دفاع کیهان و سایت پایداری از ضاربان مطهری

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله هواداران دولت به وزیر کشور

ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز،بازتاب سیاسی و رسانه ای گسترده ای در داخل کشور داشته به طوریکه این موضوع که ابتدا با انکار و سکوت خبری جناح اصولگرا همراه بود، در نهایت منجر به همدلی آنها با حمله کنندگان شد. با این تفاوت که بسیاری از سایت های خبری وابسته به این جریان ادعا کرده اند که وقایع شیراز با هدف “مظلوم نمایی” طراحی شده و علی مطهری خود بهانه لازم برای برخوردهای اینچنینی را به مخالفان داده است.

زمزمه دفاع از حمله کنندگان نخست در سایت عوامل جبهه پایداری، رجانیوز، سر داده شد؛کسانی که طی سال های اخیر بارها با علی مطهری در مجلس درگیری کلامی و فیزیکی داشته اند.

رجانیوز، حمله به مطهری را “طبیعی” و نتیجه اظهارات او در طی ماه های اخیر به ویژه “یوم الشیطان” نامیدن روز حکومتی “۹ دی” دانسته و نوشته: “هر ناظر منصفی آرزو می کند که ای کاش مطهری و رسانه های حامی وی در بازگو کردن این ماجرا به جهت رعایت استاندرهای پروپاگاندا، اغراق کرده باشند و ماجرا آنگونه که او و رسانه ها بازگو کرده اند نباشد، اما اگر همانگونه که مطهری و خبرگزاری های دولتی می گویند، این رفتار زشت حادث شده و تعرضی به وی صورت گرفته، به او ناسزا گفته شده و حتی به صورت فیزیک مورد تعرض قرار گرفته است، باز هم جای این گلایه و سوال وجود دارد و آقای مطهری باید به آن پاسخ گوید که چرا وقتی که خود جواز «لازم بودن کف گرگی در برخی موارد!» را صادر می کرد و آن را در بعضی مواقع لازم و جایز می دانست، در اندیشه عواقب این دعوت ناپسند خود نبود. خصوصا آنکه مطهری مدعی است طرفداران بی شماری دارد که می توانند خیابان ها را پر کرده و اراذل را جمع کنند”.

رجانیوز افزوده: “سوال مهم و البته تاسف برانگیز آنجاست که مطهری با این حوزه نفوذ بالای مورد ادعای خود، چگونه به خود اجازه داده است در پشت مقدس ترین تریبون کشور یعنی مجلس شورای اسلامی، زبان به ناسزا علیه همکاران خود و نمایندگان مردم بگشاید و سپس با کف گرگی آنها را به گوشه ای براند. آیا آن زمان به این نمی اندیشید که ممکن است این رفتار وی به الگویی برای سیاست ورزی در کشور مبدل شود و عده ای این شیوه را برگزینند و سرانجام همین شیوه که او آنرا تجویز کرده و در برخی موارد لازم شمرده است گریبان خود او را بگیرد!؟”

این سایت همچنین در یادداشتی دیگر آورده است: “با توجه به اینکه آقای مطهری در مواجهه با فتنه۸۸، تحریک کنندگان فتنه – به زعم ایشان آقای احمدی نژاد و طرفدارانش- را با سران فتنه یعنی آقایان موسوی، کروبی و خاتمی به یک اندازه مقصر می دانند، باید دید آیا در قضیه حمله اخیر به خودشان نیز همین اعتقاد و نگاه را دارند یا نه.به عنوان مثال آیا آقای علی مطهری می پذیرند که گفته شود حمله به خودروی حامل ایشان در شیراز، عکس العمل طبیعی سخنان و اظهارات تحریک آمیز وی در این چند ماه اخیر بوده است. آیا ایشان قبول می کنند که پاسخ «یوم الشیطان» خواندن «یوم الله ۹ دی» چیزی کمتر از حمله به خودروی ایشان نیست؟با استدلال های سابق ایشان، آیا آقای مطهری می پذیرند قبل از آنکه مهاجمان به خودروی ایشان در دادگاه محاکمه شوند، ایشان را به اتهام تحریک مهاجمان محاکمه کنند؟جواب ایشان مشخص است؛ قطعا پاسخ منفی است. پاسخ ما هم منفی است. اما این انتظار از آقای مطهری وجود دارد که مثل همیشه که مدعی همه جانبه نگری موضوعات هستند، این مسئله را هم با همان ادبیات پیگیری و طرح نمایند.به قول قدیمی ها که می گفتند: یک سوزن به خودت بزن یک جوال دوز به دیگران”.

