تماشا ♦ سریال

نویسنده

tamashabb.jpg

تماشا صفحه جدید هنر روز است که همزمان با اولین شماره سال 1386 منتشر می شود. این صفحه که نام خود را از مجله پر خواننده تماشا گرفته است، به بررسی تلویزیون اختصاص دارد و جهت اصلی نگاه ان داخل کشور است.

نگاهی به سریال های نوروزی

بخند و حال کن

ساخت سریالهای نوروزی چند سالی است که درتلویزیون جمهوری اسلامی رایج شده وهرسال با نزدیک شدن به ایام نوروزرقابت شبکه ها برای ساخت سریال وجذب تماشاگربالا می گیرد.

دراین چند سال گذشته تمایل شبکه ها وهنرمندان برای ساخت سریالهای شاد ومفرح بیشترشده است. وتقریبا دردوسال گذشته تمامی سریالهای نوروزی را آثارشاد ومفرح به خوداختصاص داده است. اما حکایت سریالهای نوروزی امسال متفاوت ازسالهای دیگراست، زیرا رقابت امسال شبکه ها داغ ترازسالهای گذشته بود.

شبکه اول با ساخت سریال “روزگارخوش حبیب آقا” پا درعرصه رقابت گذاشت. “روزگارخوش حبیب آقا” به کارگردانی مهدی مظلومی- سعید آقا خانی وبا بازی زیبای سیروس گرجستانی- سعید آقا خانی- محمود جعفری- ناصرگیتی جاه و.. هرشب به روی آنتن می رود. تهیه کننده این سریال علی لدنی است. ازویژگی های این مجموعه می توان به فیلمنامه گیرا وجذاب آن اشاره کرد که شخصیت اول آن “حبیب آقا” نمادی ازسادگی وصداقت می باشد که دربرخورد با آقای دهقان “محمود جعفری” موقعیت های جذاب وگیرایی را رقم می زند.

سریال نوروزی شبکه دوم “ بایرام” به کارگردانی مسعود نوابی نام دارد که امیرجعفری – فتحعلی اویسی- رضا فیض نوروزی و… درآن به ایفای نقش می پردازند.

شبکه پنج که قراربود امسال سریال “قرارگاه مسکونی” را بعنوان سریال نوروزی خود ببینید بنا به دلایلی که برهیچ کس معلوم نیست ازپخش این سریال صرفنظرکرد. این سریال به کارگردانی جواد رضویان وبا بازی جواد رضویان – مهران غفوریان- مهسا کرامتی – جواد عزتی به زندگی سربازان یک سربازخانه می پردازد. روند تولید این سریال تا قبل ازعید به خوبی پیش می رفت وهمگان انتظارداشتند که با شروع نوروزپخش این سریال هم آغازشود اما این امرصورت نگرفت.

شبکه سوم سیما امسال ساخت سریال نوروزی خود رابه رضا عظاران سپرد. “ ترش وشیرین” عنوان مجموعه ایی ست که بعنوان سریال نوروزی شبکه سوم هرشب به روی آنتن می رود. بدلیل استقبال تماشاگران ازاین مجموعه نسبت به مجموعه های دیگر در حال پخش سیما صورت گرفته نگاهی داریم به این مجموعه:

ترش وشیرین جامعه

بازیگران: مریم امیرجلالی- رضا عظاران- حمید لولایی- رضا شفیعی جم- آناهیتا همتی – شهره سلظانی- مجید صالحی- خشایارراد- باقرصحرارودی و…

نویسندگان: سروش صحت- محمد رضا آریان

مشاورکارگردان: مجید صالحی ، موسیقی: حمید رضا صدری تهیه کنندگان ومجری ظرح: ایرج محمدی – مهران مهام کارگردان: رضا عظاران

خلاصه داستان: نصرت خانم زنی تنها است که بوسیله ترشی فروشی امورات وخرج خانواده اش را تامین می کند، آقا جهان هم مرد متمولی است که بدلیل فوت همسرش با فرزندانش زندگی می کند. جهان درهنگام ترشی خریدن نصرت را می بیند و…

