قرار دادن مهدوی کنی برابر هاشمی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» توسط رسانه‌های حکومتی تبلیغ می شود

رسانه های نزدیک به حکومت از احتمال کاندیداتوری آیت الله محمدرضا مهدوی کنی برای کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری نام می برند.

بر مبنای این گزارش ها، مهدوی کنی توسط تعدادی از شخصیت ها و نهادهای سیاسی کشور تحت فشار است تا در اجلاس آینده این مجلس بر سر ریاست آن با اکبر هاشمی رفسنجانی رقابت کند.

سایت “جهان نیوز” متعلق به علیرضا زاکانی، از نمایندگان مجلس با اشاره به شدت گرفتن “گمانه زنی ها برای ریاست آیت الله مهدوی کنی بر مجلس خبرگان”، از “برنامه ریزی های گسترده” برای آنچه “تخریب و انصراف” مهدوی کنی نامیده، خبر داده است.

این سایت حکومتی، جریان مخالف با ریاست مهدوی کنی بر مجلس خبرگان را “اطرافیان هاشمی رفسنجانی” نامیده و افزوده که این گروه در تازه ترین برنامه های خود اقدام به تشکیل یک تیم سیاسی رسانه ای کرده اند که تمام هدف آن”عدم موفقیت” آیت الله مهدوی کنی در انتخابات آتی هیات رییسه مجلس خبرگان است.

جهان اعضای این تیم را “گروهی از مسئولان روزنامه ها، برخی اعضای مجلس خبرگان، خانواده هاشمی رفسنجانی و مسئولان ارشد دانشگاه آزاد” معرفی کرده است.

سید احمد خاتمی، از اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان نیز دو روز پیش با اشاره به برگزاری اجلاس آتی این مجلس در دهه سوم اسفند ماه، “انتخاب هیات رئیسه” را یکی از دستورهای این اجلاس دانست که “مورد بررسی قرار خواهد گرفت.”

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران و بنیانگذار و رئیس دانشگاه امام صادق است که برای سالها مرکزی برای تربیت نیروهای مدیریتی مورد اعتماد نظام جمهوری اسلامی بوده است.

از مهدوی کنی به عنوان یکی از قدرتمندترین روحانیون جناح راست سنتی و از مورداعتمادترین مقامات کشور در نزد آیت الله خامنه ای نام می برند.

او در آغاز دوره کنونی مجلس خبرگان رهبری عضو این مجلس نبود اما با شرکت در انتخابات میاندوره ای در اسفند ماه 1386 با حدود 1 میلیون و پانصد هزار رای از حوزه انتخابیه استان تهران به مجلس خبرگان راه یافت.

از بدو ورودکنی به این مجلس زمزمه ها درباره ریاست او بر خبرگان آغاز شد. در آن هنگام اکبر هاشمی رفسنجانی موفق شده بود با رای اکثریت اعضای این مجلس پس از درگذشت آیت الله علی مشکینی، کرسی ریاست خبرگان رهبری را در اختیار بگیرد.

در آن هنگام، در محافل خبری و سیاسی ایران گفته می شد با توجه به جایگاه مهدوی کنی در میان روحانیون نزدیک به حکومت، صندلی ریاست مجلس خبرگان باید در اختیار او قرار بگیرد اما او هرگز کاندیدای این مسئولیت نشد تا در ردیف نخست صندلی های پایینی مجلس خبرگان بنشیند و نظاره گر مدیریت هاشمی رفسنجانی باشد.

 

انتظار حداقلی، به صورت جمعی

اکنون سایت جهان نیوز خبر داده که آیت الله علم الهدی، عضو مجلس خبرگان و از حامیان رهبر جمهوری اسلامی، در “رایزنی هایی که با جمعی از اعضای مجلس خبرگان رهبری” داشته، این موضوع را مطرح کرده که از آیت الله مهدوی کنی “بصورت جمعی” درخواست کنیم برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا شود.

جهان مدعی شده که در این رایزنی ها “بیش از ۵۰ تن” از اعضای خبرگان موافق کاندیداتوری مهدوی کنی بوده اند.

پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در نشست هفتگی هفته گذشته انصار حزب الله، از “بحث در مورد تغییر ریاست” مجلس خبرگان و اینکه “آقای مهدوی کنی ریاست آن را برعهده بگیرد یا نه” خبر داده بود.

با وجود این، سروری افزوده بود که: “شنیده‌ام که آقای مهدوی کنی {نامزد ریاست} نمی‌شوند.”

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم هفته گذشته با صدور بیانیه ای با اشاره به آنچه «نارضایتی مردم از برخی چهره‌های برجسته مجلس خبرگان در ایام فتنه» عنوان کرد، از آیت‌الله مهدوی کنی برای کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان رهبری دعوت کرد.

در این بیانیه آمده بود: “حضور فردی موجه، متدین، انقلابی و با بصیرت در راس مجلس خبرگان که متضمن حمایت و تقویت جایگاه ولایت فقیه باشد انتظار حداقلی اکثریت توده‌های مردمی و خصوصا دانشجویان بیدار است.”

مطرح شدن بحث کاندیداتوری مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری و جایگزینی او با اکبر هاشمی رفسنجانی در شرایطی مطرح می شود که روابط این دو روحانی پرنفوذ نظام جمهوری اسلامی در سال های گذشته همواره دوستانه بوده است.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، سال گذشته و در اوج حملات جریان حامی محمود احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی به نفع او موضعگیری کرد.

او روز شنبه 15 بهمن 1388 در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که جریانات خواهان حذف هاشمی “مهم نیستند” و او و همفکرانش همچنان “پای سخنرانی آقای هاشمی” می‌نشینند.

 

اختلاف نظر کیهان و خامنه‌ای

به دنبال بروز اختلافات جدی میان اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد و سپس علنی شدن اختلافات رئیس مجلس خبرگان رهبری با آیت الله خامنه ای در دو سال گذشته، برخی از روحانیون و چهره های طرفدار رهبر جمهوری اسلامی خواستار برکناری هاشمی از سمت های خود در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام شده اند.

مجلس خبرگان رهبری بر مبنای اصول 107 و 111 قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه انتخاب و تعیین رهبر و نیز نظارت بر حسن انجام وظایف و احیانا برکناری او را بر عهده دارد.

هر چند حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان و مدیرمسئول این روزنامه، دو روز پیش در مطلبی نوشت که “خبرگان رهبری، ولی فقیه را به رهبری نصب نمی‌کنند.”

به نوشته این روزنامه، اعتبار ولی فقیه از ناحیه خبرگان نیست بلکه ولی فقیه اعتبار و مشروعیت خود را از جانب “خدای متعال” که به واسطه امامان شیعه ابلاغ می‌شود، کسب می‌کند و قانون خدای متعال اعتبار ذاتی دارد و دیگر “لازم به اعتبار بخشیدن کسی یا مرجعی به فرمان و قانون خداوند نیست.”

کیهان افزود: “خبرگان در حقیقت رهبر را نصب نمی‌کنند بلکه نقش آنان کشف رهبر منصوب به نصب عام از جانب امام زمان است.”

این مقاله کیهان تنها یک روز پس از آن نوشته شد که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران، انتخاب “همه چیز” در جمهوری اسلامی را “متکی به آرای مردم” دانسته بود.

به گفته او، از انتخاب مجلس خبرگان که “رهبری را عزل و نصب می کند” تا ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و دیگر مسائل، همه چیز به رأی مردم در انتخابات متکی است.