فیلم روز♦ سینمای ایران

نویسنده
مهدی کیانیان

فیلم “سنگ، کاغذ، قیچی” به کارگردانی سعید سهیلی در تهران بر صحنه است. نگاهی داریم به این فیلم.

sangkaghazgheichi.jpg

درامی خوش ساخت

نویسنده و کارگردان: سعید سهیلی ، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی ، چهره پرداز: مهشید خرم آبادی ، صدابردار: محمود سماک باشی عکس: احمد احمدی ، تهیه کننده:محمد حسن نجم، مدیر تولید: محمدحسن نجم ، مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست ، تدوین: حسن ایوبی ، گروه چهره پردازی: رضا رادمنش

بازیگران: امین حیایی - شهرام حقیقت دوست - اندیشه فولادوند - رامتین خداپناهی - قاسم زارع - بهناز محرر وجمشید هاشم پور.

خلاصه داستان: حاج مرتضی گفت به رضا بگین/ هم تیر و ترکش، هم میدون من/ همه شون بیان به آدرس من/ سیدرضا گفت به روح مسعود/ تو تیر و ترکش، بی چکمه بی کلت/ هر جا بپیچه با کله میام/ با صدا تا حجله، چهل تا چلچراغ….

ساخت درامهای پلیسی – جنایی ژانری ست که اغلب مورد توجه هرکارگردانی درطول دوران کاری اش بوده است.

سهید سهیلی ازآن دسته کارگردانهایی است که علاقه زیادی به تجربه کردن ژانرهای مختلف سینمایی دارد، وهربارهم که به سراغ تجربه یی جدید رفته است کما بیش درآن عرصه موفق بوده است. او تجربه ساخت آثارموفقی چون “مردی شبیه باران” – “غوغا”- “مردی ازجنس بلور” را درکارنامه کاری خود دارد. البته اویکی دو تجربه ناموفق هم دراین زمینه داشته است که میتوان به فیلم های “سهراب” و”شب برهنه” اشاره کرد. سنگ، کاغذ، قیچی فیلمی پلیسی- جنایی با محوریت عشق می باشد. جهان “ امین حیایی” کارگرساده کارخانه ا به جرم سرقت واخاذی به زندان افتاده است. رعنا کارمند کارخانه ایی است که جهان درآن کار می کند وجهان قصد ازدواج با اورادارد. رییس کارخانه “رامتین خدا پناهی” مانع ازدواج آندو وباعث زندان رفتن جهان می شود.

sangkaghazgheichi2.jpg

که فیلم از زمانی آغاز می شود که جهان درزندان با دوست قدیمی وهم محله ایی خود محمد “شهرام حقیقت دوست” وتصمیم به انتقام ازمحسن رامی گیرد. جهان پس ازآزاد شدن اززندان با همکاری محمد ومرضیه” اندیشه فولاد وند” که دختری است که محمد عاشق اوست با تهیه اسلحه به کارخانه می روند تا ازرییس انتقام جهان رابگیرند. جهان پس ازورود به کارخانه مستقیم به اتاق محسن می رود اما آنجا خبری ازمحسن نیست وجهان با زنی روسپی مواجه می شود که به قصد اخاذی ازاوبه آنجا آمده، محسن با ضربه ایی جهان راازپا در می آورد اما درنهایت جهان، محسن راکه درگاو صندوق پنهان شده با اتومبیل ازکارخانه خارج می کند. تعقیب وگریزدرشهرآغازمی شود وآنها با ماشین حامل گاوصندوق به آسایشگاه معلولین جانبازان جنگی ایی پناه می برند. آنها درآسایشگاه با جانبازان جنگی مواجه می شوند وپس ازدرگیری هایی بین آنها درنهایت عموی جهان “جمشید هاشم پور” که سرهنگ آگاهی است به درخواست جهان، رعنا را که معلول ودچارفراموشی شده به نزد جهان می آورد.


sangkaghazgheichi3.jpg

جانبازان جنگی با تشکیل دادگاه دردرون آسایشگاه، محسن را محکوم به مرگ می کنند وبا پوشاندن لباس جهان اورا درتیررس تک تیراندازان قرارمی دهند وبا کشته شدن محسن فیلم به پایان می رسد.

مضمون ودرونمایه اثربرمحورعشق استواراست. عشق جهان به رعنا، دستمایه ایی می شود تا کارگردان واگویه های خود را ازجنگ وبازماندگان آن بازگوید. فیلم به لحاظ ساختاری دارای لحظات درخشان ومنسجمی است وریتم به جا ومتنوعی هم دارد. درواقع ما با دوریتم کلی دراین اثرمواجه هستیم. یکی ریتم تند وپرشتاب شروع فیلم تا اواسط فیلم “ سکانس ورود به اسایشگاه” ودیگری ریتم کند وساکن درون آسایشگاه.

استفاده بجا ودرست کارگردان ابزارش باعث بوجود آمدن ریتم مناسب با فضاهای متنوع فیلمنامه شده ومخاطب احساس نزدیکی با اثرمی کند. کارگردان ازهمان لحظات آغازین فیلم با تدوین موازی ایی که ازجهان درراهروی زندان وشاهدان دردادگاه به مخاطب عرضه می کند اطلاعات زیادی را درمدت زمان کوتاهی به مخاطب انتقال می دهد. واین نشان ازدکوپاژ ظریف وکم نقص اودارد. او حتی درپلان بندی های فضاهای بسته مثل درون آسایشگاه به خوبی ریتم درون قاب وبیرون قاب را حفظ می کند. اما درنگاهی گذرا به فیلمنامه اثر ضعف شخصیت پردازی وضعف درتعویض زمان وتاثیرآن برروی شخصیت خود رانشان می دهد.

sangkaghazgheichi4.jpg

بعنوان مثال: محمد که درزندان یک خلافکارمعتاد بوده است تنها به فاصله یک پلان وگذرزمان به انسانی تبدیل می شود که اعتیاد راترک کرده وهمین امرکمی درنزد مخاطب غیرمنطقی وناموجه می نماید. مثال دیگرشخصیت رعنا است که تنها درفیلمنامه به کاتالیزوری برای رودروریی میان جهان ومحسن تبدیل شده است.

بازیها درسنگ، کاغذ، قیچی درمجموع قابل قبول می باشد. امین حیایی به خوبی ازعهده نقش خود برآمده واستفاده ایی که ازمیمیک اش درهنگام خشمگین شدن خود می کند بسیاردرست وبجاست. شهرام حقیقت دوست هم نقش یک آدم خلافکارشوخ طبع را به خوبی ایفا می کند وانتخاب تیکی که هنگام عصبانیت به اودست می دهد ازلحظات زیبای بازی اوست. رامتین خدا پناهی هم که به تازگی ازتلویزیون به سینما آمده قابلیتهای خودرا به نمایش می گذارد وبازی روان ویکدستی ازخود بروزمی دهد. سایربازیگران بازی شاخصی ازخود بروزنمی دهند. درمجموع سنگ، کاغذ، قیچی فیلمی خوش ساخت درژانرفیلمهای پلیسی- جنایی می باشد که نشان ازتوانایی های پنهان سهیلی دراین گونه سینمایی دارد.