بیماران در انتظار سوخت هسته ای

نویسنده

» تحلیل نوول ابزرواتور از تحریم های اعمال شده علیه ایران

بحران دیپلماتیکی که در مورد برنامه اتمی ایران به راه افتاده، بی شک پیامدهای انسانی  به همراه خواهد داشت: کلینیک ها و بیمارستان های ایران اولین مراکزی خواهند بود که از کمبود ایزوتوپ های رادیواکتیو دچار مشکل خواهند شد. استفاده از این ایزوتوپ ها برای درمان بیماران سرطانی غیر قابل اجتناب است.

دولت جمهوری اسلامی ادعا کرده  از سپتامبر سال آینده  دیگر سوختی برای رآکتور تحقیقاتی خود ندارد. به همین دلیل ایزوتوپ های لازم برای تشخیص و درمان بیماری حدود ۸۵۰ هزار بیمار سرطانی در سراسر کشور را نیز دراختیار نخواهد داشت.

روند مذاکرات میان حکومت اسلامی و گروه شش کشور [فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه و ایالات متحده] از یک سال پیش که پیشنهاد شش کشور برای تغذیه رآکتور غنی سازی اورانیوم مطرح شد، متوقف شده است. براساس این پیشنهاد، تهران تنها می توانست از ذخایر اورانیوم غنی شده خود به میزان ضعیف در مراکز هسته ای تولید انرژی استفاده کند. حکومت اسلامی تأکید می کند که برنامه هسته ای اش کاملاً صلح آمیز است، ولی کشورهایی مانند فرانسه و ایالات متحده به ساخت بمب توسط این حکومت مشکوک اند.

احتمالاً دیداری میان دو طرف در اواخر این ماه یا اوایل دسامبر برگزار خواهد شد. این اولین مذاکرات مستقیم طی بیش از یک سال اخیر است، ولی منابع آمریکایی همچنان نسبت به احتمال رسیدن به یک توافق بدبین اند.

در بخش رادیوتراپی بیمارستان شریعتی تهران، قدرت الله قلاوند نگران عواقب این بحران دیپلماتیک روی زندگی خود است. او هر هفته با ایزوتوپ ید-۱۳۱ که برای ازبین بردن سرطان تیروئید مفید است مورد مداوا قرار می گیرد. او که اهل یکی از روستاهای جنوب غربی ایران است می گوید: “من هیچ علاقه ای به سیاست ندارم. اهل روستا هستم. فقط می دانم که اگر سوخت نرسد، مشکل ایجاد خواهد شد و این زندگی مرا به خطر می اندازد. مسایل انسانی و سیاسی یکسان نیستند.”

رآکتور تهران با میله های سوخت که به میزان ۲۰ درصد غنی شده اند تغذیه می شود و بیش از شش سال است که برای تولید ایزوتوپ های پزشکی مانند ید-۱۳۱ به سوخت وارد شده از آرژانتین متکی است. ایران ایزوتوپ های آماده برای استفاده را وارد می کند، ولی در این راستا نیز متحمل تحریم های اعمال شده از سوی سازمان ملل است. تحریم ها به طور مستقیم فروش لوازم پزشکی به تهران را ممنوع نکرده اند. ولی تأمین کنندگان غربی در مبادلات بازرگانی با دولت جمهوری اسلامی ابا دارند و این درحالی است که دیگران از این حالت سوء استفاده کرده و قیمت های خود را افزایش می دهند.

محمدرضا رمضانی، یکی از مسؤولان بیمارستان شریعتی در این رابطه می گوید: “ما این کالا را برای وارد کردن از ترکیه دو برابر گران تر می خریم.”

به گفته محمدرضا قنادی، یکی از مسؤولان عالی رتبه هسته ای کشور، ایران در حدود ۱۲۰ مرکز پزشکی هسته ای دارد و هر هفته در حدود ۲۰۰ بیمار تحت مداوای ایزوتوپ ید-۱۳۱ برای سرطان تیروئید قرار می گیرند.

منیژه شهری، ۵۰ ساله که در بیمارستان شریعتی بستری است، با سرفه های شدید می گوید: “من از سیاست پیروی نمی کنم و به مسایل هسته ای نیز علاقه ای ندارم. ولی برای بقای زندگی ام به این ایزوتوپ ها نیاز دارم.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۲ نوامبر