گسترش اعتراضات کارگری

نویسنده

holocosttb.jpg

فریبا صراف

دولت جدید که بر سر کار آمد، در دل بسیاری از کارگران امید بار دیگر جوانه زد. شعارهای احمدی نژاد آن قدر جذاب بود که بسیاری از کارگران به امید تحقق آنها، رای خویش را به نام او به صندوق ریختند. و بعد در انتظار دریافت حق و حقوق خویش ماندند. اما یک سال و نیم بعد، امیدها جای خود را به یاس داده است. بی جهت نیست که هر روز شاهد اعتراضات کارگران کارخانه های مختلف هستیم.

کارگران کارخانه پوشش، جاده رشت به انزلی را ه جاده ای ترانزیتی مهمی است به آتش می کشندو برای چند ساعت رفت و آمد در آن را مختل می کنند. کارگران شرکت الکتریک، در شهر راهپیمایی می کنند. کارگران کارخانه سیمان لوشان به تهران می روند و در مقابل وزارت کار به تحصن می نشیند. و در آخرین نمونه از این دست کارگران شرکت کنف کار، جاده ای را به مدت چند ساعت بستند و در آن ده ها لاستیک را به آتش کشیدند؛ به گونه ای که برای چندین ساعت رفت و آمد در آن مختل شد. و باز به روال معمول تنها با حضور نیروی انتظامی و نیروهای گارد ویژه است که صورت مسئله پاک می شود. اما آیا واقعا مشکل با دستگیری چند کارگر حل می شود؟

“خیر. به طور حتم این گونه نیست. این مساله حتی درمان مقطعی نیست بلکه فقط یک قرص مسکن است که درد را آرام می کند. شاید دفعه بعد درد با شدت بیشتری بروز کند.” این را کاظم احمدیان از فعالین کارگری می گوید و می افزاید: “متاسفانه مسئولین هیچ گونه توجهی به کارگران ندارند. حق بدهید به کارگری که بیش از یک سال و نیم است که حقوق نگرفته و هر شب باید در منزل چشمان کودکانش را به دست هایش ببیند.”

اما یکی از نمایندگان مجلس که مایل نیست نامش مطرح شود می گوید: “البته که کارگران از قشرهای زحمتکش جامعه هستند. باید حق و حقوق آن ها هم پرداخت شود. اما ما به هیچ وجه حاضر به تحمل آشوب و هرج و مرج نیستیم.” و البته این مساله ایست که تمامی مسئولین دولت نهم به آن اعتقاد دارند. گفته می شود سردار عبداللهی استاندار گیلان، به نیروهای انتظامی ـ امنیتی دستور داده است که با هرگونه تجمع کارگری به شدت برخورد کنند.

از طرف دیگر وضعیت کارگران گیلانی، سفر رییس جمهور به استان را به تعویق انداخته است. احمدی نژاد که دو روز پیش با اعتراضات گسترده دانشجویان مواجه شد،لابد دیگر حاضر نیست اعتراضی این گونه را از قشر دیگری ببیند. یکی از نمایندگان شهر رشت در این زمینه گفت: “حدود دو هفته پیش دولت طی مصوبه ای مبلع سه و نیم میلیارد تومان به استانداری گیلان پرداخت کرد تا حقوق معوقه کارگران پرداخت و کمی هم زمینه برای ورود رییس جمهور مساعد شود. اما گویا هنوز این پول پخش نشده است”.

هنوز هم شهروندان رشتی در خیابان حافظ، شاهد تجمع کارگران کارخانه الکتریک هستند که با نصب پرده هایی از رییس جمهور درخواست کمک دارند. فرماندار سابق شهر رشت در این زمینه می گوید: “شرکت الکتریک به طور قانونی واگذار شده و خریداران تصمیم گرفته اند کارخانه را تعطیل و تخریب و در محل آن یک مجتمع تفریحی ـ تجاری ایجاد کنند. دولت باید فکری به حال کارگران این کارخانه می کرد.”