درگیری حکومت با عزاداران در سرتاسر کشور

لیلا طیری
لیلا طیری

» تظاهرات در اصفهان، شیراز، تبریز، قم، رشت، اراک، نجف آباد، ...

دیروز همزمان با تهران، بسیاری از دیگر شهرهای ایران شاهد صحنه های درگیری میان مردم معترض با نیروهای نظامی و لباس شخصی ها بود. قم، اصفهان، تبریز، اراک، رشت، شیراز، ساری، نجف آباد، اردبیل، بابل، خمینی شهر و …. شهرهایی بودند نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی ها به شدت مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و بسیاری را بازداشت کردند، اما مردم همچنان فریاد می زدند: “مرگ بر دیکتاتور”.

براساس گزارش خبرنگاران “روز”، در نجف آباد حکومت نظامی برقرار است، در اصفهان نیروهای امنیتی با محاصره منزل آیت الله طاهری، اجازه خروج از منزل به این روحانی بلند پایه را نداده و مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند ، در قم به ساختمان مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه حمله کرده اند، در تبریز شنیده ها از کشته شدن 4 نفر حکایت دارند، در مشهد به مراسم عزاداری در بیت آیت الله صانعی حمله کرده اند، و …

 

درگیری لباس شخصی ها و نیروی انتظامی در اصفهان

به گزارش خبرنگار “روز”، در اصفهان بعد از درگیریهای روز تاسوعا، صدر السادات، فرمانده نیروی انتظامی این شهر، با اعضای هیات امنای مسجد اعظم تماس گرفته و ضمن عذر خواهی از هیات امنا برای اتفاقات شب قبل از مسوولین هیات تقاضا کرده که برنامه های عزاداری را طبق برنامه تعیین شده از قبل پی گیری و انجام دهند.

براساس این گزارش طبق رسم هر ساله در اصفهان، تمام هیات های عزاداری این شهردر صبح روز عاشورا به میدان نقش جهان می روند و بعد از ظهر روز عاشورا نیز جهت ادای احترام به شهدای جنگ در گلستان شهدا حاضر می شوند. تماس فرمانده نیروی انتظامی با اعضای هیات امنای مسجد اعظم در شرایطی صورت گرفته که شایعاتی مبنی بر عدم حضور این هیات در میدان نقش جهان به گوش می رسید.

براساس این گزارش، دسته  عزاداری مسجد اعظم حسین آباد، بزرگترین دسته عزاداری اصفهان است که  ساعت 9 صبح که جایگاه میدان امام باز شد وارد میدان امام شدند.

خبرنگار “روز” که در محل حضور داشته از درگیری لباس شخصی ها و ماموران اطلاعات اصفهان با نیروی انتظامی این شهر در حاشیه ورود هیا عزاداری مسجد اعظم به میدان امام خبر داده است. براساس این گزارش هر کجا که هیات مسجد اعظم می رفت چند ماشین نیروی انتظامی نیز آنها را اسکورت می کرد تا اوضاع را در کنترل داشته باشد و از درگیری احتمالی جلوگیری کند. پس از ورود این هیات به میدان امام، ماشینی که به گفته ماموران نیروی انتظامی، سرنشینان آن از اداره اطلاعات بودند قصد ورود به میدان امام را داشتند که با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند. ماموران نیروی انتظامی گفته اند که ما دستور داریم فقط به ماشین هایی که مجوز ورود دارند اجازه ورود دهیم اما ماموران اطلاعات می گفتند که دسته حسین آباد وارد میدان شده و ما باید وارد میدان شویم که نیروی انتظامی از این کار جلوگیری کرده است. سپس نیروهای اطلاعات به تهدید ماموران نیروی انتظامی پرداخته اند اما افسر نیروی انتظامی گفته است که ما مامور هستیم و شما حق تعرض به مامور در لباس فرم را ندارید که یکباره سرنشینان ماشین پیاده شده و پس از کتک زدن افسر و ماموران نیروی انتظامی با ماشین وارد میدان شده اند.

