دور تازه اعتراضات سراسری در دانشگاه ها

نویسنده
حسین محمدی

» هجوم لباس شخصی ها به دانشجویان مشهد

در حالی که بعد از اتفاقات هفته گذشته و حملات نیروهای لباس شخصی به تجمع دانشجویان در دانشگاه های آزاد مشهد و علم صنعت، دستگیری دانشجویان همچنان ادامه دارد، اخبار از اعتراضات گسترده در محکومیت این حرکت در اکثر دانشگاه های کشور حکایت دارد. دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک هم در حرکتی جدید، دست به تحریم امتحانات زده و اعلام کرده اند تا آزادی هم کلاسی های خود، اجازه برگزاری امتحانات را نخواهند داد. همچنین دانشجویان دانشگاه گیلان در حرکتی مشابه اعلام کرده اند به نشانه اعتراض به جو امنیتی دانشگاه و بازداشت و هتک حرمت دانشجویان، در امتحانات، برگه های خود را سفید تحویل خواهند داد.

 

تحریم امتحانات در پلی تکنیک

دانشگاه پلی تکنیک از جمله دانشگاه هایی است که در اعتراضات دانشجویی، همواره از دانشگاه های پیشرو بوده است. پس عجیب نیست که با به راه افتادن موج اعتراض در دانشگاه های کشور، دانشجویان این دانشگاه نیز با جنبش دانشجویی همراه شوند. اما دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به وضعت موجود دست به حرکتی زدند که تازگی داشت: تحریم امتحانات. روز شنبه دانشجویان این دانشگاه در اقدامی هماهنگ، از رفتن به جلسه امتحان خودداری کردند. خبرها حاکی از آن است که دانشجویان در حال رایزنی با اساتید هستند تا بقیه امتحانات را نیز به تعویق بیندازند. این دانشجویان بیانیه ای نیز در این مورد صادر کرده اند. درقسمتی از بیانیه می خوانیم: “عاشورایی دیگر فرا رسید ولی امسال عاشورا با سالهای دیگر متفاوت بود زیرا امسال باید علاوه بر سوگ سالار آزادمران جهان به سوگ مرجعی آزاده و فقیهی وارسته نیز می نشستیم.  مردی که علی وار زیست و حسین وار مرد. مردی که نانش را و حتی نامش را برای زنده نگه داشتن اسلام راستین و غیر حکومتی هزینه کرد.  غم از دست دادن رهبر جنبش آزادی خواهی و عدالت طلبی برای مردم سخت بود و برای ما دانشجویان طاقت فرسا. ولی جامعه ی دانشگاهی این زخم را نیز با تن خاکستر شده ی خود پوشاند و لب برنیاورد.”

 این بیانیه با اشاره به حوادث رخ داده در روز عاشورا می افزاید: “چه طنز عجیبی دارد تاریخ، حرامیانی که حسین را مرتد می نامیدند و به نام خروج از دین بر او تاختند اکنون با شعار یا حسین و برای خشنودی مدعی جانشینی اولاد حسین با یورش به پیروان واقعی حسین بیگانگی خود با انسانیت را به همگان آشکار کردند و سوختند و کشتند و بردند.  در روز عاشورا شاهد زیر پا گذاشتن تمام اصول انسانی توسط حرامیان بودیم. از کشتار و زندان و تجاوز ابایی نداشتند تهمت و افترا را نیز به آن افزودند”.

دانشجویان با اشاره به بازداشتی های دانشگاه پلی تکنیک نوشته اند: “تاریخ نقل خواهد نمود که چگونه قصد داشتند با پوشیدن چادر به مجید توکلی، به خیال خام خود «شرف جنبش دانشجویی» را تحقیر کنند، که در قاموس اینان زن بودن ننگ و عار تلقی می شود.  تاریخ نقل خواهد کرد که یازده تن از دانشجویان این سرزمین را تنها از یک دانشگاه به جرم فهمیدن در بند کردند تا آیندگان ما قدر این گوهر اهورایی (فهمیدن) را بدانند.  ولی تاریخ نیز دیگر از ذکر این واقعه شرم دارد. آخر چگونه از دستگیری چهار دانشجوی ورودی جدید بگوید. چگونه نقل کنند که دانشجویی با سر شکسته به خوابگاه مراجعه می کند ولی در را به روی خود بسته می بیند.”

