بازی با آتش

نویسنده
مهرداد شیبانی

مهرداد شیبانی

“با آتش بازی نکنید” این هشدار را پادشاه عربستان به محموداحمدی نژاد داد. هنوز تاپایان سال 1385 چند روزی فاصله بود. رئیس جمهور برکشیده طالبان ساکن ایران، از سفر عربستان برگشت و مثل همیشه اعلام کرد به “موفقیت بزرگ” دیگری دست یافته است. توصیه ملک عبداله هم لازم نبود به اطلاع مردم رسانده شود. هشدار سخنان پادشاه عربستان که ظاهرا بیشتر از احمدی نژاد نگران منافع ملی ایران است، اوایل این هفته توسط وزیر خارجه اش در گفت و گو با “نیوزویک” فاش شد. درست همان روزی که تقی رحمانی درمصاحبه باروز گفت: “به آتش دامن نزنیم.” او خواست “عاشقان ایران” راتکرار می کرد که در تمام “ سال بد” گذشته، نگران جنگی بودند که هستی ایران را بر باد دهد.

بازی با آتش که گویا تندروان ایران هنری غیر ازآن ندارند، از همان لحظات حلول سال نو شروع شد.

در آغاز سال نو رهبرجمهوری اسلامی، مانند هرسال در مشهد سخنرانی کرد. سخنانی که جمع بندی دیدگاه حاکم بر ایران است، استراتژی آن را تدوین می کند و به گفته آگاهان در جلسات ویژه بالاترین راس هرم قدرت در ایران اتخاذ می شود.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی، ستایش بدون قید و شرط دولت احمدی نژاد، تائید کامل سیاست های داخلی وخارجی و اعلام سیاست مقابله در داخل و خارج با “دشمن ” و تهدید غیر مستقیم به تهیه بمب اتمی، ارزیابی شد.

در ایام تعطیلات نوروز، مقامات دولتی جنبه های مختلف این سخنان را “باز” کردند. غلامحسین اژه ای، وزیر اطلاعات توضیح داد که “دشمن” هر کسی است که نظریات حاکم رابر نتابد و چوب تهدید را باز هم بلندتر کرد.

احمد خاتمی، از تندروترین “روحانیون” گروه بندی طالبان ساکن ایران و عضو شورای نگهبان، نشانی دقیق تری از دشمن داد: “آنها که در مقابل این خواست عمومی می‌ایستند و همانند دشمنان خواستار تعلیق غنی‌سازی‌اند، بازی‌خورده‌ دشمنان هستند و جایی در بین ملت ندارند و عجب اینکه هر روز تحرک این گروه اندک مخالف که مخالف خط عمومی ملت هستند، دشمنان این ملت را به طمع و تحلیل نادرست انداخته است.” و سردار ذوالقدر که همکارانش در فرماندهی سپاه جزو لیست ضمیمه قطعنامه شورای امنیت هستند، بار دیگر اعلام کرد: “ما می توانیم پرچم ایمان اسلامی را در پیشاپیش همه‏ ملت های مسلمان به دوش بگیریم.”

سیاست جنگی در عمل هم به اجرا در آمد. بعد از دو دهه، دو فیلم سینمائی جنگی در برنامه اکران نوروزی سینما گنجانده شد. یکی از فیلم ها مردم را به جبهه و جنگ می خواند و دیگری فتوحات دهه شصت را وعده می دهد.

در هفته دوم سال نو احمدی نژاد در مانور شبانه‌ ارتفاعات “میشداغ” که برای یکی از کاروان های راهیان نور برگزار شده بود حضور یافت و شب را تا سحرگاه در سنگرهای آن ارتفاعات ماند و برای سیمای جمهوری اسلامی خوراک تبلیغات جنگی فراهم ساخت.

او با تقلید از همان تبلیغاتی که درجنگ با عراق نوجوان های 13 - 14 ساله را به امید رفتن به بهشت روی مین فرستاد، گفت: “برخی ها خیال می‌کنند وقتی کسی شهید شد از دست رفته است؛ در حالی که آنها هستند و بقیه نیستند.”

و در چنین جوی ناگهان 15 ملوان انگلیسی که یکی از آنها زن بود، دستگیر شدند تا بازهم خوراک مطبوعات جهانی برای آماده سازی افکار عمومی فراهم شود و شورای امنیت سازمان ملل که هنوز جوهر سومین قطعنامه اش علیه جمهوری اسلامی خشک نشده، چهارمی را هم تصویب کند. مصوباتی که “اجماع جهانی” را همراه داشت. پروژه تواب سازی از ملوانان دستگیر شده و آزادی نمایشی آنها در روز چهارشنبه برای کسب افتخار برای احمدی نژاد و اعلام “رافت اسلامی” به جهان درست در روزی انجام شد که دو زن ایرانی تنها بجرم جمع کردن امضاء روانه بندهای مخوف زندان اوین شده اند.


در هفته ای که جمهوری اسلامی همچنان سرگرم فتوحات تازه جهانی بود و کیهان ـ ارگان مرکزی طالبان ضد ایرانی ـ هر روز شکست تازه ای نصیب “امریکا و انگایس” می کرد، محاصره ایران باز هم کاملتر شد. ناوگان دیگری توسط تندروهای آمریکائی روانه خلیج فارس شد و میزان حضور نظامی آمریکا درمنطقه را از سطح پیش از حمله به عراق بالاتر برد. امریکا بزرگترین مانور نظامی خود درخلیج فارس را به اجرا در آورد. روزنامه های روسیه ومقامات امنیتی- نظامی آن پیاپی از حمله قریب الوقوع آمریکا خبر دادند. کارشناسان روسی نیروگاه بوشهر را ترک کردند، درحالیکه 76 میلیون دلار ناقابل باقی مانده را از جمهوری اسلامی گرفته بودند و هنوز نیروگاه بوشهر را در انتظار سوخت معطل گذاشته اند.

مقامات رسمی آمریکا در حالیکه در عمل محاصره ایران را کامل می کردند و به نوشته مطبوعات روسیه حتی فهرست اهداف نظامی را هم روی میز داشتند، به مانور صلح ادامه دادند. گیتس وزیر دفاع آمریکا باز هم اعلام کرد: “آمریکا آماده انجام گفت وگو در سطح بالا با ایران است.” و شخصیت های سیاسی و مهم غیر رسمی ضرورت “تغییر رژیم” جمهوری اسلامی را مطرح کردند. جان بولتن رسما خواهان تغییر رژیم جمهوری اسلامی شد. دکتر جفری گدمین که یکی از افراد تاثیر گذار در کاخ سفید و رئیس رادیو لیبرتی است، گفت: “هدف باید پایان دادن دیکتاتوری در ایران با ابزار صلح آمیز باشد.”

دومین هفته سال نو در ایران، در حالیکه تعطیلات طولانی رو به پایان می رفت، درمنطقه هم حوادث بسیارمهمی روی داد. از جمله اسرائیل به سیاست مذاکره سران عرب که در کنفرانس ریاض به شکلی سیاستمدارانه مطرح شده بود جواب مثبت داد. سیاستی که جهان اسلام را از جمهوری اسلامی بازهم دورتر و به اسرائیل نزدیکتر خواهد کرد.

بازی با آتش وارد مرحله خطرناکتری شده است. زمستان سال بد به بهار سال آتش پیوند خورده است. ایرانیان برای چنین وضعی ضرب المثلی دارند: