شاعر فرش ها و نقش ها

نویسنده

nezamafsari.jpg

سوسن جوان

آقا نظام افسری، سرشناس ترین طراح فرش ایران، عاقبت پس از یک بیماری طولانی، فرش مرگ را بافت.

آقا نظام افسری کاشانی که در سال 1310 در کاشان و از پدری نقاش و مادری بافنده به دنیا آمده بود، از همان کودکی، زندگی را در تار و پود فرش یافت و همه عمر خود را مصروف پرتره سازی در فرش کرد.

او که امروز آثارش زیبنده بسیاری از موزه های جهان است، کار خود را به صورت حرفه ای پس از جنگ جهانی دوم آغاز کرد. اولین اثر وی پرتره ایست از ژرژ ششم، پدر ملکه الیزابت، که در همان دوران به دولت انگلستان اهدا شد.

او سپس به سفارش سازمان صلیب سرخ جهانی، پرتره هانری دونان، پایه گذار این سازمان را بر فرش نقش بست و در سال 1958 با تابلویی که بافنده آن، مهیندخت همسرش بود، به نمایشگاه بین المللی فرش بروکسل رفت و مدال طلای آن نمایشگاه را از آن خود کرد.

بعد از آن استاد، هر ماه صورتی بر فرش نقش بست تا بدانجا که امروز بیش از 500 اثر وی در موزه های مختلف جهان از جمله متروپولیتن، لنینگراد…در معرض تماشای عموم است. مجموعه پرتره های سران شرکت کننده در جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی نیز توسط او طراحی شد.

استاد افسری کاشانی علاوه بر طراحی، در انتخاب نخ نیز بسیار نکته بین بود و رنگ آمیزی آنها را به صورتی سنتی و به دست خود انجام می داد.

یاد استاد گرامی باد.