گزارش خبرنگار “روز” می افزاید: به هیات های عزاداری از سوی اطلاعات استان دستور داده شده بود که دسته های عزاداری خود را در روز عاشورا به میدان اما نیاورند و همان مکان هیات خود به عزاداری پبردازند و همین قضیه باعث شده بود برخلاف هر سال، تعداد کمی هیات در میدان حضور یابند.

براساس این گزارش، هیات های تجهیز شده از سوی حکومت، به جای تصاویر امام حسین، عکس های بزرگی از آیت الله خامنه ای را پیشاپیش دسته های خود حمل میکردند و از پرچم های قرمز و پیشانی بند های قرمز استفاده میکردند. همچنین،  بر سر در ساختمان های دولتی از جمله استانداری اصفهان نیز برخلاف پارچه سبز که هر ساله آویزان میکردند امسال پارچه قرمز آویزان کرده بودند و این در حالی است که رنگ قرمز در روز عاشورا نماد شمر و یاران پزید است و همین مساله از سوی مردم نیز مورد اشاره قرار می گرفت.

یک شاهد عینی در گفتگو با “روز” به توصیفچگونگی وقوع درگیریها در اصفهان پرداخته است. این شاهد عینی گفت: حدود ساعت 11 بود که مطلع شدیم مقابل مسجد اعظم شلوغ شده و به سرعت خودمان را به انجا رساندیم و دیدیم که تمام خیابان حسین آباد و ارتش و خیابان مسجد اعظم و همه کوچه ها و خیابان های فرعی مملو از مردم به همراه گارد ضد شورش و ماموران لباس شخصی است. مردم شعار “الله اکبر” و “ابولفضل علمدار، دیکتاتور رو برش دار” و “مرگ بر دیکتاتور” سر میدادند. یکباره ماموران درب های مسجد را مثل روز قبل بسته و به سمت مردم یورش بردند. چندین بار گاز اشک آور زدند و این درگیریها تا ساعت یک ادامه داشت و تعقیب و گریز و بازداشت به طور مکرر صورت می گرفت.

خبرنگار “روز” از درگیری همزمان در چهارباغ، انقلاب ، دروازه دولت و خیابان سپاه “ نیز خبر داده است.

به گفته یک شاهد عینی در دروازه دولت، مردم از دروازه دولت و خیابان سپاه به سمت میدان امام راه افتاده بودند که مورد یورش نظامی ها قرار گرفتند و میزان ضرب و شتم و بازداشت خیلی وسیع بود.

این شاهد عینی به “روز” گفت: وقتی مردم به نشانه اعتراض به طور مداوم بوق می زدند، یکی از مامورین یگان ویژه به صورت خانمی که پشت رل ماشین نشسته بوده سیلی زد و مرد جوانی را هم از ماشین پیاده کرد و ماموران در حالیکه او را به شدت می زدند با خود بردند. آنها همچنین شیشه های اتو مبیل هایی که بوق میزدند را شکستند و با باتوم به جان ماشین ها افتادند.

خبرنگار “روز” گزارش داد که حدود ساعت 3 هیات مسجد اعظم از ماموران خواسته سات که درهای مسجد را باز کنند تا بتوانند پرچمها و وسایل هیات را برداشته و به گلستان شهدا بروند که اول با مخالفت نیروهای نظامی مواجه شد اما در نهایت پذیرفتند و پس از اینکه دسته در مقابل مسجد شکل گرفت تا به سمت گلستان شهدا حرکت کند مردم نیز به دسته عزاداری پیوستند اما یک باره  ماموران و لباس شخصی ها که در بن بست ها و کوچه های اطراف مسجد مستقر دشه بودند به سمت مردم یورش برده و به شدت درگیری ایجاد شد.