در پایان این بیانیه، تاکید شده است که تحریم امتحانات تا آزادی دانشجویان ادامه خواهد داشت: “آری قلم نیز شرم دارد این واقعه را در تاریخ ثبت کند.  و ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از شرم این واقعه نمی دانیم چگونه بر سر کلاسهای درس و جلسه ی امتحانات حاضر شویم و چاره ای جز این نمی بینیم که تا آزادی کامل هم دانشگاهی های در بندمان همه ی کلاسها و امتحانات را تعطیل کنیم. “

یکی از دانشجویان پلی تکنیک در مصاحبه با روز درباره این بیانیه گفت: “انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک همواره محل حضور آزادمردان و شیرزنان بوده است. ما نسلی هستیم که درس سیاست را نزد آن ها آموختیم. اگر زمانی تصور می کردند که با خاموش کردن انجمن اسلامی، می توانند صدای دانشگاه را خاموش کنند، اکنون باید همه دانشجویان را به سکوت فرا بخوانند. زیرا دانشگاه پلی تکنیک یک سره سبزپوش است.”

این دانشجو، درباره برنامه تحرم امتحانات چنین گفت: “مطمئن باشید که این برنامه را ادامه خواهیم داد. ما تا زمان آزادی یاران دربندمان از پا نمی نشینیم. قبل از اینکه کار را شروع کنیم، خیلی ها بدبین بودند اما امروز همه فهمیدند که با اتحاد دانشجویان می توان استبداد را شکست داد. مطمئن باشید این برنامه ادامه خواهد داشت.”

وی افزود:“ما پیش بینی های لازم را کرده ایم. ضمن اینکه در حال مذاکره بادانشگاه های دیگر هستیم تا این برنامه را عمومی کنیم. چند دانشگاه اعلام کرده اند که به خاطر جو امنیتی شدید، مجبور به حضور در امتحانات هستند اما برگه های امتحانی را سفید تحویل خواهند داد. چنین حرکاتی هر چه قدر عمومی تر شود، مطمئنا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. “

وی با اشاره به جو ناآرام دانشگاه ها در روزهای اخیر چنین گفت:“مطمئئن باشید این وضع دوام نخواهد داشت. این ها هنوز تصور می کنند سرنخ همه کارها به دست چند نفر است و با بازداشت این چند نفر می توان اوضاع را آرام کرد. الان در دانشگاه همه رهبر هستند، هر دانشجو پتانسیلی است برای سازمان دهی اعتراضات. در روزهای آینده از دانشگاه پل تکنیک بیشتر خواهید شنید.”

 

بازداشت در مشهد

به دنبال تجمع سکوت دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در روز چهارشنبه که با حمله نیروهای لباس شخصی و بسیج همراه بود، جو دانشگاه های شهر مشهد هم چنان ناآرام است. بنا به گفته منابع دانشجویی در حمله نیروهای بسیج به این تجمع، دو دانشجو کشته شدند و دانشجوی دیگری به حال کما فرو رفت. به دنبال این مساله، تجمع دیگری در دانشگاه آزاد مشهد در روز پنج شنبه برگزار شد. اما این تجمع نیز بی حاشیه نبود و باعث شد تا 180 دانشجو بازداشت شوند. به این ترتب تاکنون حدود 210 تن از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شده اند. این مساله باعث شده تا دانشجویان دیگر دانشگاه های مشهد هم دست به تجمع و اعتراض بزنند. از جمله می توان به تجمع دانشجویان دانشکده معماری مشهد و دانشجویان موسسه آموزش عالی سجاد اشاره کرد. این تجمعات اما بدون هزینه نبوده اند. از جمله در دانشگاه سجاد مشهد، نیروهای امنیتی و پلیس با حضور در دانشگاه، ابتدا دفتر انجمن اسلامی را تعطیل کردند و سپس 10 تن از دانشجویان را بازداشت کردند. به دنبال اتفاقات رخ داده در این دانشگاه، عده ای از دانشجویان با صدور بیانیه ای این حرکت را محکوم کردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم رب الشهدا و الصدیقین

از بدو تاسیس دارالفنون تا امروز، همواره دانشگاه یکی از کانون های دگراندیشی، روشنفکری، تحول خواهی و بیداد ستیزی بوده است و به همین سبب همیشه مورد غضب و خشم جباران زمانه قرار گرفته ولی کمتر کسی به خود جرات آن را داده که به این حریم مقدس تجاوز کند چه برسد به این کسانی به نام دین دشنه در قلب دانشجو فرو برند.

