فوق‌العاده، فوق‌العاده: پرونده مشایی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در کمیسیون اصل 90 بررسی می شود

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از “بررسی فوق العاده” پرونده اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در این کمیسیون خبر داد.حجت الاسلام ابراهیم نکونام در نشست خبری دیروز خود که به صورت گسترده توسط خبرگزاری ها و سایت های خبری حامی و منتقد احمدی نژاد در داخل کشور پوشش داده شد، سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مسائلی مانند حلیت موسیقی یا مکتب ایرانی را “تنش زا” عنوان کرد.

به گفته حجت الاسلام نکونام، اعضای کمیسیون اصل نود مسائل مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ به طور مثال برخی “مباحث تنش‌ زا” در کشور که از سوی برخی مسئولان مانند رئیس دفتر قوه مجریه بیان می‌شود، در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او گفت که: “این مسائل به صورت فوق العاده در کمیسیون اصل 90 مورد بررسی قرار می گیرد.”

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین “عزل وزرا و مسئولان رده بالای کشور” را نیز از جمله مواردی دانست که این کمیسیون به آنها “اهتمام ویژه” دارد و گفت: “هرچند که این مسائل جزء اختیارات قانونی رئیس جمهور است اما باید توجه کرد که ادامه دادن این مسائل کشور را با مشکل مواجه می‌کند.”

نکونام شرایط کشور را “حساس” توصیف کرد و بر این مبنا خواستار استفاده از “فرصت های استثنایی” به بهترین نحو شد.

 

جاسوس خارج؟

طبق اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، “هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.”

با وجود این اصل، حجت الاسلام نکونام در نشست خبری دیروز خود توضیح نداد که چه کسی از اسفندیار رحیم مشایی به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده است اما با “حساس” خواندن سخنان مشایی، گفت: “اضافه بر گزارش‌هایی که در این رابطه به ما رسیده، ما خود به عنوان وظیفه مقامی وارد این موضوع شده‌ایم.”

او همچنین این احتمال را مطرح کرد که “تحرکات” رئیس دفتر محمود احمدی نژاد “ریشه در مسائل خارجی” داشته باشد.

رئیس کمیسیون اصل 90 در توضیح این مسئله گفت: “ممکن است برخی حرف‌ها از طرف کسانی زده شود که وابستگی به حکومت ندارند اما شنیدن برخی سخنان از زبان کسانی که به نوعی به حکومت وابسته هستند دغدغه‌ای جدی را برای ما ایجاد کرده است.”

نکونام در عین حال ابراز امیدواری کرد که “این سوءظن صحت نداشته باشد.”

پیش از این نیز برخی شخصیت ها و مقامات بانفوذ در حکومت، از احتمال ارتباط رئیس دفتر احمدی نژاد با کشورهای خارجی خبر داده بودند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و محمدتقی مصباح یزدی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری، از جمله این افراد هستند که بارها مشایی را به این مسئله متهم کرده اند.

مصباح یزدی که از اصلی ترین روحانیون حامی احمدی نژاد  به شمار می رود، چند روز پیش در دیدار با تعدادی از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران هشدار داده بود: “مبادا کسانی در دولت نفوذ کنند و بعد مشخص شود آنها از سرسپردگان بیگانگان بوده اند.”

این روحانی بلندپایه جمهوری اسلامی تابستان گذشته و پس از برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور در تهران که با حواشی بسیاری برای رحیم مشایی (به عنوان برگزار کننده این همایش) همراه شد، گفته بود: “ما عهد اخوت با کسی نبسته ایم و اگر کسی از اسلام منحرف شد اول تذکر می دهیم و بعد بر او چوب خواهیم زد.”

پیش از این حمزه غالبی، از معاونان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی که پس از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری مدتی را در زندان به سر برد، به نقل از حسین درخشان (وبلاگ نویسی که مدتی با غالبی در یک سلول قرار داشت) نوشته بود که به بازجویش گفته به دعوت مشایی به ایران برگشته اما بازجو در جواب گفته بود “مشایی هم از نظر آنها جاسوس است.”

 

نامشروع اما رابط امام زمان

بسیاری از روحانیون، فرماندهان نظامی و امنیتی، نیروهای بسیج و… که از حامیان محمود احمدی نژاد در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری بوده اند، با حضور اسفندیار رحیم مشایی در دولت او مخالفت کرده و ادامه این حضور را باعث ضربه خوردن دولت اصولگرا دانسته اند.

سخنان اسفندیار رحیم مشایی درباره مسائلی مانند دوستی با مردم اسرائیل، حجاب اختیاری، اشتباهات پیامبران، مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی و… در سالهای گذشته، واکنش های فراوانی به دنبال داشته است.

این حساسیت ها باعث شد که وقتی احمدی نژاد حکم معاون اولی دولت دوم خود را به نام پدر همسر پسرش صادر کند، برخی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت (مانند آیت الله ناصر مکارم شیرازی) در فتوایی بی سابقه، معاون اولی مشایی را “نامشروع” عنوان کنند.

آن موضوع در نهایت با دخالت علنی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و دستور او به احمدی نژاد برای لغو حکم صادر شده، به پایان رسید. هرچند احمدی نژاد اجرای دستور صریح آیت الله خامنه ای را یک هفته به تاخیر انداخت.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران و حتی چهره های نزدیک به احمدی نژاد مانند برخی نمایندگان مجلس و اعضای برکنار شده دولت، اسفندیار رحیم مشایی را فردی معرفی می کنند که بر روی تمام رفتار و گفتار رئیس دولت نفوذ دارد و آنها را مدیریت می کند.

به گفته این افراد، سخنرانی ها، موضع گیری ها و حتی عزل و نصب های وزرا و اعضای دولت با نظر مشایی و به دستور احمدی نژاد صورت می گیرد.

برخی اخبار تایید نشده نیز منتشر شده اند که از برقراری ارتباط مستمر میان احمدی نژاد با امام زمان (امام غایب شیعیان) توسط رحیم مشایی حکایت می کنند.

رضا گلپور، از چهره های امنیتی و نویسنده کتاب شنود اشباح، اخیرا به صراحت این موضوع را در نامه ای مطرح کرده است.

 

کاندیدایی برای جنگ زرگری

با وجود تمام این مسائل، محمود احمدی نژاد بارها حمایت قاطع خود را از اسفندیار رحیم مشایی اعلام کرده است. بسیاری از ناظران، صدور حکم ریاست دفتر رئیس جمهور برای رحیم مشایی توسط احمدی نژاد، پس از آنکه امکان معرفی او به عنوان معاون اول دولت محقق نشد را نوعی “دهن کجی” به آیت الله خامنه ای تحلیل می کنند.

این در حالی است که برخی تحلیلگران و رسانه ها از مدتها قبل بحث نامزدی احتمالی رحیم مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری و حمایت احمدی نژاد از او در این راه را مطرح کرده اند.

این احتمال وقتی جدی تر شد که محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتقاد شدید از مشایی او را فردی توصیف کرد که “از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رئیس‌جمهوری آینده شود.”

این روحانی که از اشخاص بسیار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی شناخته می شود، مهرماه گذشته در مصاحبه با هفته نامه پنجره، نشریه نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت، گفته بود: “اگر آقای مشایی به‎عنوان رئیس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحا مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است… به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رئیس‌جمهوری مملکت شود.”

تمام جنجال ها درباره رئیس دفتر جنجالی رئیس جمهوری اسلامی در شرایطی است که میرحسین موسوی، رهبر جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، تمام این دعواها را “جنگ زرگری” توصیف کرده است.