انصار حزب الله در معرکه برخورد مستقیم

نویسنده
مریم کاشانی

» بازگشت گروه های فشار به صحنه سیاسی ایران

هفته نامه یالثارات، ارگان رسمی انصار حزب الله تهران پس از حدود پنج ماه و نیم توقیف، دوباره منتشر شده است. عبدالحمید محتشم عبداللهی، مدیر مسئول این نشریه طی یادداشتی در شماره جدید این نشریه نوشت: “داستان اسفبار توقیف ۵/۵ ماهه یالثارات، در دوران هیاهوی شعارهای دهان پرکن آزادی بیان و نقد، محکی روشن و گویا در تخطئه ادعاها و نیز شرمساری کسانی بود که اساسا درعرصه فرهنگ دم از رهاسازی زده و مبنای کار را بر اباحه‌گرایی افراطی نهاده‌اند. هرچند این رهاسازی و اباحه‌گرایی در تعارض قطعی با بدیهی‌ترین آموزه‌های مکتب و شریعت و باورهایی مقدس ملتی قرار گیرد که در راه اهدای فضای سالم برای تنفس بهای گزاف و گرانسنگی پرداخته است.”

محتشم اضافه کرده: “دقیقا در فضایی که به بهانه «منع به زور بردن مردم به بهشت» راه جهنم رفتن برای مردم هموار می‌شود و برخلاف نص صریح قوانین، زمینه عمل رسانه‌های معاند و برانداز و اغواگر برای تاراج دین و اخلاق مردم هموارسازی و سهل‌الوصول می‌شود، درمقابل رسانه‌ای متعهد، قریب به نیم سال از ادامه فعالیت بازداشته می‌شود و علنا به دست‌اندرکاران آن از تربیون‌های عمومی خبرگزاری‌ها اهانت‌های سخیف روا می‌شود.”

نشریه یالثارات در همین شماره از “آغاز عضو گیری انصارحزب الله برای گروههای سیار” خبر داده است. هفدهم تیرماه عبدالحمید محتشم، به عنوان دبیرکل انصار حزب‌الله در گفتگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، خبر داده بود: “فعالیت گروه‌های سیار امر به معروف و نهی از منکر انصار حزب‌الله تداوم پیدا می‌کند.” او با اشاره به عبارت گشتهای موتوری که قبلا بکار برده، تاکید کرده بود: “ما در لفظ مناقشه نداریم و اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم و تأکید داریم که این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارد.”

اواسط تیرماه گذشته بود که سایت یالثارات، در گزارشی از جلسه هفتگی انصار حزب الله، از راه افتادن گشتهای موتوری خبر داد و نوشت: “روزیکم تیرماه، اولین گروه های گشت های موتوری امر به معروف و نهی از منکر برای عمل به این فریضه راهی خیابان های تهران شدند، این گروهها متشکل از اقشار مختلف مردمی بودند. از رئیس ستاد اجرائی انصارحزب الله گرفته تا فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه وحتی کسبه صنوف مختلف شهر تهران…پارک ها، مراکز خرید و معابر موجود در محدوده جغرافیایی تعیین شده به عنوان محل ماموریت، نقاط توقف گشت های موتوری بود، که افراد مشخص طبق ضوابط تعیین شده در آن به وظیفه خود عمل نمودند.”

پیش از آن و در اسفند ماه سال گذشته نیز یکی از نمایندگان مجلس در جلسه هفتگی انصار حزب الله گفته بود:“ما باید بالاخره آماده شویم و یک جنگ تمام عیار را شروع کنیم. حضرت آقا در سخنرانی اخیرشان در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان نکات بسیار حساس و کلیدی بیان کردند. نگرانی ایشان در حوزه‌های فرهنگ کشور را باید دید که توسط چه کسانی این نگرانی ایجاد شده است و چه هدفهایی را دنبال می‌کنند و به کجا می‌روند. مطبوعات چه برنامه‌هایی را شروع کرده‌اند. ما اعتقاد داریم که یک کودتای خزنده فرهنگی در حال شکل‌گیری است. اینجا باید میدان داری کرد و جنگید و فدا شد. باید نیروهای انقلابی هوشیار و با برنامه‌ و دقیق وارد عرصه شوند.”

