دستگیری های خانه به خانه ادامه دارد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

تایید حکم محکومیت احمد زیدآبادی به 6 سال حبس تعزیری، 5 سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی و اجتماعی از سوی دادگاه تجدید نظر، روز گذشته در حالی اعلام شد که سیل بازداشت های فله ای که از روز عاشورا آغاز شده همچنان ادامه دارد. در عین حال روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محاکمه متهمان “پرونده‌های هتاکان به آرمان‌های انقلاب اسلامی” روزهای یک‌شنبه تا سه‌شنبه این هفته در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار می‌شود.

براساس این اطلاعیه که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، تعداد این متهمان، هفت نفر است و پرونده آنان با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران به دادگاه ارسال شده بود.

 

تداوم بازداشت فعالان

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و رئیس شاخه خراسان این حزب در شهر مشهد و علی حکمت، سردبیر روزنامه توقیف شده خرداد، محمدرضا زهدی، سردبیر روزنامه آریا و مهسا حکمت، روزنامه نگار و فرزند علی حکمت  در ساوه بازداشت شده اند.

محمود دردکشان، فعال سیاسی و مرتضی امیری جرقویه از خطبا و شاگردان آیت الله منتظری، محمدرضا تاجیک، معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت خاتمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی، احمدرضا بهارلو از اعضای ستاد موسوی در تهران و سید علی اصغر علامه، رییس شورای اسلامی شهر مهر (استان فارس) و از نزدیکان عبدالواحد موسوی لاری، وزیر سابق کشور به همراه جمعی از دیگر فعالان سیاسی این شهرستان جزو بازداشت شدگان دو روز گذشته هستند.

براساس گزارش ها احمد بهارلو پس از مراجعه به دادگاه انقلاب، از طرف انتظامات نهاد ریاست جمهوری بازداشت شده است؛ پیشتر ماموران این نهاد با مراجعه به منزل وی اقدام به ضبط برخی وسایل و مدارک، از جمله هارد کامپیوتر، آلبوم عکس، سیم کارت، سند خودرو، و دسته چک، کرده بودند. ماموران به همراه خود حکمی مربوط به اغتشاشگران بعد از فوت آیت الله منتظری و فهرستی از اسامی داشته اند.

روزبه کریمی و همسرش فروغ میرزایی، نیز شنبه شب بازداشت شده اند. روزبه کریمی، دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بشر، روزنامه نگار و عضو سازمان دانش آموختگان ایران و فروغ میرزایی دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بشر و وکیل دادگستری است.

پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی دو عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز جزو بازداشت شدگان هستند که پس از احضار و مراجعه به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده اند. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی و سعید حائری دیگر اعضای این کمیته هستند که در بازداشت به سر می برند و گزارش ها از اعتصاب غذای خشک شیوا نظرآهاری و انتقال او به بهداری زندان اوین حکایت دارد.

براساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شیوا نظرآهاری شب ۲۹ آذر با اتوبوس حامل جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی، برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود که بازداشت شد. او دو روز اول بازداشت خود را در اعتصاب غذا گذراند ولی به علت تحلیل بدنی بیهوش و به بهداری زندان اوین منتقل شد. مادر شیوا نظرآهاری که روز گذشته موفق به ملاقات با دختر دربند خود شد، وضع وی را نا مطلوب توصیف کرده است.

 

بیخبری از بازداشت شدگان

موج بازداشت ها در حالی ادامه دارد که هیچ خبری از فعالان سیاسی، مطبوعاتی، مدنی و دانشجویی بازداشت شده در دست نیست و خانواده های این زندانیان در بی خبری مطلق و بلاتکلیفی، به شدت نگران عزیزان دربند خود هستند.

با گذشت یک هفته از بازداشت عمادالدین باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، هنوز هیچ خبری از او نیست. این روزنامه نگار تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نگرفته و گرچه برخی مقامات قضایی محل نگهداری وی را زندان اوین اعلام کرده اند اما بند نگهداری باقی هنوز مشخص نیست.

باقی هفتم دی ماه 88 در خانه اش به اتهام “پیشگیری از حوادث پس از فوت آیت الله منتظری” بازداشت شد.

