تعویق دادگاه؛ شیوه کار قوه قضائیه ایران

نویسنده

» مقاله لس آنجلس تایمز درباره سرنوشت آمریکائیان زندانی

رامین مستقیم- برزو درآگاهی

وکیل دو آمریکایی زندانی در ایران که به جاسوسی متهم شده اند گفت آنها دست کم تا دو ماه و نیم دیگر فرصت دفاع از خود در دادگاه را نخواهند داشت.

مسعود شفیعی، وکیل شین بویر و جاشوا فتال گفت نامه ای از ابوالقاسم صلواتی قاضی دادگاه انقلاب دریافت کرده که در آن زمان برگزاری دادگاه دو متهم آمریکایی از ماه جاری به 6 فوریه تغییر یافته است.

شفیعی گفت از این تصمیم ناراضی است. وی در یک مصاحبه تلفنی گفت: “هر روزی که به حبس موکلان من افزوده می شود، بر فشاری که در وجدان و ذهنم تحمل می کنم، افزوده می شود.”

بویر و فتال که هر دو 28 ساله هستند، به اتهام عبور از مرز در حین کوهنوردی، به مدت 19 ماه در زندان نگه داشته شده اند. سارا شورد 32 ساله، نامزد بویر، با سپردن وثیقه آزاد شد و در ماه سپتامبر به آمریکا بازگشت.

هفته گذشته و همزمان با ابراز خوش بینی یک مقام ایرانی نسبت به پایان قریب الوقوع ماجرای این زندانیان، امیدها نسبت به آزادی بویر و فتال زنده شد.

محمد جواد لاریجانی مقام ارشد حقوق بشر ایران گفت وی شک دارد آمریکایی ها جاسوس باشند و وی در آزادی شرود نقش داشته است.

لاریجانی که فارغ التحصیل رشته ریاضی در آمریکاست و زمانی نامزد دریافت درجه دکترا در دانشگاه برکلی شده بود، در مصاحبه هفته گذشته به ان کاری در شبکه ان بی سی گفت: “ما توانستیم نهاد قضایی کشور را متقاعد کنیم که آن خانم به کلی خارج از این ماجراها بوده است.”

بویر، فتال و شرود که همگی از فارغ التحصیلان برکلی هستند می گویند آنها زمان دستگیری توسط نظامیان ایران و متهم شدن به ورود غیرقانونی به کشور، در حال کوهنوردی در کوهسار ها وزطبیعت کردستان عراق، منطقه ای نسبتاً امن در همسایگی ایران، بوده اند. گزارشی که اخیراً در وب سایت ویکی لیکز منتشر شده نشان می دهد مقامات ارتش آمریکا اعتقاد دارند سه کوهنورد در هنگام دستگیری هنوز در خاک عراق بودند.

مسؤولان ایران بعدها با تغییر اتهام، این سه نفر را به جاسوسی متهم کردند و به تنش میان تهران و واشنگتن بر سر ماهیت برنامه هسته ای ایران دامن زدند. ایران از وجود هرگونه شواهد و مدارکی بازماند اما در عین حال اعلام کرد مسؤولان اطلاعاتی و قضایی پرونده مناسبی تشکیل داده اند.

سیستم قضایی ایران گاهی اسرارآمیز عمل می کند. شفیعی گفت قاضی دادگاه انقلاب دلیلی برای تعویق زمان برگزاری دادگاه ارائه نکرده است. وکیل گفت وی کار خود را انجام داده و آماده روبرو شدن با قاضی است. وی گفت: “من همه چیزهای لازم برای دفاع از موکلانم را فراهم کرده ام.”

شفیعی به همراه دادستان و قاضی پرونده در جلسه ای که برای 6 نوامبر  تنظیم شده بود حاضر شد اما از آنجا که مسؤولان کوهنوردان زندانی را به دادگاه نیاورده بودند، جلسه برگزار نشد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در ماه جاری اعلام کرد خانم شرود باید برای حضور در داگاه به ایران بازگردد، در غیراینصورت مبلغ 500,000 دلاری که به عنوان وثیقه و احتمالاً توسط حاکم عمان برای وی پرداخت شده، توقیف خواهد شد.

کارنامه حقوق بشر ایران به دلیل سرکوب فعالان سیاسی، رهبران کارگری، دانشجویان، طرفداران حقوق زنان و نیز وکلا در فضای پس از انتخاب بحث انگیز مجدد محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در سال 2009، بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است.

یکی از کمیسیون های سازمان ملل روز پنجشنبه با 80 رأی مثبت در برابر 44 رأی منفی و 57 رأی ممتنع، قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن خواستار رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر، مجازات متخلفان و رفع نگرانی های بین المللی در خصوص سیستم قضایی و دادن اجازه به ناظران بین المللی برای سرکشی از ایران شده است. سفر ناظران بین المللی به ایران از زمان به قدرت رسیدن احمدی نژاد در سال 2005، متوقف شده است.

مسؤولان ایران، غرب را متهم می کند که از حقوق بشر به عنوان حربه ای برای اعمال فشار در خصوص معضل هسته ای ایران سؤ استفاده می کند. آنها اخیراً خواستار محکومیت نحوه رفتار آمریکا با زندانیان و نیز اتهام بدرفتاری کانادا با مسلمانان آن کشور شده اند. هر دو کشور از قطعنامه سازمان ملل علیه ایران حمایت کرده اند.

منبع: لس آنجلس تایمز- 22 نوامبر