خامنه ای نامه نوشت اما دعوا ادامه دارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» داستان دنباله دار وزیر اطلاعات

داستان دنباله‌دار برکناری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد، ظاهرابا انتشار نامه خامنه ای خطاب به وی به پایان رسیده است. سایت رهبر جمهوری‌اسلامی روز گذشته متن نامه وی خطاب به حیدر مصلحی را منتشر کرد که در آن آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مصلحی نوشته است: “از شما می‌خواهم بیش از پیش در انجام ماموریت‌های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمایه‌ی عظیمی که آن وزارت‌خانه از نیروی انسانی توان‌مند و انقلابی و متدین و فن‌آوری‌های روز برخوردار است و با حمایت دولت خدمت‌گزار و همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید کوچک‌ترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید.“اما واکنش ها نشان می دهد که این داستان سردراز دارد.

نامه آیت‌الله خامنه‌ای پس از آن منتشر شد که سه‌شنبه شب یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد با انتشار خبری اعلام کرد مصلحی از سمت خود برکنار شده است. سایت  دولت یار  به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که در پی جلسه محمود احمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای، مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست.  در این جلسه احمدی‌نژاد دلایل خود را در خصوص پذیرش استعفای مصلحی، بیان کرده و اکنون خود شخصا سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده دارد. سایت دولت‌یار چند دقیقه پس از انتشار این خبر از دسترس خارج شد. پیش از این سایت باکری‌آن‌لاین نیز پس از انتشار خبری درباره نفوذ اطلاعات سپاه پاسداران به سرکردگی حسین طائب در وزارت اطلاعات از دسترس خارج شده بود. 

اکنون و با انتشار نامه آیت‌الله خامنه‌ای به نظر می‌رسد که بحث وزیر بودن یا نبودن مصلحی به اتمام رسیده است.  سایت الف ـ- نزدیک به احمد توکلی ـ- نیزدیروز اعلام کرد  حیدر مصلحی روز گذشته در دفتر کار خود حاضر شده و چندین نامه را با عنوان “وزیر اطلاعات” امضا و ابلاغ کرده است.

 از سوی دیگر سایت‌های اصول‌گرا نوشته‌اند که پس از قرایت نامه رهبر جمهوری‌آسلامی در نمازخانه وزارت اطلاعات، کارکنان این وزارت‌خانه “تکبیر پرشوری” سر داده‌آند.  در تحولی دیگر  ۲۱۶ تن از نمایندگان مجلس نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد، با اعلام اینکه در حال حاضر برکناری مصلحی به مصلحت نیست، خواستار تبعیت وی از رهبر جمهوری اسلامی شدند. 

نامه رهبر جمهوری‌اسلامی به مصلحی و حکم حکومتی وی مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات در حالی انجام گرفته  که براساس قانون اساسی برکناری یا قبول استعفای وزرای کابینه بر عهده رییس‌جمهور است و رهبر جمهوری‌اسلامی نمی‌تواند درباره عزل یا نصب وزرا دستوری دهد. 

 

ادامه دعواها

با وجودی که انتظار می‌رفت انتشار نامه رهبر جمهوری‌اسلامی، پایانی بر مسایل پیش آمده پیرامون استعفای مصلحی باشد، سایت‌های احمدی نژاد و اصول‌گرایان منتقد به شدت مشغول حمله یه یکدیگر هستند. براساس گزارش برخی از سایت‌های اصول گرا، هیچ یک از سایت های نزدیک به احمدی نژاد تا پایان وقت اداری دیروز متن نامه آیت‌الله خامنه‌ای به مصلحی را منتشر نکردند. 

از سوی دیگر بسیاری از اصول‌گرایان در مصاحبه‌های مختلفی ضمن تاکید بر کارگردانی اسنفدیار رحیم‌مشایی در جریان عزل مصلحی از وزارت اطلاعات، به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداختند و اعلام کردند  در صورت نافرمانی وی از دستورات “ولی‌فقیه” از سمت خود برکنار خواهد شد. این نخستین بار است که چنین حمله گسترده و منسجمی از سوی اصول‌گرایان  به احمدی‌نژاد صورت می‌گیرد. 