کیهان نیز به دفاع از حمله کنندگان برخاسته و ضمن متهم کردن علی مطهری به “مظلوم نمایی” آورده است: “با اینکه اعضای شورای تامین شهرستان شیراز و استان فارس با حضور مطهری در دانشگاه شیراز مخالفت کرده بودند لیکن رئیس و قائم مقام دانشگاه شیراز اصرار به برگزاری برنامه داشتند.همین عدم توجه به تذکرات اعضای شورای تامین زمینه حواشی بعدی حضور مطهری در شیراز را فراهم کرد به گونه‌ای که در بدو ورود مطهری به شیراز عده‌ای با حضور در فرودگاه نسبت به حضور علی مطهری در شیراز اعتراض کردند.اصرار مسئولین دانشگاه به حضور علی مطهری در دانشگاه علی‌رغم تذکرات داده شده توسط اعضای شورای تامین استان، نوع اعتراض‌ها به حضور وی در شیراز و انعکاس خاص این خبر توسط برخی از رسانه‌ها شائبه برنامه‌ریزی قبلی جهت ایجاد جو «مظلوم‌نمایی» برای علی مطهری را در اذهان ایجاد کرد”.

همزمان با تحلیل کیهان در مورد “مظلوم نمایی” مطهری و ادعای اطلاع او از عواقب این سفر، سیدمحمد احمدی استاندار فارس نیز مدعی شده که به مطهری برای لغو سفر پیغام داده بوده است.

او گفته است: “ورای تامین شهرستان شیراز کتبا نظر خود را در خصوص این برنامه و حضور آقای مطهری اعلام کرده بود. ما از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارند، از وی خواسته بودیم که برای این سخنرانی به شیراز نیاید و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهد، ظاهرا ابتدا وی پذیرفته اما بعد اعلام می‌کند این موضوع باید از طرف دانشگاه نیز اعلام شود.من خدا را شاهد می‌گیرم که آنچه می‌گویم عین واقعیت است، آقای مطهری نماینده مجلس و فردی شناخته شده است، لذا بر ما فرض و لازم بود که اقدامات لازم را برای امنیت و احترام ایشان پیش‌بینی کنیم، از طرفی مهمان شهر ما بوده‌اند و باید حرمت می‌گذاشتیم”.

در جناح مقابل رسانه های حامی دولت و اصلاح طلبان، علاوه بر محکوم کردن گروه های سازمان یافته حمله کننده، نوک پیکان انتقادات خود را به سمت علی لاریجانی و وزیر کشور نزدیک به وی گرفته اند.

در همین راستا، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود آورده است: “آقای رئیس مجلس!آیا برای حمایت از این نماینده کتک خورده و مظلوم مجلس شورای اسلامی احساس تکلیف نمی‌کنید؟ در این قبیل موارد، لازم نیست بپرسید مگر مملکت قانون ندارد؟ آیا اصولاً پرسیده‌اید خودسرها با کدام مجوز قانونی به فرودگاه رفتند و با ناسزاگوئی از دکتر علی مطهری استقبال کردند و سوار بر موتورهای خود، با چوب و چماق و سنگ و آجر و گوجه فرنگی به او حمله‌ور شدند؟ آیا پرسیده‌اید استاندار فارس با استناد به کدام قانون، در برابر خودسرها کوتاه آمد و نماینده مجلس را از حق مسلّم سخنرانی و اظهارنظر منع کرد و خیل دانشجویان منتظر را از حق طبیعی شنیدن سخنان یک نماینده مجلس که مجوز سخنرانی هم از مسئولین شهر داشت محروم نمود؟ اگر این اقدام استاندار به استناد حفظ امنیت شهر است، چرا با برهم زنندگان امنیت یعنی همان موتورسواران خودسر برخورد نشد؟ امنیت را کسانی از مردم سلب کردند که به خودروی دکتر علی مطهری و به خود او حمله کردند، پس چرا به جای تامین امنیت سخنرانی، زمینه امنیت برای خودسرها فراهم شد؟”

جمهوری اسلامی افزوده: “همین سوال‌ها را آقای وزیرکشور نیز باید پاسخ بدهد. این چگونه استانداری است که نمی‌تواند مرکز استان را برای انجام یک سخنرانی امن نگهدارد؟ کسی که هنوز سخنرانی نکرده و معلوم نیست چه مطلبی را می‌خواهد بگوید، چگونه محکوم به حمله و ضرب و شتم و محاصره و سرانجام بازگشت به تهران بدون انجام سخنرانی است؟ فلسفه وجود وزارت کشور و استانداری و شورای تامین چیست؟ چرا کسی مسئولیت این ناامنی و شکستن حریم‌ها و از بین بردن آزادی‌ها را برعهده نمی‌گیرد؟”

غلامعلی رجایی، مشاور رسانه ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در متنی که در وبلاگش منتشر کرده، آورده است: “چشم دولت تدبیروامید هم خیلی روشن! که کارش بجایی رسیده که استاندار آن از تامین امنیت یک نماینده برای سخنرانی در مراسمی که مجوز قانونی داشته است، چنان عاجز بوده یا عاجز می نمایانده که عده ای در چند ساعت هر کاری دلشان خواسته کرده اند. وزیر کشور باید برای مردم توضیح دهد نماینده دولت در استان فارس در این ماجرا در کجای کار بوده و هست. تاکسی کرایه ای دکتر مطهری در جلوی مقر پلیس دو سه ساعتی در محاصره این افراد بوده است!”