سرنوشت حامیان اسد مرگ یا حبس است

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از ربودن ایرانی ها

لیز اسلای

آنتالیا ـ ترکیه: روز یکشنبه جنگجویان شورشی اعلام کردند ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه نه تنها آنچنان که ایران ادعا کرده زائر نبوده اند، بلکه وابسته به سپاه پاسداران ایران هستند و برای عملیات سرکوب شورشیان به دمشق آمده اند.

این اتهام بر ابعاد منطقه ای نبرد سوریه تاکید دارد. در شرایطی که شورشیان از سوی قدرت های متحد غرب در خاورمیانه ـ مانند ترکیه و عربستان سعودی ـ پشتیبانی می شوند، بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز از حمایت ایران و روسیه برای کنترل شهرهای سراسر کشور برخوردار شده است.

در فیلم ویدئویی که کانال تلویزیونی العربیه منتشر کرده، مردی که خود را نماینده گردان “البرا” از ارتش آزاد سوریه معرفی کرده، ۴۸ گروگان را نیروهای “الشیحا” ایران نامیده است؛ اصطلاحی که برای توصیف شبه نظامیان وفادار به دولت سوریه به کار می رود. او اسنادی را جلو دوربین می گیرد که به گفته وی ثابت می کند یکی از گروگان ها از اعضای سپاه پاسداران است و مجوزی برای حمل اسلحه به همراه دارد.

فرمانده ارتش آزاد گفته روز شنبه ایرانی ها “مشغول عملیات تجسس در منطقه بوده اند تا وضعیت شهر را مورد ارزیابی قرار دهند” اما اتوبوس آن ها گرفتار شورشیان شده است. دو جین از مردان ایرانی با قیافه های مختلف پشت سر وی نشسته اند و او با دوربین صحبت می کند.

فرمانده شورشیان می گوید: “ما به ایران و همه آن هایی که پشت سر این رژیم قرار گرفته اند هشدار می دهیم : سقوط این رژیم اجتناب ناپذیر است.” وی همچنین خاطرنشان می کند: “سوگند می خوریم سرنوشت همه آن هایی که از سوی شما در سرزمین سوریه به تلاش می شغول هستند یا حبس است و یا مرگ”.

اگر این ادعا تایید شود، این آدم ربایی مواضع شورشیانی را که ادعا می کنند ایران به نیروهای امنیتی ارتش سوریه برای سرکوب خیزش هفده ماهه سوریه کمک می کند تقویت می کند. مقامات ایالات متحده هم ایران را به تهیه ادوات و نیروی اطلاعاتی به منظور سرکوب شورشیان متهم کرده اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا گزارش داده است که ایرانی ها ربوده شده زائرانی بوده اند که به حرم حضرت زینب در حومه جنوبی سوریه رفته بودند. این خبرگزاری خاطرنشان کرده ایران از قطر و ترکیه خواسته با استفاده از نفوذ خود بر ارتش آزاد، آزادی ربوده شدگان را فراهم کنند.

این آدم ربایی در یک محله دور افتاده که مدت ها خیل عظیمی از زائران شیعه را به آنجا می کشاند به وقوع پیوسته است،در حالی که حکومت سوریه مدعی است حمله ماه گذشته نیروهایش مخالفان را از دمشق عقب رانده، این گروگان گیری حکایت از ادامه حضور شورشیان در پایتخت دارد.

همزمان، سوریه صراحتا ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارش را به خاطر پیشرفت های اخیر شورشیان مقصر دانسته است. خبرگزاری رسمی سوریه گفته است که نیروهای دولتی در شهر آلپو به دنبال “ شبه نظامیان تروریست اعزام شده از ترکیه و خلیج فارس” هستند. این موید اخباری است که در خصوص کمک ترکیه و کشورهای خلیج فارس به ارتش آزاد سوریه منتشر شده است.

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است هیلاری کلینتون روز شنبه برای رایزنی پیرامون بحران سوریه به ترکیه خواهد رفت.

سازمان “ ناظران سوریه برای حقوق بشر” که در بریتانیا واقع است گفته دست کم ۴۰ نفر در خشونت‌های سراسر کشور در روز یکشنبه کشته شده‌اند. کشته شدگان شامل ۱۰ سرباز ارتش و پنج تن از شورشیان است

منبع – واشنگتن پست – پنجم آگوست