کوکلس کلان ها، نئو نازی ها و حمایت مالی ایران

نویسنده


ایزابل لاسر

آیا به راستی قتل عام یهودیان اتفاق افتاده است؟ کنفرانس تهران با موضوع هولوکاست، که تجدیدنظرطلبان را از سراسر جهان گردهم می آورد و واکنش های شدیدی را در بسیاری از کشورهای غربی به دنبال داشت.

آیا این حرکت یک حرکت رسانه ای است یا یک تاکتیک سیاسی؟ 67 محقق که اکثراً به دلیل محکومیت در کشور خود سرشناس هستند، به این کنفرانس دعوت شدند؛ تجدیدنظر طلبانی که در رأس آنها، رابرت فوریسون، مورخ تجدیدنظرطلب فرانسوی قرار دارد که بارها به دلیل نفی هولوکاست ازسوی وزارت دادگستری فرانسه محکوم شده.

وی آخرین بار در پاریس به دلیل”اعتراض به موجودیت جنایت علیه بشریت” به 3 ماه حبس تعلیقی محکوم گردید. او در ماه فوریه 2005 واقعیت قتل عام یهودیان و وجود اتاق های گاز را در شبکه ایرانی سحر [شبکه ای دولتی] انکار کرد و اکنون که 77 سال سن دارد، در 5 مورد به دلیل تجدیدنظر طلبی و نفی هولوکاست محکوم شده؛ او مطمئناً در کنفرانس هولوکاست تهران با فردریک توبن، تحلیلگر و تجدیدنظر طلب استرالیایی، که مدتی به علت دفاع از بعیض نژادی در حبس بسر برده [در آلمان]، هم صدا می شود. البته توبن با کیفیت چنین کنفرانس هایی آشناست: او قبلاً 5 بار در ایران کنفرانس داده و این بار ماکتی از اردوگاه اجباری “تربلینکا” [Treblinka] تهیه کرده که به گفته خودش هیچ اتاق گازی در آن وجود نداشته است.

مخلوطی از عقاید

در این کنفرانس در کنار دیوید دیوک، نماینده پیشین امریکایی و یکی از اعضای سابق”کوکلوکس کلان”، می توان اشخاصی را یافت که از اعضای سازمان های یهودی ضدصهیونیستی هستند؛ اشخاصی که موجودیت اسراییل را به رسمیت نمی شناسند، از جمله ارون کوهن، خاخام انگلیسی که به نمایندگی از یهودیان ارتدوکس در این کنفرانس حضور پیدا دارد. ازطرف دیگر، خاخام ایسرول دیوید وایس واقعه هولوکاست را نفی نمی کند، ولی اظهار می دارد که به تهران آمده تا “به مردم جهان بگوید که صهیونیست ها و دولت اسراییل از آن به نفع خود استفاده می کنند”.

این درحالی است که دیوید ایروینگ، مورخ و یکی از معروف ترین منکران هولوکاست که در اتریش به سه سال حبس محکوم شده نتوانسته در این کنفرانس شرکت کند، ولی کتاب او به نام “جنگ هیتلر” در محل کنفرانس به فروش می رسد.

مقامات ایرانی درخصوص این گردهمایی اعلام کرده اند: “اگر در پایان این کنفرانس ثابت شود که هولوکاست به راستی رخ داده، ایران نیز آن را خواهد پذیرفت.” که البته این موضوع با شروع چندان خوبی همراه نبوده، زیرا رابرت فوریسون روز دوشنبه صبح اعلام کرد: “همان گونه که رییس جمهور احمدی نژاد گفته است، هولوکاست افسانه ای بیش نیست. یعنی درواقع ایده ای است غلط که همگان گمان می کنند واقعیت دارد.”

از زمان رسیدن محمود احمدی نژاد به مقام ریاست جمهوری بارها شاهد بودیم که او واقعه هولوکاست را غیرواقعی قلمداد نموده است. ایران کشوری به نام اسراییل را نمی شناسد و محمود احمدی نژاد نیز بارها تأکید کرده که قتل عام یهودیان “افسانه”ای است برای تأسیس اسراییل و درواقع از دید او “بهانه”ای است برای گسترش صهیونیسم.

هر بار که اظهارات تحریک کننده ای در رابطه با اسراییل و یهودیان از سوی دولت ایران ایراد می شود، در جهان غرب اعتراضات به اوج خود می رسد. “حذف نام اسراییل از نقشه جهان” و “افسانه خواندن هولوکاست” گاف های رییس جمهور ایران نیستند، بلکه توهین هایی ضدیهود هستند که بارها و بارها تکرار شده اند.

برنارد هورکاد، متخصص امور ایران در مرکز پژوهش های علمی در فرانسه، می گوید: “چرا؟ زیرا این یک موضوع ممنوعه است. احمدی نژاد می خواهد ثابت کند که از هیچ کس واهمه ای ندارد و اینکه می تواند در هر موضوع بزرگی که به جهان غرب و به ویژه به خاورمیانه مربوط است وارد شود. این راهی است که به واسطه آن مردم جهان او و اقدامات او را جدی می گیرند.”

و البته این روش تاکنون کارساز نیز بوده است. این محقق در ادامه می افزاید: “زمانی که خاتمی از گفتگوی تمدن ها صحبت می کرد، کسی سخنان او را جدی به حساب نمی آورد. ولی زمانی که احمدی نژاد به نابودی اسراییل تهدید می کند، همه می ترسند و می بینیم که حتی در سطح دیپلماتیک نیز طرح بیکر مطرح و در آن به لزوم نزدیک شدن واشنگتن به تهران توصیه می شود.”

حملات پیاپی و ضدیهود رییس جمهور ایران در داخل کشور تأثیری ندارد. ایران دارای بزرگ ترین جامعه یهودیان در خاورمیانه است [25000 نفر]. هورکاد می گوید: “مردم ایران ضدیهود نیستند و حتی می توان گفت که نسبتاً طرفدار اسراییل اند. چنین ایده هایی صرفاً به 4 تا 5 درصد از جمعیت ایران مربوط می شود. بقیه مردم از مواضع رییس جمهور خود شرم دارند.”

او در پایان می افزاید: “اینکه گروه های اقلیت منطقه از نابودی اسراییل سخن بگویند، مسأله حادی نیست، بلکه مسأله نگران کننده این است که امروز ایران جایگاه اول را در صف تجدیدنظرطلبان و منکران خارجی هولوکاست اشغال کرده و درواقع سردمدار آنها شده است. نگرانی بسیار بزرگی که می توان به آن اشاره کرد: شاید روزی فرا رسد که این جنبش های خارجی منکر هولوکاست که در کشورهای خود طرد شده اند تحت حمایت دولت تهران درآیند [به ویژه ازنظر مالی].”

مسابقه کاریکاتور با موضوع هولوکاست که در تهران در پاسخ به چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام برگزار شد، در مجموع 1193 کاریکاتور را از 62 کشور مختلف به نمایش گذاشت. این نمایشگاه ازسوی 9 میلیون نفر بازدید شد و در پایان نام یک فرانسوی به عنوان برنده مسابقه اعلام گردید…

اینها به واقع شاخص های نگران کننده ای هستند…!

منبع: فیگارو، 12 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش