فیلمسازان به راه خود ادامه می دهند

نویسنده

» گزارش لاراسون از جشنواره ایباف اسپانیا:

دومین جشنواره بین المللی فیلم ابن عربی [ایباف] در اسپانیا افتتاح شد. این جشنواره در شهر مورسیا زادگاه ابن عربی شاعر و فیلسوف برجسته عربی- اسپانیایی برگزار می‌شود.  

 

در حاشیه این جشنواره، با محمودرضا ثانی، کارگردان به گفتگو نشسته ایم. محمودرضا ثانی متولد ۱۹۷۳ آبادان است. وی تحصیلات در رشته مهندسی شیمی را رها کرده و به فیلمسازی روی آورد. فیلمهای “سیامو” در افغانستان، “رویای شیرین کانیا” در آمریکا، “از قبیله بنی اسد” در عراق، “خواب شیرین قرطبه” در اسپانیا و بیش از ۱۵ فیلم کوتاه را تاکنون در پرونده خود دارد. او دارای نشان بین المللی چزاره زاوالینی از آمریکای جنوبی است. و همچنین به عنوان بهترین کارگردان در فستیوال کانزاس سیتی آمریکا در ۲۰۰۴ شناخته شده است.

 

از بین ۴۳ فیلم شرکت کننده در جشنواره، ۱۴ فیلم از اسپانیا، ۵ فیلم از ایران، ۲ فیلم از آرژانتین، دو فیلم از ایتالیا و دیگر کشورهای جهان شرکت کرده اند. به نظر شما سینمای اسپانیا چگونه است؟

من سینمای اسپانیا را بسیار می پسندم، به ویژه ژانر مستند آن را. به علاوه، اسپانیایی های بسیاری در سراسر دنیا به فیلمسازی مشغول اند و همین مسأله به غنی شدن آن می افزاید.

 

با این حال گفته می شود که سینمای اسپانیا در بحران قرار دارد…

در همه جای جهان بحران وجود دارد و بخش فرهنگی بیش از دیگر بخش ها هدف قرار می گیرد.

 

از میان پنج فیلم ایرانی انتخاب شده، می توانید بگویید کدام یک بیش از دیگران نماینده ایران کنونی است؟

این فیلم ها کم و بیش فیلم های جدیدی هستند و بستگی به ژانر فیلم دارد. ازنظر کیفیت نیز در حد خوبی قرار دارند.

 

وضعیت سینمای ایران درحال حاضر چگونه است؟

تولید فیلم در ایران در حد بالایی است. سالانه در حدود ۲۰۰ فیلم ساخته می شود و فیلم ها مورد استقبال و حمایت قرار می گیرند و البته شرایطی که ازسوی حکومت وضع می شود نیز بسیار نقش دارد.

 

نظرتان در مورد جعفر پناهی، محمد رسول اف و محمد نوری زاد که برای انتقاد از وضعیت حاکم بر کشور اقدام به ساخت فیلم کرده اند و اکنون با محکومیت های زندان روبرو شده اند چیست؟

معمولاً می توان در ایران فیلم های انتقادی ساخت. درواقع اکثر افراد، ازجمله جعفر پناهی، منتقد هستند. من معمولاً به مسایل سیاسی وارد نمی شوم، زیرا نمی خواهم برای خودم مشکل بتراشم. کیارستمی که یکی از مهم ترین فیلمسازان جهان است، و ازنظر مشکل داشتن با دولت با دیگر کارگردانان ایرانی تفاوت دارد، زیرا به موضوعات انسانی می پردازد و به خط سیاسی وارد نمی شود. اگر به این حوزه وارد شوید، همیشه با مشکل مواجه خواهید شد. که البته این فقط مختص ایران نیست و در اکثر کشورها به همین صورت است. بیش از یک سال است که مسایل در ایران بسیار تغییر کرده، ولی فیلمسازان به راه خود ادامه می دهند.

 

قبلاً شخصیت ابن عربی را می شناختید؟

بله، او کتاب های بسیاری نوشته و در فرهنگ ایرانی نیز بسیار مهم و شناخته شده است.

 

منبع: لا راسون، ۳ فوریه