استفاده دیکتاتورها از آشوب های لندن

نویسنده

» مقاله ای از گاردین واکنش ایران و لیبی و زیمبابوه

برخی از بدنام ترین دیکتاتورهای جهان به سرعت شورش های شهر های انگلستان را بدل به منافع سیاسی برای خود کردند. لیبی، زیمبابوه، سوریه و ایران از آن جمله اند.

خالد کائیم، معاون وزرات امورخارجه حکومت معمر قذافی در لیبی، گفت: “کامرون و دولتش باید بعد از این شورش مردمی که بر ضد آنها و پلیس که اعتراضات بدون خشونت مردم را با خشونت سرکوب می کند، کناره گیری کنند.”

وی در ادامه گفت: “کامرون و دولتش مشروعیت خود را از دست داده اند. این اعتراضات نشان داد چطور مردم انگلستان به دولت این کشور که تلاش می کند با زور باقی بماند، پشت می کنند.”

تلویزیون دولتی لیبی گفت که کامرون برای سرکوب اعتراضات در انگلستان از سربازان مزدور ایرلندی و اسکاتلندی استفاده می کند.

تلویزیون لیبی با قطع کردن برنامه های عادی امروز اعلام کرد: “شورشیان انگلیسی به لیورپول رسیده اند و با سربازان کامرون و سربازان مزدور ایرلند و اسکاتلند درگیر شده اند.”

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد مشکلاتی که دیوید کامرون در این روزها با آن مواجه شده است، در مقایسه با مشکلات پرزیدنت بشار اسد هیچ است و این درحالی است که کامرون در توصیف معترضان و اعتراضات در انگلستان از کلمه اوباش استفاده می کند. وی در ادامه گفت که آنها به ما اجازه نمی دهند از این کلمه برای  توصیف گروه های تروریستی در کشورمان استفاده کنیم. این دورویی است. این کار گستاخی است.

وی گفت: “لندن، بیرمنگام، بریستول تنها یک درصد از آنچه در شهر های کشور من با آن مواجه شده اند را تجربه کرده اند.”

فیلیپ پرهام، معاون سفارت انگلستان در سوریه می گوید: “این یک مقایسه عجیب است. درحالیه دولت انگلستان بصورت آشکار و مناسب و مطابق قانون با شورشیان برخورد می کند، دولت سوریه هزارا ن نفر از مردم عادی را می کشد از دوهزار نفری که در این اعتراضات کشته شده اند، اکثریت شان را مردم بی سلاح تشکیل داده است.”

رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه، درست بعد از اینکه ایران از شورای امنیت سازمان خواست در مورد “سرکوب های خشونت آمیز” تحقیق کند، گفت که انگلستان بهتر است بجای دخالت در امور کشور های دیگر، مشکلات خود را حل کند.

موگابه گفت “گذارید انگلستان مشکلاتش را خودش حل  کند. حالا این کشور درهمان موقعیتی قرار گرفته است که کشور های دیگر را به فقدان آزادی محکوم می کرد”.

وی در ادامه گفت: “بگذارید خودشان به ما بگویند که آنچه در کشورشان اتفاق افتاده است از فقدان آزادی است یا موضوع دیگری است. انگلستان در آتش می سوزد، بخصوص در لندن و ما امیدواریم که آنها بتوانند این آتش را خاموش کنند. آنها باید به مشکلات داخلی و آتشی که برپا شده است، بپردازند. به فکر آتشی باشند که همه جا را گرفته است و ما را راحت بگذارند زیرا در کشور ما آتشی برپا نشده است. ما نمی خواهیم آنها به ایجاد مشکلات در کشور ما ادامه بدهند. ما خواهان صلح هستیم. مردم زیمبابوه خواهان صلح هستند.”

در عین حال در مالزی، کشور اشرف حاذق، که قربانی یکی از وحشتناک ترین حملات در جریان اعتراضات لندن بود، رئیس پلیس از تجربه پلیس انگلستان در روزهای اخیر استفاده کرد تا سرکوب اعتراضات خیابانی در کشورش را توجیه کند. خالد ابوبکر گفت که شورش و غارت کابوسی است که ما برای جلوگیری از آن مبارزه می کنیم.

خالد گفت: “باید همواره از این اعتراضات پرهیز کرد زیرا ما نمی دانیم که ممکن است بعد از آن چه اتفاقی بیافتد. خدا را شکر که ما قادر هستیم از بروزاین صحنه های وحشتناک و غم انگیز در کشور عزیزمان دوری کنیم.”

گاردین، 11 اوت