اصلاح طلبان راستین در خبرگزاری فارس

نویسنده
نازنین کامدار

» در کوران نزاع داخلی اصولگرایان

به دنبال انتشار اخبار ضد و نقیض در رسانه های حکومتی درباره احتمال محاکمه رهبران جنبش سبز، و “خواهش” محمد رضا باهنراز اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات، فارس دیروز در قالب یک مصاحبه از “بی فایده بودن توبه نصوح رهبران جنبش سبز” نوشت و “اصلاح طلبان راستین” را هم معرفی کرد.

محمد رضا حکیمی پورکه سابقه عضویت در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران را درکارنامه دارد، دیروز در یک “گفت و گوی تفصیلی”  با خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی، با اعلام اینکه “بدون هر نوع قید و شرطی” در انتخابات شرکت خواهد کرد، به اصلاح طلبان حمله کرد و خود را “اصلاح طلب راستین” دانست.

حکیمی پور که فارس او را دبیر کل “حزب اراده ملت”، معرفی کرده، نظارت استصوابی را قانونی دانسته و مدعی شده است که سازمان مجاهین انقلاب و جبهه مشارکت به دلیل لغو امتیاز پروانه فعالیت شان حق شرکت در “شورای هماهنگی جبهه اصلاحات” راندارند.

حکیمی پور به فارس چنین گفته است: “به نظر بنده جریان اصلاحات هیچ وقت به عمق نرفت و در سطح ماند و در آن زمان فضا هم خیلی سیاسی شد… برخی افراد خارج از مرزها و چارچوب‌ها عمل کردند که البته جریان اصلاحات این افراد را قبول ندارد چرا که جریان اصلاحات در چارچوب قانون عمل می‌کند. به هر حال عده‌ای هستند که خودشان را جزء طیف اصلاح‌طلب می‌دانند ولی خارج از این سیستم هستند؛ وقتی می‌خواهیم در یک سیستم فعالیت کنیم قطعا باید الزامات آن را هم بپذیریم و فعالیت وقتی قانونی است که در چارچوب قانون باشد. هر کسی که بخواهد چارچوب‌ها را بشکند خود به خود از عرصه خارج می‌شود وقتی که ما از جریان اصلاحات صحبت می‌کنیم منظور ما اصلاح‌طلبانی است که داخل نظام فعالیت می‌کنند و نظم حقوقی و قانون اساسی را قبول دارند. اصلاح‌طلبانی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند دارای تابلو و مجوز هستند و در چارچوب نظامی که به آن اعتقاد دارند فعالیت می‌کنند. افرادی که به اسم اصلاح‌طلب در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و بحث‌های ساختار شکنانه از سوی آنها مطرح می‌شود به عنوان اصلاح‌طلب نمی‌دانیم و اساسا بحث براندازی و اصلاح‌طلبی دو مقوله کاملا جدا از هم هستند”.

او افزوده  است: “ما ساز و کار قانونی را قبول داریم و آن را رد نمی‌کنیم اما یک سری دغدغه‌ها وجود دارد که آقای خاتمی آنها را مطرح کرد و این مسائل دغدغه سایر اصلاح‌طلبان هم است ما به دنبال برگزاری عادلانه انتخابات هستیم. حرف ما عمدتا این است که وقتی مثلا می‌گویند من رد صلاحیت شده‌ام دلیلش را هم به من بگویند. حرف ما این است که در انتخابات اعمال سلیقه سیاسی نشود و از طریق استفاده از اهرم‌های قانونی انتخاب مهندسی نشود. متاسفانه اصلاح‌طلبان در چندین انتخابات است که در دقیقه 90 تازه می‌فهمند که باید چه کار کنند در حالی که طرف مقابل با حوصله کارهایش را انجام داده و تبلیغاتش را کرده. ما تابع قانونیم و هر چیزی که قانون بگوید قبول داریم”.

گفتنی اینکه چندی پیش محمد رضا خاتمی، دبیرکل جبهه مشارکت، برخی چهره هارا “اصلاح طلبان بدلی” نامیده بود.

محمدرضا خاتمی گفته بود: “یا عده‌ای می‌توانند جریان سازی اصلاحات را انجام دهند، پاسخ این است عده‌یی به دنبال این هستند که بدل را به جای اصل جا بزنند. اما به نظرم این اصلا کاربردی ندارد.”

 برخی از نمایندگان کنونی جناح اقلیت مجلس هم بار دیگر تمایل خود را برای شرکت در انتخابات ابراز کرده اند؛البته این افرادخواستار توجه به پیش شرط های محمد خاتمی نیز شده اند.

محمد رضا تابش، نماینده اردکان در مجلس از این جمله است که به پارلمان نیوز می گوید: “اینکه می گویند عمر اصلاح طلبی به پایان رسیده و بهتر است اصلاح طلبان با یک هویت جدید وارد انتخابات شوند مکنونات قلبی گروه های  رقیب است که هرگز به آن نخواهند رسید. اگربه حداقل خواسته هایی که آقای خاتمی به عنوان کف خواسته های اصلاح طلبان مطرح کردند، عمل شود شرایط برگزاری یک انتخابات پرشور در جامعه فراهم خواهد شد”.

محسن نریمان، یک عضو دیگر فراکسیون اقلیت مجلس نیز گفته است: “دوران اصلاح طلبی دوران شکوفایی اش را می گذراند و جریان سیاسی رقیب به خوبی می داند که بدون حضور اصلاح طلبان امکان برگزاری یک انتخابات پر شور وجود ندارد”.

این نماینده مجلس هشتم همچنین با پذیرش رای 24 میلیونی احمدی نژاد و انکار تقلب در انتخابات، افزوده است: “آمار انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بیانگر آن است که از 46  میلیون نفر جمعیت ایران که مجاز به رای دادن بودند تنها 24 میلیون نفر به دولت رای دادند یعنی 22 میلیون نفر به دولت رای ندادند، این رقمی نیست که بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت و از آن گذشت”.

گفتنی است محسن نریمان درحالی صحت رای 24 میلیونی محمود احمدی نژاد را مورد تاکید قرار داده که برخی از اصولگرایان  به اشکال گوناگون ادعای رای بالا به احمدی نژاد را زیر سئوال برده اند.

نریمان در ادامه گفته است: “اصلاح طلبان کسانی هستند که می توانند حضور حداکثری مردم در انتخابات را محقق کنند به همین جهت هم از ناحیه خردورزان اصولگرا بر حضور اصلاح طلبان درانتخابات تاکید می شود”.

در همین راستا سایت خبری فرارو به تازگی تحلیلی را از افرادی که با تابلوی اصلاح طلبی مایل به شرکت در انتخابات هستند به دو گروه “با پیش شرط” و “بدون پیش شرط”، تقسیم کرده و درباره گروه اول نوشته بود: “پس از آنکه سید محمد خاتمی سه پیش شرط اساسی خود را برای حضور در انتخابات ارائه کرد، بحث های زیادی پیرامون این سه پیش شرط مطرح شد. عده ای خاتمی را به باد انتقاد گرفتند و او را متهم به عافیت طلبی و مصالحه کردند و عده ای دیگر نیز به گونه ای از موضع خاتمی دفاع کردند و حتی خود را حامی این موضع دانستند. در این بین برخی نیز شروط را کاهش دادند و فقط به این شرط اکتفا نمودند که در صورت برگزاری انتخابات آزاد در آن شرکت خواهند کرد. تعدادی از شخیصت های اصلاح طلب نیز از شروط دیگر سخن گفتند. شروطی که به نوعی می توان آن ها را ذیل شروط خاتمی تعریف کرد”.

این سایت افرادی چون هادی خامنه ای، موسوی تبریزی، احمد شیرزاد و… را جزو این دسته دانسته بود.

فرارو، گروه “بدون پیش شرط” را شامل چهره هایی چون محمد رضا عارف، مصطفی کواکبیان، اسحاق جهانگیری، حبیب الله بی طرف و برخی از نمایندگان کنونی مجلس معرفی کرده بود.