زهک؛ باز هم درگیری نظامی در مرزهای شرقی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۳ مامور کشته و ۷ نفر بازداشت شدند

چند هفته پس از فروکش کردن درگیری‌ها و نا امنی‌های پراکنده در مرزهای شرقی، سه مامور نیروی انتظامی در شهر زهک، در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۵ آذرماه گفت که در نتیجه تیراندازی دو خودرو به گشت پلیس، سه تن از ماموران سازمان تحت امر او در زهک سیستان و بلوچسان کشته شده‌اند.

جمشید رخشانی نسب، فرماندار زهک زمان وقوع این حمله را بامداد روز چهارشنبه اعلام کرده است. بر اساس گزارش‌ها در این حادثه “ستوان حسین انجام”، “ستوان بدیل مختارنیا” و سرباز وظیفه “محمد جواد گوری” جان خود را از دست داده‌اند.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

ساعاتی پس از انتشار قتل سه مامور ناجا، خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که “تعدادی” از مظنونان به این حادثه دستگیر شده اند. سردار حسن رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان هم در مصاحبه با زهک آنلاین ـ که اخبار این شهر را پوشش می‌دهد ـ تعداد بازداشت شدگان را ۷ نفر اعلام کرده است.

هیچ یک از این دو منبع به هویت بازداشت شدگان اشاره نکرده‌اند.

شهرستان زهک در نقطه پایانی جاده ترانزیت و خط آهن در حال ساخت چابهار به مرز افغانستان واقع شده و با شهرستان زابل همسایه است. فرمانده ناجا گفته این شهرستان “منطقه نا امنی نیست و نسبتا منطقه امنی است.”

در ماه‌های گذشته این چندمین نا آرامی در مرزهای شرقی ایران با همسایگان است.

در مهر ماه جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی گفته بود “گروه‌های تروریستی” شب‌ها به نیروهای مرزی تیراندازی می‌کنند تا منطقه شرق ایران را نا امن نشان دهند.

این اظهارات واکنشی بود به یک سلسله رویداد نظامی در مرز مشترک ایران و پاکستان که در هفته‌های پیش از آن تلفات جانی به دنبال داشت.

از حدود دو ماه پیش تاکنون درگیریهایی در نقاط شرقی کشور به ویژه در مرزهای مشترک با پاکستان میان نیروهای مسلح و نیروهای نظامی رخ داده که دست کم به مرگ شش مامور نیروی انتظامی و یک مقام فرمانداری منجر شده است.

در واکنش به این رویدادها وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، دیروز، یک‌شنبه ۲۷ مهر، خبر از احضار سفیر پاکستان در تهران داد.

روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان ماه، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان هم در نطق میان دستور مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان بر ضرورت ورود شورای امنیت ملی برای حل بحران امنیتی این استان تاکید کرده بود.

در نتیجه درگیری‌های چند سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان که از جمله استان‌های نا آرام کشور است، کثیری از قاچاقچیان مواد مخدر، اعضای گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی و اعضای نیروهای نظامی و انتظامی کشته شده‌اند.

امنیت از اصلی‌ترین موضوعات مورد تاکید حسن روحانی در سفر فروردین ماه او به استان سیستان و بلوچستان بود. او در این سفر با تاکید بر مساله امنیت وظیفه انجام آن را به عهده “تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند”، گذاشت و نهادها و نیروهای مسلح را هم به کمک در ایجاد امنیت پایدار این استان فراخواند.

با این حال در ماه‌های اخیر تعداد نا آرامی‌ها و درگیری‌های نظامی در این استان شدت یافته است.