این روز ها دانشجو در دانشگاه که باید خانه ی امن او باشد، راحت ندارد؛ این روزها حریم خانه ی مان بوی خون گرفته، این روزها زنجیر و دشنه و تحجر در اطراف خانه ی ما ریشه دوانیده، این روزها زندان و بند و زنجیر سهم هم خانه ای های ماست، این روزها به جای شنیدن حرف مان در گلویمان دشنه فرو می کنند تا مبادا گوش هایشان را بیازاریم، این روزها به جای خواندن نوشته های مان، زنجیر بر دستمان می زنند مبادا که دو باره بنویسیم، این روزها به جای دیدن سکوت مان، چوب بر سرمان می کوبند تا دیگر به فکر اعتراض نیافتیم؛ و غافلند از این که هر چوب و زنجیر و قمه ای که بر این پیکر استوار فرود آید او را قوی تر می سازد…

دوستان هم خانه ای، اینان حرمت خانه ی ما را شکستند، به زور به حریم ما وارد شدند، دوستانمان را زدند و کشتند و بردند تا شاید صدای ما را در گلو خفه کنند، زهی خیال باطل که دریا دل را چه باک از طوفان؟!!

ما دانشجویان موسسه ی آموزش عالی سجاد مشهد، هم نوا با سایر دانشجویان دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، ضمن محکوم کردن اقدام شنیع حمله به دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، از تمامی دانشجویان عزیز می خواهیم فارغ از تفکر های جناحی و سیاسی و به صرف حمایت از دوستان در بندمان و همچنین در جهت محکومیت ورود نیروهای لباس شخصی به حریم دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان تا اطلاع ثانوی از حضور در سر کلاس درس و جلسه ی امتحان اجتناب کنند تا بدین وسیله اربابان قدرت بفهمند که حریم دانشگاه محل قدرت نمایی نوچه های گردن کش قداره به دست ایشان نیست.”

 

وضعیت نامناسب دانشجویان لیبرال

سایت بامداد خبر گزارش داده است که سه عضو بازداشت شده‌ی دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شوند. مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو زندانی دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران که از 28 آبان‌ماه در بازداشت به سر می‌برند، روز گذشته در ملاقات‌ با خانواده‌هایشان، اعتراض خود را از یکسو نسبت به بلاتکلیفی و شرایط نامعلوم پرونده خود و از سوی دیگر به وضعیت نامناسب بند 209 زندان اوین، اعلام کردند.

 در این ملاقات‌ها که به صورت کابینی انجام شد، مهرداد بزرگ و سینا شکوهی که در یک سلول با هم نگهداری می‌شوند، از قطع نوبت حمام‌شان در یک هفته‌ی گذشته خبر دادند به طوری که مسوولان بند در پاسخ به اعتراض این دو دانشجوی بازداشتی به وضعیت بهداشتی خود، مهرداد بزرگ را- که خانواده‌اش تا پیش از ملاقات روز گذشته، نزدیک به بیست روز از او بی‌خبر بودند- با دستبند از سلول خارج و به زور ضرب و شتم، موهای سرش را کوتاه کرده‌اند. این درحالی است که احسان دولتشاه نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد.  این سه دانشجو، از سه هفته‌ی قبل تاکنون، با وجود اتمام بازجویی، بدون دلیل در بازداشت به سر می‌برند و اعتراض خانواده‌هایشان به بازپرس پرونده نیز تا به امروز بدون نتیجه مانده است.

 گفتنی است، این سه دانشجو، به همراه سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، البرز زاهدی و فرزان رئوفی، چهار عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال، 43 روز قبل در یک جلسه کتابخوانی بازداشت شدند که آن چهار نفر در روزهای گذشته با قرار منع تعقیب یا کفالت آزاد گردیده‌اند.