اقدامات ایران برای افزایش صادرات نفت به هند

نویسنده

» گزارشی از تایم اقتصادی

ایران که از کاهش خرید نفت توسط هند، هراسان شده ،امروز میدان های نفتی خود را با شرایط مناسبی به هند پیشنهاد کرد. قرار است این میدان های نفتی از طریق دریا به پالایشگاه های هند راه پیدا کند تا هم از پاکستان رد نشود و هم از مشکل بیمه در امان بماند.

ایران هیات بلندپایه ای را به ریاست وزیر نفت، رستم قاسمی،به هند فرستاد تا هند را ترغیب به افزایش خرید نفت از ایران بکند. میزان خرید سالانه هند از 18 میلیون تن به 13.3 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

امسال، واردکنندگان نفت تصمیم دارند میزان خرید نفت را به 11 میلیون تن در سال کاهش بدهند و این شامل پالایشگاه های مانگلور و شرکت پتروشیمی هند می شود که 3.9 میلیون تن نفت ایران را در سال 13-2012 خریداری کرده بودند.

قاسمی در یک بیانیه رسمی درباره دیدارش با وزیر نفت هند، ویراپا مویلی، گفت: “طرف ایرانی، طرف هندی را تشویق کرد تا خرید نفت خام ایران را افزایش بدهد.”

در این بیانیه آمده است: “طرف هندی توضیح داد که شرکت های نفتی را ترغیب خواهد کرد تا همچنان از ایران نفت خام خریداری کنند و براساس شرایط تجاری و بین المللی عمل کنند.”

هندوستان بعد از اینکه هیچ راهی برای پرداخت پول به ایران برای نفت خریداری شده نداشت و با توجه به مشکل حمل نفت با نفتکش ها، خرید خود را از ایران، کاهش داد.

همچنین، شرکت های بیمه که به دلیل تحریم های غرب علیه ایران، نمی توانستند از شرکت های اروپایی بیمه پوششی بگیرند، از بیمه کردن نفتکش های متعلق به ایران ممانعت کردند.

در جریان گفتگو ها، ایران پیشنهاد بیمه کردن پالایشگاه ها را ارائه داد، با این وجود طرف هندی در مورد اینکه چگونه این پیشنهاد قابل اجرا است، تردید دارد.

منابع خبری می گویند، ایران تمایل دارد که بجای استفاده از خط گازی پاکستان، از خط گازی زیردریا استفاده کند. هند به دلیل عدم وجود امنیت در پاکستان از پیوستن به خط لوله پاکستان، سر باز زده بود.

به همین دلیل ایران پیشنهاد کرد که گاز را به شکل مایع از طریق عمان بفرستد.

همچنین پیشنهاد کرد که یک قرارداد مشترک بین شرکت نفتی ویدش و میدان گازی فرزاد بسته شود که بر اساس تخمین ها 13 تریلیون مکعب ذخیره جایگزین شونده دارد.

قاسمی هند را کشور برادر و همسایه ای بزرگ خواند و دیدارش را پرثمر توصیف کرد.

وزیر نفت ایران بعد از این دیدار 150 دقیقه ای اعلام کرد که رابطه بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد.

در بیانیه ای که بعدا صادر شد، آمده است که دو کشور درمورد بیمه حمل و نقل دریایی صحبت کردند و اینکه شرکت های بیمه ایرانی حمل ونقل دریایی را پوشش بدهند.”

هند از ایران خواسته است که وارداتش از هند را افزایش بدهد و از بانک یوسی او برای ماهانه یک میلیارد دلار واردات نفت، استفاده کند.

در این بیانیه آمده است: “هر دو طرف توافق کردند به همکاری تبادل/خرید نفت ادامه بدهند و هر مشکلی برای منافع مشترک وجود دارد، حل کنند.”

 ایران بطور سنتی، تنها یک قرارداد با شرکت های خارجی می بندد و به آنها برای کشف و تولید نفت، یک نرخ ثابت می دهد.

اما قرارداد تولید مشترک، به شرکت ها مالکیت نفت و گاز کشف شده و تولید آزادانه و حمل آن به هرکجا که می خواهند را می دهد.

شرکت نفت دولتی هند برای کشف میدان فارسی شامل این شرایط می شود و هند می تواند به 13 تریلیون مکعب گاز دست پیدا کند.

وزیر ایرانی گفت: “ما دیدار بسیار ثمربخشی داشتیم. ما از دیدار از کشور همسایه و برادر، هند، بسیار خوشحال هستیم. رابطه و سابقه درخشانی بین دو کشور وجود دارد و ما به این رابطه خوشبین هستیم.”

وزیر نفت ایران حاضر به ارائه جزئیات نشد، اما گفت: “ما گفتگوی خوبی داشتیم. طبیعتا گفتگوی ما درباره بخش انرژی بود.”

مویلی گفت: “سختی ها و مشکلات درتجارت با ایران مورد بحث قرار گرفت و دو کشور متعهد شدند که برای این مشکلات، راه حلی پیدا کنند”.

وی گفت: “هر دوی ما تمایل داریم که دو کشور با یکدیگر رابطه تجاری داشته باشند. ما دوست داریم همه مشکلات و سختی ها را حل کنیم.”

تایم اقتصادی، 27 مه