عباس سلیمی نمین در گفت‌وگویی با خبرآن‌لاین -ـ سایت نزدیک به علی لاریجانی ـ- با اعلام اینکه اصول‌گرایان در “حفظ احمدی‌نژاد کوتاهی کردند” گفته است: “آقای احمدی‌نژاد وقتی که با یک حرف و با صراحت به میدان آمد، رای مردم را کسب کرد… هر آن‌چه که الان دارد، ناشی از همراهی با اصول انقلاب است. اگر کمترین تغییری در عملکرد ایشان از این حیث ایجاد شود، دیگر هیچ پایگاهی در میان توده‌های مردم نخواهند داشت… احتمال لغزش برای همه وجود دارد ولی قطعا تملق‌گویی‌ها بی‌تاثیر نبوده و نخواهد بود و ما الان شاهد این تاثیرات هستیم. آقای احمدی نژاد گر چه مدیر اجرایی نیرومندی است اما در مبانی نظری و فکری قطعا چندان توانمند نیست… احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری وی، دچار تغییراتی شده است.”

حتی خبرگزاری فارس هم با انتشار مجموعه مصاحبه‌هایی با فعالان اصول‌گرا به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته است. این سایت به نقل از مهدی فضائلی مدیر عامل انتشارات سروش نوشت: “بنده اعتقاد چندانی ندارم که یک مجموعه‌ای را در دولت با این میزان نزدیکی به رئیس جمهور به عنوان یک جریان منحرف معرفی کنیم و بخواهیم شخص رئیس جمهور را در این موارد تبرئه کنیم… این اولین اتفاق نبوده و در گذشته نیز شاهد مسائل دیگری از این دست بوده‌ایم… اگر موج حمایت نیروهای انقلابی و ارزشی و توده‌های مردم از احمدی‌نژاد وجود دارد، به دلیل این تلقی بوده که احمدی‌نژاد را یک خدمتگزار و هماهنگ با مبانی، موازین و جهت‌گیری‌های نظام و در تبعیت از رهبری نظام می‌دانستند و اگر این استنباط از احمدی‌نژاد عوض شود، طبیعتاً نوع مواجهه جریان اصولگرایی و نیروهای متدین در جامعه و توده‌های مردم در بخش‌های مختلف کشور به احمدی‌نژاد تغییر خواهد کرد.”

از سوی دیگر فاطمه رجبی، موسس وب‌سایت رجانیوز، نویسنده کتاب «احمدی نژاد، معجزه هزاره سوم» و همسر غلام‌حسین الهام نیز  گفته است: “آقای احمدی‌نژاد بداند اگر بخواهد مطابق با اصول گفتمان مهدویت و عدالتخواهی که تبعیت از ولی فقیه و مقام معظم رهبری محور آن است، عمل نکند قطعا از بهشت حزب‌الله خارج خواهد شد و جریان حزب‌الله نه تنها او را طرد خواهد کرد بلکه موضعی صریح و شفاف علیه او اعمال خواهند کرد.”

فارس همچنین به نقل از سید عباس نبوی که وی را کارشناسی سیاسی خوانده، نوشته : “به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد به‌صورت عامدانه بین خود و رهبری فاصله مؤثری را ایجاد می‌کند. اینکه چه‎کسانی در این قضیه مؤثر بوده و نقش مشایی در این مسئله چیست، جای تأمل دارد.”

