از رهبر فاصله گرفته ایم

لیلا طیری
لیلا طیری

» اعتراض ها به بازداشت سراج میردامادی

بیش از ۸۲ روزنامه نگار ایرانی دیروز با انتشار بیانیه ای، ادامه بازداشت و مخالفت با آزادی سراج‌الدین میردامادی از سوی قوه‌قضاییه را “غیرقانونی” و روند رسیدگی به پرونده‌ او را “برخلاف موازین حقوقی و فاقد شفافیت لازم” دانستند و خواهان رفع اتهام از این روزنامه نگار و آزادی بی قید و شرط روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای شدند.

بیانیه اعتراضی ۸۲ روزنامه نگار در شرایطی منتشر شده که با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت سید سراج الدین میردامادی، او همچنان بلاتکلیف و روند رسیدگی به پرونده اش به گفته خانواده او راکد مانده است. حسین میردامادی، پدر سراج میردامادی به “روز” می گوید: وضعیت هیچ فرقی نکرده، همین چند دقیقه پیش قبل از تماس شما، وکیل آقاسراج می گفت که دسترسی پیدا کردن به آقای صلواتی، قاضی پرونده سراج، از دسترسی پیدا کردن به آقای روحانی هم سخت تر شده. می گفت رفتم دادگاه و گفتم من وکیل ایشان هستم پرونده را در اختیار من بگذارید. گفته اند جلسه دارد و به خود سراج هم گفته وقت نکرده ام پرونده ات را نگاه کنم. اوضاع را ببینید چطور است.

او می افزاید: هیچ تغییری در وضعیت پرونده ایشان ندیده ایم. از طریق کانال هایی که ارتباط داریم و با دستگاه ارتباط دارند مسائل را منتقل کرده ایم اما تاکنون هیچ کار خاصی صورت نگرفته و تغییری ندیده ایم.

سید سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و معاون ستاد انتخاباتی وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی است. او پس از بازگشت به ایران و به دنبال بازجویی های مکرر، روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه بازداشت شد. او ساکن کشور فرانسه بود و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و در جریان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ به ایران بازگشت.

پدر سراج میردامادی که پیشتر در مصاحبه با “روز” از راکد ماندن پرونده فرزندش خبر داده بود و حالا می گوید پرونده همچنان راکد است، دایی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است.او در گفت و گو با روز از جلسه ای خانوادگی خبر داده و گفته بود که قرار است یکی از بستگان که ارتباطی با بیت رهبری دارد جویا شود که آیا رهبری در جریان این مسائل است یا نه. آقای میردامادی حالا توضیح میدهد: دورادور شنیده ایم که در جریان است منتهی سیاست کلی ایشان این است که اصلا به کسی جوابی نمی دهد و از کنار قضایا می گذرد. ما که خانواده مستقیم ایشان هستیم تقاضایی از ایشان نمی کنیم. اما ایشان هم هیچ جوابی به کسی نمی دهد مثل بقیه زندانیان و خانواده هایی که نامه نوشته اند و ایشان جواب هم نداده. سیاست ایشان را از قبل می دانیم و به همین دلیل هم است که از ایشان فاصله گرفته ایم.

او می افزاید: من فقط به یکی از بستگان مان که ارتباط نزدیکی دارد گفتم بگویید حداقل این قاضی را بردارند این آدم خشن قانون را زیر پا می گذارد و … وقتی وزیر دادگستری نمی تواند یکی از قضات دادگستری را عوض کند من نمیدانم این چه نظامی است و چه کسی مسئولیت دارد. صریحا به سراج گفته رفتاری با تو می کنیم که هیچ ایرانی هوس آمدن به ایران نکند. خود همین سند آشکاری است بر محکومیت این قاضی. همین سند کافی است که این قاضی را بردارند و قاضی معتدلی بگذارند. چرا آخر ایرانی ها نباید برگردند؟ این چه نظامی است که سیاست اش اینطور پیش می رود؟

پدر سراج میردامادی درباره وضعیت فعلی فرزندش هم می گوید: ایام ماه رمضان است و سراج در زندان روزه است، ما هم نمی دانم به چه کسی مراجعه کنیم؟ عده زیادی از زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران و فعالین از این قاضی مستبد ناراضی هستند و هیچ شکایتی هم درباره شرایطی که ایشان به وجود آورده به جایی نمی رسد. حتی یک تخت هم به سراج نمی دهند. روی زمین می خوابد، او جانباز است و کمردرد شدید دارد. این سید مظلوم واقعا مظلوم واقع شده. والا ما حاضریم تخت اهدا کنیم به زندان اوین اجازه دهند اینها روی تخت بخوابند. آخر این چه وضعیتی است، چه ظلمی است می کنند؟

او ابراز امیدواری می کند که شرایطی پیش آید که ایرانی هایی که به کشورشان علاقه دارند برگردند ایران و این شرایط سخت تمام شود.