به گفته یک شاهد عینی، با چنان خشونت و سبعیتی مردم را می زدند که شگفت انگیز بود. آنان به هیچ کس حتی پیرزنها و پیرمردهایی هم که هیچ نقشی در اجتماعات نداشتند رحمی  نمی کردند و به صورت دسته جمعی به سمت مردم هجوم می اوردند و چند نفری، یک نفر را در بین خود می گرفتند و به قصد کشت میزدند.

تعداد مجروحین و کسانی که به شدت مضروب شده بودند زیاد بود و  به حدی گاز اشک آور شلیک کرده بودند که مانند مه سطح مقابل خیابان که مردم ایستاده بودند را می پوشاند و مردم مجبور به فرار می شدند و همین باعث می شد جمع منسجم متفرق شود. بر اساس این گزارش مردم هم با پرتاب سنگ و چوب به مقابله بر می خاستند.

گزارش خبرنگار “روز” می افزاید: میزان درگیری به حدی بود که در تمام طول خیابان حسین آباد ، از خیابان وحید تا خیابان حکیم نظامی و همچنین از خیابان مسجد اعظم تا خیابان ارتش را فرا گرفته بود ماموران لباس شخصی در طول خیابان حسین آباد شاخه های درختها را می شکستند و با چوبهای آن به شدت به سر و صورت مردم می کوبیدند. تعداد بازداشتیها خیلی زیاد بود و ماموران یگان ویژه نیز با موتور و در دسته های 20 ، 30 تایی به میان مردم هجوم می اوردند و به شدت مردم را با باتوم می زدند و مردم در حینی که فرار می کردند که از ضربات جان به در برند شعار می دادند “ابولفضل عباس، یزید بهتر از اینهاست”.

براساس این گزارش پدر، عمو وبرادر عبدالله نوری به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و ماموران برادر عبدالله نوری را در حالیکه به شدت زده بودند، کشان کشان با خود برده اند و تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.

خبرنگار “روز ” از نجف آباد نیز خبر داده است که از ساعت 21 در این شهر حکومت نظامی برقرار شده و ماموران نظامی با ماشین در سطح شهر گشت می زنند و اعلام می کنند که مردم به هیچ وجه از منازل خود بیرون نیایند. این گزارش از بروز درگیریهای شدید در روز گذشته در سطح شهر نجف آباد و همچنین خمینی شهر حکایت دارد.

در این سه شهر فریاد الله اکبر دیشب تا پاسی از شب سر داده می شد.

 

قم

فرزند دبیر اجرایی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از حضور افراد لباس شخصی در دفتر این مجمع و ایجاد ارعاب و وحشت حاضران که برای مراسم عزاداری گرد آمده بودند خبر داد.
به گزارش پارلمان نیوز، حمید موسویان، فرزند سید ابوالفضل موسویان دبیر اجرایی مجمع محققین و مدرسین گفت: عده ای از افراد لباس شخصی با حضور در دفتر مجمع محققین و مدرسین ضمن بر هم زدن مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین عده ای از خانواده ها و اعضای مجمع را در داخل دفترنگه داشته اند و در ها را بسته اند.
به گفته او: از صبح دیروزعده ای از افراد که مخالف حرکات مسالمت جویانه مردم هستند تحرکاتی را در شهر قم آغاز کردند.
وی افزود: این عده صبح امروز در مقابل بیت آیت الله منتظری و صانعی تجمع کرده و علیه این مراجع بزرگوار شعار سردادند.

فرزند دبیر اجرایی مجمع محققین و مدرسین که پدرش در دفتر مجمع گرفتار بود افزود: لباس شخصی ها صبح امروز همچنین قصد داشتند مراسم عزاداری در بیت آیت الله منتظری را با ایجاد سر و صدا و شعار دادن به هم بزنند که نیروی انتظامی اجازه این کار را نداد.

