تریبون‌های نفرت‌پراکن را ساکت کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه واکنش‌ها به حادثه ورزشگاه غدیر ارومیه

جمعی از فعالان کُرد و ترک ایرانی با صدور بیانیه‌ای در محکومیت حادثه ورزشگاه ارومیه، با تاکید بر “تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی” در این استان، خواهان “سالم‌سازی” محیط‌های ورزشی شده‌اند.

روز شنبه، ۳ آبان ماه، در جریان بازی تیم والیبال شهرداری ارومیه و بانک سرمایه، در ورزشگاه ۶ هزار نفری غدیر ارومیه، تعدادی “تماشاگرنما” به فرهاد پیروت‌پور، بازیکن مهابادی تیم شهرداری ارومیه و بستگان او توهین کردند.

ویدیوهایی که از این حادثه منتشر شده نشان می‌دهد تعداد اندکی از تماشگران در حین ورود بستگان بازیکن مهابادی که لباس کُردی به تن داشتند، شعارهای توهین‌آمیز سر دادند.

در پی این حادثه عبدالله چمن‌گلی، مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی اعلام کرد که باشگاه شهرداری ارومیه به دلیل این حادثه از بازیکن مهابادی عضو این تیم عذرخواهی کرده و “قطعا با عوامل این حادثه به شدت برخورد خواهد شد.”

 آقای چمن‌گلی، گفته این حادثه “مورد تائید هیچ یک از اقوام استان آذربایجان غربی نیست و قرنهاست که این استان محل زندگی مسالمت‌آمیز اقوام ایرانی بوده است.”

شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی محل سکونت کردها و ترکها است. انتشار ویدیوی حادثه ورزشگاه غدیر، به حساسیت‌هایی بین جمعی از کاربران این شهر در شبکه‌های اجتماعی دامن زد.

در پی شدت‌گرفتن این حساسیت‌ها، ۳۰۰ فعال ترک و کرد با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام توهین آمیز “چند تماشاچی‌نما” گفته‌اند در ارومیه “همه صاحب خانه‌اند” و باید با اتحاد و همبستگی “دست تفرقه و نفاق را از سر استان کوتاه” شود.

به گفته امضاکنندگان این بیانیه “راز زیبایی، ماندگاری و پویایی استان غنی آذربایجان غربی در طول تاریخ پر فراز و نشیب آن، تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی آن بوده است به نحوی که این امر می‌تواند در بستری آرام و منطقی موجبات توسعه پایدار آن را فراهم آورد.”

آنها به صراحت از مسئولان استانی خواسته‌اند بنا به وظیفه قانونی و شرعی خود “در اسکات تریبون های نفرت پراکن قومی و حرکات دشمن شادکن بویژه در شهرهای ارومیه و نقده قاطعانه عمل نمایند.”

فرهاد پیروت‌پور، بازیکن مهابادی تیم والیبال شهرداری ارومیه، بعد از رسانه‌ای شدن حواشی بازی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتمای اینستاگرام نوشت: “لازم نیست که هواداران و دوستداران والیبال با برپایی تجمع به منظور ابراز همدردی با من زمینه را برای سوء استفاده بیشتر برخی افراد فراهم کنند.”

در واکنشی دیگر به این حادثه، محمد قسیم عثمانی، نماینده شهر بوکان در آذربایجان غربی با “مسموم و غیر عقلانی” خواندن این حادثه، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به استاندار آذربایجان غربی خواهان حل این موضوع “به نحو شایسته” و جلوگیری از “تکرار چنین رفتارهای غیراخلاقی در فضای استان” شد.

عبدالله چمن‌گلی، مدیر کل اداره ورزش و جوانان آذربایجان غربی، که خود از کردهای اهل سنت است و به تازگی به این سمت منصوب شده به خبرگزاری کُردپرس گفته است: “جو سالنهای ورزشی همیشه پرتنش است و حتی دیده می شود سرمربیان تیم ها مورد تهاجم تماشاگران قرار می گیرد اما تدابیری اندیشه می شود تا حادثه ورزشگاه الغدیرتکرار نشود.”

تماشای بازی‌های ورزشی در سالن‌های عمومی طی سالهای گذشته نیز در مواردی با حاشیه‌های غیر ورزشی روبرو بوده است.

به گزارش خبرآنلاین طی ۴ سال گذشته، سالن ۶ هزار نفری ورزشگاه غدیر ارومیه، با وجود اینکه ظرفیت آن در بیشتر موارد پر شده، شاهد اتفاقات مشابه نبوده است.