حسین میردامادی پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود که با برخورد با فرزندش می خواهند به ایرانیان خارج از کشور پیام بدهند که به ایران بازنگردند: “قاضی صلواتی که خیلی تند و خشن رفتار می کند سراج را چنین تهدیدی کرده و گفته با تو چنان رفتاری می کنیم که هیچ کدام از ایرانیان هوس آمدن به ایران را نکنند. این حرفی بوده که قاضی صلواتی رسما به ایشان گفته. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ما حرف های آقای روحانی را باور کنیم یا حرف های قاضی صلواتی را؟ چرا قاضی صلواتی که یک قاضی خشنی است باید سر کار باشد و چنین تهدیدی کند؟ این دوپهلو است، از این طرف آقای روحانی حرف های خوب می زند و می گوید که ایرانیان بیایند و از آن طرف قضایی سر کار هستند که نشان می دهد دستگاههای امنیتی هیچ همراه با سیاست های دولت آقای روحانی نیستند”.

 

اعتراض ۸۲ روزنامه نگار

در بیانیه ای که ۸۲ روزنامه نگار منتشر کرده اند دستگیری، تداوم بازداشت و جلوگیری از آزادی سراج میردامادی، نقض بندهایی از قانون اساسی و آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب و در تضاد با مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام شده است.

در این بیانیه با اشاره به انتساب دو اتهام “تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی” به سراج میردامادی آمده که او به عنوان یک روزنامه‌نگار برای روایت بی‌طرفانه واقعیت تلاش کرده است.

روزنامه نگاران امضاکننده این بیانیه نوشته اند: حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین بار از ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به ایران دعوت کرده است. از جمله در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و سپس در گزارش عملکرد صد روزه‌ی خود که ابراز امیدواری کرد “همه ایرانیان خارج از کشور به ایران برگردند” در نتیجه، ادامه این بازداشت، نقض وعده‌های حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و سخنان وی پس از رسیدن به این مقام است.

آنها نوشته اند: ادامه‌ بازداشت و مخالفت با آزادی سراج‌الدین میردامادی از سوی قوه‌قضاییه غیرقانونی و روند رسیدگی به پرونده‌ نیز برخلاف موازین حقوقی و فاقد شفافیت لازم است. مساله‌ای که در بازداشت دیگر روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه نیز تکرار شده است. ما روزنامه‌نگاران امضا‌کننده‌ این نامه٬ ضمن محکوم کردن بازداشت سراج‌الدین میردامادی و تمامی روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای٬ از دولت و قوه‌قضاییه می‌خواهیم تا با رفع اتهام‌ها٬ تمامی روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای دربند را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.

اسامی امضاکنندگان این بیانیه به شرح ذیل است:

مهرداد ابوالقاسمی، محسن احمدی، شبنم آذر، سعیده اسلامیه، محمد آقازاده، فرنوش امیرشاهی، نوشابه امیری، رضا انصاری راد، لیدا ایاز، مینو بدیعی، سعید برآبادی، تارا بنیاد، سپیده بهکام، نگین بهکام، آرش بهمنی، مسعود بهنود، مهدی تاجیک، محمد تنگستانی، دلبر توکلی، مهدی جامی، مریم جعفری، فاطمه جمال پور، رضا حاجی حسینی، فرید حائری نژاد، لیدا حسینی نژاد، رضا حقیقت نژاد، مازیار خسروی، مصطفی خلجی، میترا خلعتبری، همایون خیری، نعیمه دوستدار، احمد رافت، نیلوفر رستمی، شهرام رفیع زاده، رضا رفیعی، علی اصغر رمضان پور، اردوان روزبه، عیسی سحرخیز، سونیتا سراب پور، فریبرز سروش، صبا شعردوست، رضا شکرالهی، سعید شمس، شیما شهرابی، نیوشا صارمی، بهروز صمدبیگی، شهره عاصمی، شیرزاد عبدالهی، ساجده عرب سرخی، فرهمند علی پور، ارشاد علیجانی، فرشید فاریابی، پویان فخرایی، محمود فرجامی، مهران فرجی، فرشته قاضی، آیدا قجر، مهدی قدیمی، مهتاب قلی زاده، مرتضی کاظمیان، محمد کسایی زاده، سمیه کشوری، نیک آهنگ کوثر، فرزین گلپاد، مسعود لواسانی، ندا لهردی، حمید مافی، مهدی محسنی، سام محمودی سرابی، حنیف مزروعی، علی مزروعی، ریحانه مظاهری، رویا ملکی، امید منتظری، علی مهتدی، احسان محرابی، مسعود میر، مجتبی نجفی، حسین نوش آذر، توکا نیستانی، سیدمجتبی واحدی، شهرزاد همتی