موسویان تاکید کرد: به نظر می رسد این عده که از ایجاد نا امنی و برهم زدن مراسم عزاداری در مقابل بیت آیت الله منتظری و آیت الله صانعی نتیجه ای نگرفته اند اکنون به دفتر مجمع محققین و مدرسین آمده اند.

 

شیراز

دهها هزار نفر از مردم معترض شیراز نیز دیروز در خیابانهای مرکزی این شهر از جمله محوطه سینما سعدی تا پارامونت تجمع کرده و شعارهایی را علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند. پلیس نیز با شلیک تیرهوایی و گاز اشک آور سعی در متفرق کردن مردم معترض را داشت که به درگیری و خشونت کشیده شد.خانه آیت الله دستعیب به محاصره نیروهای امنیتی در آمد و مسیرهای منتهی به شاهچراغ به کنترا نیروهای نظامی درآمد و بسیاری از مردم مضروب و بازداشت شدند. هنوز از تعداد بازداشت شدگان خبر دقیقی در دست نیست.

 

 تبریز

از ظهر دیروز با خروج دستجات عزاداری سنتی درگیری های شدیدی در اغلب تکیه‌های تبریز ایجاد شد.
براساس گزارش ها مردم بعد از خروج از تکیه‌های میدان سامان، تکیه بازار، بازار امیر، راست کوچه، زعفرانیه و ولی‌عصر در حالی‌که چوب دستی حمل می‌کردند، شعار می‌دادند: “هرگل که تو پرپرکنی، ما بکاریم و صد چندان کنیم”.
خبرهای تائید نشده حکایت از درگیری نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی با مردم و مجروح شدن عده‌ زیادی و کشته‌شدن حداقل ۴ نفر دارد.

خبرنگار “روز” نیز از تیراندازی در سطح شهر تبریز و بازداشت تعداد زیادی از مردم خبر داده است. براساس این گزارش ماشین ها بسیاری در محدوده آبرسانی تا میدان ساعت مورد حمله لباس شخصی ها قرار گرفته و شیشه هایشان خورد شده است.

 

مشهد

نیروهای امنیتی شهر مشهد با حمله به مراسم عزاداری مردم و دانشجویان در بیت آیت الله صانعی ، دهها تن از مردم و دانشجویان مشهدی را در حاشیه این مراسم بازداشت کردند.
نیروهای امنیتی و لباس شخصی دست کم 7 تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و 10 تن از مردم عادی را در حوالی خیابان آزادی و چهار راه شهدا مشهد بازداشت کرده اند.
حسین قابل، برادرزاده احمد و هادی قابل ، هادی سجادی و علی منصوری از فعالان دانشجویی مشهد هستند که در از اطراف بیت آیت الله صانعی بازداشت شده اند. اسامی دیگر بازداشت شدگان ظهر روز عاشورا در مشهد تا کنون منتشر نشده است.
برخی اعتراضات پراکنده نیز از خیابان امام رضا مشهد پیش از ظهر روز عاشورا گزارش شده است.

 

اراک

شهر اراک نیز همچون بسیاری از شهر های ایران، دیروز صحنه درگیری مردم عزادار و نیروهای انتظامی بود.

 وب سایت جرس به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است: ظهر عاشورا هزاران تن از مردم عزادار شهر اراک که در خیابان امام خمینی (خیابان اصلی شهر) و خصوصا در نزدیکی میدان ولیعصر (عج) جمع شده بودند از فرصت به دست آمده استفاده کرده و شعارهایی به حمایت از جنبش سبز سر دادند. همچنین عزاداران حاضر در دو هیئت بزرگ شهر اراک “هیئت محمدی” و هیئت جوادی” هم به مردم پیوسته و در سر دادن شعارها با آنان همراهی کردند. این افدام مردم با برخورد تند نیروهای انتظامی مواجه شده و آن ها با باتوم های خود به مردم بی دفاع حمله کرده و عده ای را مضروب ساختند. طبق اخبار شنیده دست کم هشت تن از شهروندان اراکی پس از یورش نیروهای انتظامی، دستگیر شده اند.

