گویم ای کاش واقعا همانطور که مسوولان می‌گویند، کار موساد باشد چون نمی‌توانم بپذیرم که کسی برای حذف یک انسان زحمت کشی که همه برایش احترام قائل بودند چنین کاری بکند. هر چه سوال و پیگیری کرده‌ام تا کنون هیچ جواب درستی داده نشد.”

از سوی دیگر درماه گذشته نیز مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و فریدون عباسی‌دوانی، در نزدیکی دانشگاه شهید بهشتی، مورد سوقصد قرار گرفتند بر اثر این سوقصد، مجید شهریاری جان خود را از دست داد، اما فریدون عباسی زنده ماند. فریدون عباسی از جمله افراد مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران است که نام‌اش در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درج شده و مشمول تحریم بود. مقامات جمهوری‌اسلامی اعلام کردند که گروه‌های تروریستی با استفاده از این اطلاعات، افراد مورد نظر را برای ترور انتخاب کرده‌اند.

با این حال تاکنون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درباره عوامل ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی منتشر نشده است.