چهارشنبه سوری؛مردم و ماموران و آتش

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» باردیگر چهره شهرها امنیتی شد

بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران جشن چهارشنبه سوری در بسیاری از نقاط کشور، و با وجود حضور پرتعداد ماموران امنیتی، برگزار شده است؛ پیش تر، برخی از مقامات نظامی و قضایی جمهوری‌اسلامی اعلام کرده بودند که در صورت حضور مردم در خیابان‌ها و آنچه که آن‌ها “آزار مردم” نامیده‌اند، با متخلفان برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری “مهر” ماموران پلیس پیشگیری و آگاهی در تمام میادین تهران مستقر و طرح ترافیک ویژه ای توسط نیروهای راهنمایی و رانندگی نیز اجرا شده است.

در برخی موارد نیزاخبار حکایت از بروز درگیری میان مردم و نیروهای نظامی دارد. برخی گزارش‌های تایید نشده می‌گوید که یک کیوسک پلیس در منطقه مجیدیه تهران به آتش کشیده شده است.

به گزارش خبرنگاران “روز” در تهران،در مناطقی از جمله میدان انقلاب، میدان آزادی و میدان ونک و میدان توحید حضور نیروهای امنیتی سنگین و محسوس بوده است.

در بعضی نقاط نیز سر دادن شعارهای سیاسی علیه حکومت گزارش شده است. به نوشته سایت العربیه  در مناطقی از شهر تهران هم‌چون خیابان آذربایجان سر دادن شعارهای سیاسی باعث حضور ماموران امنیتی در منطقه  و برخورد با مردم شده است.

گفته می‌شود همین درگیری‌ها باعث انفجار یک موتوسیکلت در پمپ بنزین این منطقه و  آتش گرفتن  پمپ بنزین شده است. همچنین در چهار راه کوکا کولا، خیابان دهقان یک دستگاه پراید نیروی انتظامی توسط جوانان به آتش کشیده شده است.

بنا بر  گزارش ها در اهواز، نیروهای امنیتی برای هر کسی که اقدام به استفاده از ترقه و فشفشه کرده، جریمه مالی در نظر گرفته اند. با این وجود شماری از جوانان و مردم به صورت گروهی به خیابان ها آمدند و اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها و ترقه بازی کردند.

در ارومیه نیز یک ماشین حامل مواد محترقه، منفجر شده و علاوه بر دو سرنشین آن، یک عابر پیاده را نیز زخمی کرده است. اما هنوز گزارشی درباره علت این انفجار منتشر نشده است.

در چهارشنبه سوری امسال، به گزارش

برخی سایت‌های محلی در استان کردستان و به ویژه شهر سنندج نیز آتش بازی گسترده بوده و سر دادن شعار در محکومیت اعدام فعالان کرد توجه ناظران را به خود جلب کرده است.

علاوه بر مقامات نظامی، مراجع تقلید نیز امسال وارد صحنه شده و به انتقاد از برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال پرداخته بودند.

ناصر مکارم شیرازی، مراسم شب چهارشنبه آخر سال را “خرافه” خوانده و خواستار حذف این مراسم شده بود.

وی گفته بود: “آتش روشن کردن در چهارشنبه سوری یک بدعت خرافی است مخصوصا با گفتن این جمله که «سرخی تو از من زردی من از تو» این‌ها خرافات است… عزیزان رعایت کنند این رسم غلط را حذف کنند و آن رسوم مثبت را انجام دهند”.

نماینده  آیت الله صافی گلپایگانی، نیز این کار را “احیای سنت‌های باطل زمان جاهلیت” دانسته و گفته بود: “چهارشنبه سوری منتسب به پیامبران الهی نیست و در شرایع الهی نبوده و اموری خرافی است”.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی هم گفته بود که “پلیس مخالف تخلیه هیجان و شادی مردم نیست” اما برخورد نیروی انتظامی با مردم به منظور جلوگیری از سوءاستفاده “اشرار” خواهد بود.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، کشفیات این مواد و مواد اولیه ساخت انواع ترقه در سال جاری توسط پلیس را ۱۶ تن اعلام کرد در حالی که این مقدار در سال گذشته نه تن عنوان شده بود.

سردار رادان نیز هشدار داده بود که بازداشت‌شدگان مراسم چهارشنبه آخر سال، تا روز سیزدهم فروردین در زندان خواهند ماند.

در دو سال گذشته، و به دنبال حوادث پس از انتخابات، نیروهای نظامی و امنیتی تدابیری امنیتی برای این روز اتخاذ می‌کنند. بخصوص آنکه هواداران جنبش سبز اعلام کرده بودند در این روز، دست به اعتراض علیه حکومت خواهند زد.

فیلم‌هایی نیز از مراسم سال‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که حاضران در این مراسم، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر می‌دادند.