از وضعیت نسرین وزیری نیز هیچ خبری در دست نیست و خانواده این خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا و وب سایت  خبرآنلاین، نگران وی هستند.وزیری شامگاه دوشنبه هفتم دی در منزل خود بازداشت شد و تاکنون تماسی با خانواده نداشته و تلاش های خانواده برای کسب اطلاع از وی بی نتیجه بوده است.سایت پارلمان نیوز خبر داده است که اعضای فراکسیون خط امام مجلس قصد دارند در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره وضعیت نسرین وزیری گفت‌و‌گو کنند.

علت بازداشت وزیری که سابقه فعالیت در خبرگزاری ایسنا و روزنامه های اعتماد ملی، شرق، تهران امروز و خبر را دارد، مشخص نیست اما عدم وابستگی حزبی و سیاسی و نیز عدم شرکت او در تجمعات اعتراضی و احتمال اینکه وی در رابطه با فعالیت حرفه‌ای خود بازداشت شده باشد، نگرانی‌های زیادی را بین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌ها برانگیخته است.

همچنین از وضعیت سید احمدرضا احمدپور، فعال سیاسی و وبلاگ نویس که عصرروز عاشورا در مقابل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بازداشت شد، نیز هیچ خبری در دست نیست. خانواده این فعال سیاسی از محل بازداشت وی اطلاع دقیقی ندارند. تنها یک روز بعد از بازداشت این فعال سیاسی، کسی با خانواده او تماس گرفته و  خبر بازداشت اش را داده است.

 

تبدیل قرار بازداشت موسویان

قرار بازداشت سید ابوالفضل موسویان به وثیقه تبدیل شد.موسویان دبیر اجرایی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در پی یورش ماموران امنیتی به این مجمع بازداشت شده است. سید ابوالفضل موسویان روز گذشته در تماس با خانواده ی خود از آنها خواسته است برای آزادی اش وثیقه تهیه کنند.خانواده وی هنوز از میزان وثیقه اطلاعی ندارند.

 

تایید حکم احمد زیدآبادی

دادگاه تجدیدنظر،  محکومیت احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی به تحمل سال ها حبس، تبعید و محرومیت اجتماعی مادام العمر را تأیید کرد.مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی دیروز به سایت ادوار نیوز گفت که رأی دادگاه تجدیدنظر به وکیل همسرش ابلاغ شده و بر اساس این حکم، تصمیم دادگاه بدوی به طور کامل تأیید شده است.

دادگاه بدوی پس از محاکمه غیرعلنی آقای زیدآبادی، او را به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم کرده بود و با وجود تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی، تاکنون از آزادی این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمده است.

 

دادگاه محسن امین زاده برگزار شد

دومین جلسه محاکمه محسن امین‌زاده به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.همسر محسن امین زاده  در گفتگو با پارلمان‌نیوز، گفته است: دیروز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات همسرم برگزار شد و ظاهرا ظرف پنج، شش روز آینده حکم دادگاه بدوی در مورد ایشان صادر می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا احتمال آزادی امین‌زاده به قید وثیقه وجود دارد؟ اظهار داشته: طبق گفته مسئولان مربوطه ابتدا باید حکم صادر شود و بعد از آن بررسی این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

همسر معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات با اشاره به ملاقات کوتاه خود در پایان دادگاه دیروز با همسرش، خاطر نشان کرده: بعد از گذشت چهار ماه انفرادی، امکان ملاقات حضوری و تلفنی به صورت مرتب با آقای امین‌زاده فراهم بوده و مشکلی در این رابطه نداشتیم.

 

دادگاه تاج زاده؛ 11 اسفند

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاجزاده، عضو ارشد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ۱۱ اسفند در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این خبر اظهارداشت: جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاج‌زاده ۱۱ اسفند و راس ساعت ۹ صبح در شعبه دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد.

گفتنی است اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی بازداشت شده حوادث بعد از انتخابات، روز ۲۲ آذر برگزارشد. در این جلسه بعد از قرائت کیفرخواست توسط  نماینده دادستان و تفهیم اتهام از سوی قاضی رسیدگی کننده به پرونده، ادامه رسیدگی به اتهامات تاج‌زاده به جلسه دوم موکول شد.اقدام علیه امنیت ملی، ‌فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مسوولان و نگهداری اسناد طبقه بندی شده از اتهامات تاج‌زاده عنوان شده است.

مصطفی تاج زاده در دادگاه اول خود گفت تا زمانی که به شکایت او علیه احمد جنتی در دادگاه رسیدگی نکند او نیز دیگر در دادگاهی حاضر نخواهد شد.