برخی اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که جریان رحیم‌مشایی به دنبال حذف آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، و همچنین روحانیون از معادلات سیاسی است. این نگرانی‌ها هم‌زمان با انتشار مصاحبه علی‌اکبر جوانفکر بیشتر شده است. مدیر عامل ایرنا و مشاور احمدی نژاد در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی همشهری، با “ارشادی” خواندن نامه رهبری به احمدی نژاد گفته بود: “مقام معظم رهبری بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، پس از اینکه آقای احمدی نژاد با رأی مقتدرانه رئیس جمهور شد، طبیعی بود که به هیچ وجه تمایل نداشتند و ندارند که اقتدار رئیس جمهور را کم کنند.رهبری قطعا چنین نیتی نداشتند.چه کسی آن نامه ارشادی رهبری به رئیس جمهور را علنی کرد؟ همین جریان اصولگرایی همین آدم‌ها. بروید نگاه کنید. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آقای ابوترابی نامه را اعلام کرد.به چه حق و مجوزی ایشان نامه را علنی کرد؟ این همان جریان اصولگراست. این گونه نامه ها بین رئیس جمهوری و رهبری زیاد رد و بدل می شود… این ها نامه های ارشادی رهبری به رئیس جمهور هستند. این نامه را علنی کردند تا همین داستان ها را درست کنند. به چه حقی این کار را کردند؟ مگر خود دفتر رهبری نمی توانست این کار را بکند؟ این کار غلطی بود که آقای ابوترابی انجام داد… مقام معظم رهبری نظر ارشادی داده بودند نه نظر تکلیفی. وقتی نامه علنی شد، برای آقای رئیس جمهور تکلیف شد.”

اکنون و آن‌گونه که رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند این مساله در جریان برکناری مصلحی نیز مجددا رخ داده است. کیهان نوشته است: “رئیس باند مورد اشاره بعد از اطلاع از مخالفت رهبر معظم انقلاب با عزل آقای مصلحی، حاضر نشد این خبر در خبرگزاری ایرنا که مدتی است مانند برخی دیگر از مراکز و نهادها به طور کامل در اختیار عوامل سرسپرده او قرار گرفته است، درج شود و در حالی که یادداشت کتبی رهبر معظم انقلاب حاوی دستور ایشان مبنی بر لغو عزل آقای مصلحی به دست رئیس جمهور محترم رسیده بود و ایشان دستور را ابلاغ کرده بود، رئیس باند بهانه می آورد که باید این دستورالعمل از طریق منابع رسمی بیت معظم له اعلام شود.”

این نخستین بار است که جریانات اصول‌گرا با صراحت احمدی‌نژاد را به فاصله گرفتن از رهبر جمهوری‌اسلامی متهم و وی را به برخورد تهدید می‌کنند. پیش از این محمدرضا باهنر در واکنش به عدم تاسیس وزارت ورزش و جوانان گفته بود: “امیدواریم به این مرحله نرسد که به تذکرات بی‌توجهی شود. چون به هر حال مجلس از ابزار نظارتی خود بهره خواهد گرفت.”

این انتقادات در حالی بیان شده است که سایت دولت‌یار، پیش از این در یادداشتی با اشاره به اینکه نتیجه حمله و یا تجمع در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری خونین خواهد بود، نوشته  بود: “این یک اخطار نیست. به شما نصیحت می‌کنیم خود را به ورطه نابودی گروه‌های معاند قبلی نیندازید. کاری نکنید دکتر مهر را از دهان بردارد که اگر چنین شود با مردم خشمگینی طرف خواهید بود که فتنه شما را در نیمی از روز جمع خواهند کرد. اگر مردم عمق فساد و جنایات برخی‌ها را بدانند مطمئن باشید کاخ‌های شما را یکی بعد از دیگری فرو خواهند ریخت.”

گفتنی اینکه همزمان حملات این رسانه‌ها به مشایی نیز هم‌چنان ادامه دارد. خبرگزاری فارس گزارشی را درباره برکناری ۸ تن از نزدیکان احمدی‌نژاد منتشر کرده و نوشته است: “این ۸ نفر کسانی هستند که جملگی از اصلی‌ترین طرفداران و حامیان دولت به شمار می‌رفتند؛ اما سنجش آنها با یک«شاقول کج » کار را به‌جایی رساند که همه از بدنه دولت جدا شدند و رفتند.”

