هشدار غرب به ایران: گفتگو آخرین شانس است

نویسنده

» گزارشی از میدل ایست آنلاین

آمریکا از روسیه خواسته است به ایران هشدار بدهد که برای جلوگیری از حمله نظامی به تاسیسات اتمی این کشور، آخرین شانس خود را در مذاکره ماه آوریل امتحان کند.

یک روزنامه روسی نوشته  که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، به همتای روسی خود سرگئی لاورف گفته گفتگو بین ایران و قدرت های جهان “آخرین شانس” ایران برای حل بحران است.

گفتگو بین دو وزیر امورخارجه روز دوشنبه بعد از دیدار درباره سوریه در نیویورک صورت گرفت.

روزنامه روسی نوشته زمان و مکان دقیق مذاکرات هنوز مشخص نشده است. داووداغلو، وزیر امورخارجه ترکیه ماه گذشته گفت که قرار است مذاکرات در ماه آوریل صورت بگیرد.

در این گزارش به جزئیات نحوه حمله به ایران اشاره نشده اما دیپلمات های روسی می گویند سازمان ملل معتقد است که مسئله دیگر “زمان است و نه اینکه حمله اسرائیل به ایران صورت می گیرد یا نه”.

اسرائیل، و همینطور متحد اصلی اش آمریکا، حاضر نشدند گزینه حمله نظامی را از دستور کار خود خارج کنند. آنها در صورت متوقف نشدن برنامه های اتمی ایران، به تاسیسات اتمی ایران حمله خواهند کرد. غرب معتقد است این برنامه ها برای تولید سلاح اتمی است اما ایران این اتهام را همواره رد می کند.

روسیه همواره هشدار می دهد که حمله نظامی به ایران عواقب فاجعه باری دارد و اینکه این بحران باید از طریق دیپلماتیک حل شود.

اما روزنامه کومرسانت،چاپ روسیه، نوشته است که ارتش روسیه در حال حاضر در وضعیت “آماده باش” است تا درصورت درگیری و ورود پناهجویان به آذربایجان، از کشور  دفاع کند.

همچنین گفته می شود که یک هیات ویژه روسی برنامه “فوق محرمانه” را ترسیم کرده اند تا امنیت مردم روسیه را در صورت حمله نظامی به ایران، تضمین کنند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر  امورخارجه روسیه بی آنکه در مورد نوشته های روزنامه روسی نظری بدهد گفت که روسیه برای حل مشکلات از طریق دیپلماتیک، همه تلاش اش را می کند.اما در عین حال هشدار داد که “میزان تنش بالا گرفته است” و کسانی که می خواهند از زور استفاده کنند باید همه تلاششان را بکنند تا برای این بحران یک راه حل سیاسی بیابند.

ریابکوف، گفت: “جنگ راه حل مشکلات نیست و منجر به ایجاد میلیون ها مشکل دیگر می شود و عواقب جدی برای کشورهای دیگر دارد.”

میدل ایست آنلاین، 14 مارس