ساخت آثارظنزهمیشه ازمشکل ترین ژانرهای تولید یک اثرمی باشد چه آن اثرسریال باشد و چه آن اثریک فیلم سینمایی، به هرصورت شناخت کارگردان نسبت به این مقوله امری ضروری ولازم می باشد. کارگردان ترش وشیرین کارخود را با بازی درآیتم های مجموعه “ساعت خوش” که درسال 1370 به کارگردانی مهران مدیری بود آغازکرد. او سپس درچند مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. او سپس درسال 82 اولین مجموعه تلویزیونی خود را بعنوان کارگردان جلوی دوربین برد، “ کوچه اقاقیا” که ازشبکه پنجم سیما پخش می شد وبازیگران آن مجید صالحی – مرحوم منوچهرنوذری – باقرصحرا رودی- علی صادقی و… درآن به ایفای نقش پرداختند. اولین ساخته اوبا استقبال خوبی ازسوی تماشاگران مواجه شد. اودومین سریال خود درسال بعد با عنوان “ خانه به دوش” برای ایام عید جلوی دوربین برد. که بازیگران این مجموعه حمید لولایی- مریم امیرجلالی- آناهیتا همتی- علی صادقی – خشایار راد و… بودند که این مجموعه هم با استقبال بی نظیرتماشاگران مواجه شد. بدلیل استقبال خوب ازاین مجموعه مسئولین تلویزیون ساخت سریال نوروزی سال بعد رابازهم به عظاران سپردند واو مجموعه “ متهم گریخت” رابرای عید 84 به روی آنتن برد. دراین مجموعه هم همان بازیگران قبلی آثاراوبه ایفای نقش پرداختند وتنها تفاوت جایگزینی سیروس گرجستانی با حمید لولایی بود. عظاران برای عید 85 سریالی نساخت وترجیح داد که درسینما به بازیگری اش ادامه دهد. اما امسال دوباره با مجموعه “ ترش وشیرین” به تلویزیون بازگشت. درترش وشیرین ما بازهم با داستانی مواجه هستیم که تقریبا به موضوعی کلیشه ایی وتکراری درمجموعه های تلویزیون تبدیل شده است.

ماجرای عشق مرد بالا شهری به زن پایین شهری موضوع تازه ایی نیست. اما چیزی که باعث متفاوت وجذاب بودن کارکارگردان می شود نگاه وپرداخت متفاوتی ست که اونسبت به این موضوع دارد. درواقع کارگردان با دکوپاژصحیح وانتخاب درست جزییات درشخصیت پردازی وبازی گرفتن ازبازیگرانش فضایی منسجم رافراهم کرده که اگرضعفی هم دراثروجود دارد به فراموشی سپرده می شود. درواقع عظاران دیگردراین چند ساله که به ساخت این جنس سریالها پرداخته به خوبی درخلق این نوع ارفضاهای پایین شهری وبالا شهری ونشان دادن اختلافات بین این دوقشربه پختگی لازم رسیده است. درواقع نصرت خانم” مریم امیرجلالی” که به ترشی فروشی مشغول است نمادی ازبیشمارزنانی می باشد که درتهران بدون همسرزندگی می کنند وبه تنهایی خرج یک خانواده راتامین می کنند. ودرمقابل آقا جهان “حمید لولایی” نماینده قشرمتمولی است که باوجود داشتن پول کلان درزندگی اش دچارخلاء وکمبود می باشد. درواقع کارگردان علاوه براینکه با تصویرکردن ورودررویی این دوشخصیت وخانواده هایشان اختلاف عمیق ظبقاتی رادرجامعه به تصویرمی کشد تلنگرونقدی کوبنده هم به مقوله های بیکاری- تورم – عدم درک متقابل افراد یک جامعه وشکاف بین نسل دیروزوامروزرا هشدارمی هد. البته با تمام این تفاسیرسریال درپاره ایی ازلحظات بسمت هجو کلامی کشیده می شود اما قریب به اتفاق لحظات سریال ازبوجود آمدن موقعیت های کمیکی که ازجنس تضاد می باشد بوجودآمده، واین بیشترموقعیت ها هستند که باعث خنده تماشاگرمی شوند تا هجووشوخی های کلامی. درمجموع استقبالی که ازمجموعه “ترش وشیرین” به عمل آمده علاوه برنام وپیشینه کارگردان آن به ساختارساده وملموس اثروموضوعاتی بازمی گردد که مردم این روزها با آن دست به گریبان می باشند که به بعضی ازآنها اشاره شد.