همچنین اخبار تایید نشده حکاست از این دارد که پس از وقوع این اتفاق به تمامی هیئات مذهبی دستور داده شده که حق راه انداختن دسته های مذهبی را در خیابان ها ندارند.

همچنین طبق اخبار رسیده از سایر شهر های استان مرکزی؛ در روز تاسوعا، شهر آستانه - یکی از شهرستان های کوچک استان مرکزی که محل دفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم می باشد- نیز شاهد اعتراضات مردمی بوده است. بنا بر گفته یکی از شاهدان، پس از خروج یکی از دسته جات مذهبی شهرستان همراه با “علامت”، رئیس پلیس شهرستان آستانه شخصا به جهت ممانعت از حرکت دادن “علامت” در سطح خیابان در صحنه حاضر می شود. پس از بروز کش و قوس هایی بین نیروهای پلیس و مردم عزادار “علامت” مورد بحث بر زمین افتاده و شکسته می شود. مردم عزادار با دیدن این صحنه خشمگن شده و رئیس پلیس شهرستان را بر سر دست گرفته، به آسمان پرتاب می کنند و شعارهای “مرگ بر دیکتاتور” و “یاحسین، میرحسین” سر می دهند.

 

بابل

نیروهای لباس شخصی و انتظامی با حمله به عزادران سبز بابلی، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده ای را دستگیر کردند.

پیش از ظهر عاشورا جمعی از مردم بابل در منطقه آستانه این شهر با شعارهایی مانند “الله اکبر، ما اهل کوفه نیستیم پول بگیریم بایستیم ، یا حجت ابن الحسن،ریشه ظلم را بکن” به عزادرای پرداختند که مورد هجوم نیروهای لباس شخصی و انتظامی قرار گرفتند.

این گزارش حاکی است، ماموران امنیتی عزادران سبز بابلی را به دستشویی امام زاده قاسم این شهر برده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

رشت

از حدود ساعت 6 جمعیتی حدود 3000 نفر در سه راه حاجی آباد رشت و در مسیرهای منتهی به خیابان حاجی آباد، چهارراه میکائیل و میدان صیقلان تجمع کرده بودند. 

به گزارش منابع مطلع، تعداد مامورین امنیتی هم زیاد بود و نزدیک به 15 الی 20 ماشین نیروی انتظامی حوای سه راه پارک کرده بودند و چند ماشینی هم در حال گشت زنی بودند.

در همین میان چند موتور سوار بسیجی که پرچمهای سیاهرنگ یا حسین حمل میکردند از میان جمعیت عبور کردند که این موضوع باعث بلندشدن صدای ه”ووی” جمعیت و حمله ناگهانی جمعیت به داخل خیابان و بسیجی ها شد.

ناگهان همه چیز تغییر کرد،  سکوت عجیب مردم به شعارهای بلند “یا حسین میرحسین” و “ابوالفضل علمدار، دیکتاتورو ورش دار” تبدیل شد.

مردم فریاد میزدند و شعار میدادند که ناگهان مامورین به مردم حمله کردند؛ نیروهای لباس شخصی و اطلاعاتی هم به تدریج افزایش یافتند و خیابان مطهری به صحنه درگیری مردم و کودتاچیان تبدیل شد.

به گفته یک شاهد عینی، تفاوت مهم تظاهرات دیروز با روزهای گذشته پس از انخابات در رشت این بود که دیروز مردم به در بسیاری از موارد  فرار نمیکردند و  مهمتر اینکه وقتی لباس شخصی ها کسی را میزدند و یا میخواستند دستگیر کنند مردم به سمت انها حمله ور میشدندو او رو از چنگال انهاا نجات میدادند.

درگیری های رشت تا حدود ساعت 9:30 یا 10 ادامه پیدا کرد.