درگیری های جدید و بازداشت معترضان

نویسنده

» گزارش فیگارو از حوادث تهران

درگیری های خشونت بار بین نیروی انتظامی و مخالفان رییس جمهور احمدی نژاد حداقل ده کشته برجای گذاشت. این سرکوب خشونت آمیز از سوی کشورهای غربی محکوم شده است.

پس از درگیری های روز عاشورا بین هزاران معترض و نیروهای انتظامی، روز دوشنبه تنش در تهران همچنان شدید است. مشکل بتوان شمار دقیق کشته شدگان و مجروحان را مشخص کرد. دوشنبه صبح شبکه های فارسی تلویزیونی رسمی جمهوری اسلامی، از قول وزارت اطلاعات گفتند که پانزده نفر کشته شده اند، در صورتی که این تعداد در شبکه انگلیسی ۸ نفر ذکر شد.

به نوشته سایت های مخالف جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی روز دوشنبه تعدادی از شخصیت های مخالف را که دو تن از آنان به محمد خاتمی، رییس جمهور سابق، نزدیک اند دستگیر و بازداشت کرده است: مرتضی حاجی، وزیر سابق و مدیرعامل بنیاد باران، و معاون او حسن رسولی و همچنین سه تن از مشاوران میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق [علیرضا بهشتی، قربان بهزادیان نژاد و محمد باقریان]. از دیگر شخصیت های بازداشت شده می توان به عمادالدین باقی، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر اشاره کرد. شب گذشته ابراهیم یزدی، وزیر خارجه سابق و دبیرکل نهضت آزادی ایران، نیز از سوی عوامل امنیتی در منزل خود دستگیر شد.

باز به گفته این سایت ها، پیکر خواهرزاده میرحسین موسوی که روز یکشنبه کشته شد، از بیمارستان ربوده شده است. به نوشته سایت “جنبش راه سبز”، سه نفر “در نزدیکی پل کالج در خیابان انقلاب با شلیک مستقیم نیروی انتظامی کشته شدند”. به گفته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، این مرگ ها “مشکوک”اند و خواهرزاده میرحسین موسوی توسط “مهاجمان ناشناس” قربانی شده است.

 

بازداشت های خودسرانه

شدت خشونت های اخیر از زمان درگیری هایی که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری حادث شده، بی سابقه بوده است. وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه ای اعمال خشونت و سرکوب تظاهرکنندگان در روز یکشنبه و دستگیری های خودسرانه را محکوم کرد. کاخ سفید نیز به نوبه خود “سرکوب شدید و ناعادلانه غیرنظامیان را که حق شان را می خواهند”، محکوم و آن را غیرقابل قبول خواند.

معترضان که همچنان دولت را به تقلب گسترده متهم می کنند، خواستار تجمع دیگر معترضان و برگزاری تظاهرات جدید برای روز عاشورا شدند. تظاهرکنندگان فریاد می زدند: “می جنگیم، می میریم، ایران رو پس می گیریم!“، “این ماه، ماه خونه، بسیج سرنگونه!”

علی رغم حضور بی سابقه نیروهای پلیس، هزاران نفر در امتداد خیابان انقلاب که در ماه ژوئن نیز صحنه تظاهرات و درگیری های فراوانی بود، تجمع کردند. ولی پلیس بلافاصله وارد عمل شد و با استفاده از گاز اشک آور و حمله به سوی مردم، سعی در متفرق کردن آنان داشت. مخالفان نیز در واکنش به این اقدام، با به آتش کشیدن مخزن های زباله و پرتاب سنگ سعی در بستن خیابان و حمایت از خود داشتند. ولی این اقدام موفقیت آمیز نبود. هزارن نفر از طرفداران احمدی نژاد از متفرق شدن مردم استفاده کردند و با سازماندهی یک تظاهرات دیگر شعارهایی در حمایت از رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای سر دادند.

صدها ویدئو که توسط تظاهرکنندگان برداشته شده در اینترنت پخش شده است. در این تصاویر می توان خشونت را به وضوح مشاهده کرد.

بسیاری از کشورهای غربی نسبت به خشونت این سرکوب ها واکنش نشان داده اند و این اقدامات سبعانه را محکوم کرده اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مداخله نیروهای امنیتی و حمله به سوی مردم را “غیرقابل قبول” خواند. کانادا نیز “استفاده از خشونت و وحشیگری” را محکوم کرد و بار دیگر از دولتمردان جمهوری اسلامی خواست نسبت به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر پایبند باشد. یکشنبه شب ایالات متحده و فرانسه نیز دستگیری های “خودسرانه” و خشونت ها را محکوم کردند.

 

منبع: فیگارو، ۲۸ دسامبر