در همین حال سردار نقدی رییس بسیج مستضعفین در سخنانی گفته است: “در فتنه بعدی شرایط بسیار غبار آلود و تشخیص حق از باطل بسیار دشوار تر خواهد بود و ممکن است با عده ای مواجه شویم که با نام قرآن و نماز و علاقه ظاهری به عدالت و مهدویت، به مبارزه با ولایت بر خیزند و چه بسا منحرفان با نام صالحین رو در روی انقلاب بایستند.” پیش از این آیت‌الله علم الهدی امام جمعه مشهد نیز گفته بود: “مشایی بین‌الغی و فردی است که انحرافش علنی شده از این رو می‌توان وی را به‌عنوان یک فرد منحرف معرفی کرد؛ اما تهمت‌زدن به کسی که بین‌الغی نیست و انحرافش مشکوک است، جایز نیست.”

 آیت‌الله خزعلی نیز گفته: “آقای احمدی‌نژاد نباید اجازه دهد که نفوذی‌ها بر وی تأثیر گذاشته و فرصت چنین برنامه‌ها و اقداماتی را داشته باشند.”

از طرف دیگر سایت صراط‌ نیوز، تیم نزدیک به احمدی‌نژاد را جریانی “مشکوک”، “فاسد” و “جاه‌طلب”خواند که پروژه‌های سیاه آن “با نابودی دولت عدالت هم متوقف نخواهد شد.” این سایت  نوشته: “مطابق اخبار نگران کننده‌ هیچ تردیدی باقی نمانده است که در ورای پروژه ضدامنیتی عزل وزیر اطلاعات، جریان مشکوکی قرار داشته که با تمام توان در پی نفوذ به دژ اطلاعاتی – امنیتی نظام بوده است. این جریان فاسد‌ با کسی شوخی ندارد. کارنامه سیاه آن‌ها ثابت می‌کند هرکسی که سد راه جاه‌طلبی‌هایشان بوده را به مسلخ برده‌اند. غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمدحسین صفارهرندی، منوچهر متکی، پرویز فتاح، محمد باقری لنکرانی و داوود احمدی‌نژاد از جمله افرادی هستند ‌قربانیان لیست سیاه این گروه منحرف هستند.”

در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از مختل شدن کار سایت باکری آن‌لاین  که در پی افشای نفوذ حسین طایب در وزارت اطلاعات رخ داد، برخی دیگر از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد نیز فیلتر شده‌اند. سایت‌های برای همه، محرمانه نیوز، دولت یار، رهوا، و پنهان نیوز از جمله این سایت‌ها هستند. همچنین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که سایت علی‌اکبر جوان فکر، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نیز از دسترس خارج شده است. 

جوان‌فکر پیش از این خبر دستور رهبر جمهوری اسلامی برای بازگشت مصلحی به پست وزارت را دروغ خوانده و نوشته بود: “خبر مخالفت رهبری با عزل مصلحی جعلی و دروغی است که سناریو سازان علیه دولت ساخته اند.” سخنان جوان‌فکر باعث شدبرخی از رسانه‌های اصول‌گرا اعلام کنند به طور دسته‌جمعی از وی شکایت خواهند کرد. 

به نوشته این سایت ها ماجرای برکناری مصلحی به دستور احمدی‌نژاد پس از آن صورت گرفت که وی حسین عبدالهی معاون ستاد خود را که نزدیک به رحیم مشایی بود برکنار کرد. این مساله با واکنش احمدی‌نژاد روبه‌رو شد و وی از مصلحی خواست که از سمت خود کنار‌ه‌گیری کند. احمدی‌نژاد پس از برکنار کردن مصلحی خود سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده گرفت؛ اتفاقی که با واکنش روزنامه جوان - متعلق به دفتر سیاسی سپاه ـ روبه‌رو شد. این روزنامه هشدار داده بود که: “بهره‌برداری سیاسی از اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده و تلاش برای خصوصی‌سازی آنان در دستور کار جریان انحرافی اصولگرایان قرار گرفته و برکناری مصلحی در راستای سیاست جدید این تیم صورت گرفته است”.