عبارت “جنگ تمام عیار” چندی بعد بهتر توضیح داده شد. پس از آنکه گروهی از اعضای انصار حزب الله در اعتراض به بدحجابی در تهران تظاهراتی بدون مجوز را برگزار کردند و اعتراضهایی به آن صورت گرفت، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه تلویحا از تظاهرات صورت گرفته دفاع کرده و گفته بود: “باید دید که آیا قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت ارشاد، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها به صورت موفق در این زمینه عمل کرده‌اند یا خیر؟ آیا دادستان به عنوان مدعی‌العموم توانسته در تمام استان‌ها در خصوص حجاب وارد شود یا خیر؟ اگر با اینگونه مسائل برخورد شود، نیازی به تجمع مردم نیست. “

انصارحزب الله نیز در سایت رسمی اش، در متنی با عنوان “حزب اللهی ها از این پس «تجمع» نخواهند کرد!” تاکید نمود: “تاکید می گردد که دوران اعتراضات میدانی بی نتیجه، که تنها حاصل آن جری تر شدن مرتجعین و معاندان و هنجار شکنان بوده به پایان رسیده و آنچه لازم است ورود حزب اللهی ها به معرکه برخورد مستقیم با منکرات است. شاید در پیشگاه الهی که زبانها برای احتجاج کوتاه است، سبکبارتر باشیم.”

به این ترتیب بود که “ورود حزب اللهی ها به معرکه برخورد مستقیم” با راه اندازی گشتهای موتوری آغاز شد. هفته پیش، روزنامه شرق در گزارش تیتر اول خود با عنوان “گشت موتور انصار می آید” گفتگوی دبیرکل انصار حزب الله با خبرگزاری ایسنا را منتشر کرده بود. روز بعد انصار حزب الله تکذیبیه ای فرستاد که آنهم تیتر یک روزنامه شرق شد. در این تکذیبیه با اشاره به نوشته روزنامه از قول دبیر انصار حزب الله که اقدامات این گروه را بی نیاز از “مجوز” میدانست، آمده بود: “مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در تعالیم مکتب و سازوکارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به اندازه‌ای حائز اهمیت است که موضوع یکی از اصول اولیه قانون اساسی قرار گرفته و در تعبیرات رهبر‌معظم‌انقلاب نیز به‌عنوان «وظیفه شرعی و انقلابی همگان» مورد تاکید بوده است. قهرا وظیفه همگانی نیاز به کسب مجوز ندارد. خواه آمربه‌معروف از موتور بهره گیرد یا هر وسیله نقلیه دیگری و خواه در نقطه‌ای ثابت باشد و یا سیار، این عوامل تاثیری در صورت مسئله و ماهیت امربه‌معروف ندارد.”

محتشم در گفتگویی جداگانه با این روزنامه نیز درباره تجمع های بدون مجوز گفته بود: “جنس فعالیت‌های امربه‌معروفی با سیاسی دوتاست. بالاخره در قانون اساسی هم این تفکیک برای مواردی که به امربه‌معروف مربوط می‌شود، صورت گرفته است.”

در حالی که فشار بر دولت به دلیل آنچه مسائل فرهنگی نامیده میشود، افزایش یافته، انتشار دوباره هفته نامه یالثارات و همچنین ورود انصار حزب الله به “به معرکه برخورد مستقیم” حداقل این پیام روشن را دارد که نگرانی آیت الله خامنه ای از وضعیت فرهنگی با شیوه تفکر انصار حزب الله در زمینه های فرهنگی قرابت کافی داشته است. فراموش نباید کرد که پیش از این هم آیت الله خامنه ای در دفاع از انصار حزب الله به مخالفان آن گفته بود که “شمشیر مرا کند نکنید.”