 این روزنامه همچنین اضافه کرده بود که این جریان با بهره‌برداری خاص و خروج برخی اسناد و مدارک ویژه مقاصد خود را تامین و از عنصر اطلاعات به عنوان اهرمی برای ترغیب و تهدید برخی از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی و پیشبرد اهداف سود بجوید.

یک بلاگر اصول‌گرا درباره این مساله نوشته است: یکشنبه شب، رییس جمهور پیامی از رهبری دریافت می کند که ایشان با این اقدام مخالف است و مصلحی باید در سمت خود ابقا شود. دقیقا در همین زمان، یعنی موقعی که پیام رهبری به رییس جمهور رسیده بود و دولت از مخالفت رهبری با این اقدام آگاهی داشت، با هدایت تیم مشایی، برخی از سایت های نزدیک به دولت به ویژه خبرگزاری ایرنا خبر استعفای مصلحی، پذیرفته شدن آن از جانب رییس جمهور و انتصای وی به عنوان مشاور امور اطلاعاتی رییس جمهور را روی خروجی خود قرار دادند. خبر ایرنا در ساعت 21:51 دقیقه روی خط رفته یعنی وقتی که قطعا پیام رهبری به ریاست جمهوری واصل شده بود. جالب است که ایرنا در گزارشی که ساعت 2:25 پس از نیمه شب، با عنوان “شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع ارکان سناریوهای تازه علیه دولت” منتشر کرده تاکید می کند تا ساعات پایانی یکشنبه شب هیچ پیامی از رهبری مبنی بر مخالفت با این اقدام به دولت نرسیده بود. با توجه به اینکه پیام رهبری در ساعات آغازین شب به رییس جمهور ابلاغ شده و ایرنا نیز در ارتباط مستمر با دفتر رییس جمهور است و قاعدتا از واصل شدن پیام رهبری مطلع شده، این خبر را چگونه باید توجیه کرد؟ آیا دفتر رییس جمهور به ایرنا دروغ گفته است؟ یا اینکه ایرنا به مخاطبان خود دروغ گفته است؟ خوشمزه تر از این، مقاله ای است که علی اکبر جوانفکر که دیگر باید او را فدایی مشایی خواند روی وبلاگ خود نوشت و ادعا کرد خبر مخالفت رهبری با عزل مصلحی جعلی و دروغی است که سناریو سازان علیه دولت ساخته اند. این مطلب هم در ساعتی روی وبلاگ رفته که پیام رهبری به دولت ابلاغ شده بود. نکته جالب تر از همه اما این است که تیم مشایی با وجود اینکه دریافت پیام رهبری در حدود ساعت 20 یکشنبه شب، تا ظهر روز 29 فروردین حاضر به پذیرش اینکه رهبری با این اقدام مخالفت کرده نبودند. بهانه هم این بود که هیچ منبع رسمی وابسته به دفتر رهبری از جمله سایت ایشان این خبر را منتشر نکرده است! سئوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا جریان مشایی پیام رسمی و مستقیم رهبری را ملاک عمل قرار نمی دهد و روی رسانه ای شدن دستورات خصوصی اصرار می ورزد؟ آیا نامه روی میز آقای احمدی نژاد کافی نبود تا آقایان بپذیرند که رهبری با موضوعی مخالف است و آن را سناریو و توطئه نخوانند؟! این سئوالی است که در جریان مخالفت حضرت آقا با معاونت اولی مشایی و عدم تمکین دولت نیز یک بار دیگر مطرح شده بود.پاسخ ظاهرا این است:طرح اعلام مرزبندی و مخالفت علنی با رهبرجمهوری اسلامی و اینکه “مشکلی وجود دارد” ظاهرا بخشی از راهبرد تیم مشایی است و این مرزبندی را برای پروژه سیاسی آینده خود ضروری می دانند.