سه نفر کشته، ۴۵ نفر در انتظار مرگ

نویسنده
آرش معتمد

» سرنوشت گروگان های ایرانی در سوریه

با کشته شدن سه تن از شهروندان ایرانی در سوریه، بحران گروگان گیری ایرانیان وارد فاز خونینی شده است. سخنگوی یکی از گردان های ارتش آزاد سوریه گفته ممکن است باقی گروگان ها هم به قتل برسند. در چنین فضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بدون آنکه واکنشی به این خبر نشان دهد ترکیه را مسئول جان اتباع ایرانی دانسته ورئیس ستاد نیروهای مسلح نیز حملات تندی به قطر و عربستان سعودی کرده است.  همزمان با این بحران جمهوری اسلامی میزبان کنفرانسی برای حمایت از بشار اسد شده است.

“آن ها در یک حمله هوایی کشته شدند.” این واکنش سخنگوی گردان البرای ارتش آزاد سوریه به کشته شدن سه تن از گروگان های ایرانی است که شورشیان سوری روز شنبه به اسارت خود در آورده بودند. معتصم الاحمد که با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرده گفته است: “یکی از خانه هایی که گروگان ها در آن قرار داشتند بر سر آن ها فرو ریخته است.”

وی همچنین تهدید کرده است: “اگر به حملات هوایی پایان ندهند باقی گروگان ها را خواهیم کشت.” او به ارتش سوریه “یک ساعت ” وقت داد. این خبر حوالی ساعت ۸ شب به وقت تهران روی خروجی رویترز قرار گرفته و پس از آن خبری  از سرنوشت ۴۵ گروگان دیگر مخابره نشده است.

اما خبرگزاری العربیه که از دبی به روز می شود و از مواضع ارتش آزاد سوریه دفاع می کند پیام ملایم تری از سخنگوی کردان ابرا منتشر کرده؛ الاحمد به العربیه گفته است: “چنانچه رژیم اسد به حملات هوایی خود ادامه دهد جان همه این گروگان ها به خطر خواهد افتاد و احتمالا آنها کشته خواهند شد.”

العربیه کانال تلویزیونی است که روز یکشنبه ویدئویی از گروگان های ایرانی را منتشر کرد و از قول یک شبه نظامی که رو به دوربین سخن می گفت “تعدادی” از آنها را عضو سپاه معرفی کرد. در همان ویدئومقامات جمهوری اسلامی چنین تهدید شده بودند: “سوگند می خوریم سرنوشت همه آن هایی که از سوی شما در سرزمین سوریه به تلاش مشغول هستند یا حبس است و یا مرگ.”

الاحمد در گفتگو با رویترز از کشته شدن تعدادی از گروگان گیر های ارتش آزاد نیز سخن گفته و تصریح کرده: “تلفات ما بیش از آن ها (ایرانی ها) است.”

 به گفته ناظران، بحران سوریه پس از بمب گذاری انتحاری اعضای ارتش آزاد در ساختمان شورای امنیت ملی سوریه اوج گرفته و اوضاع را از کنترل خارج کرده است. تحلیل گران منطقه می گویند نیروهای نظامی در هر دو طرف رژیم بشار اسد و مخالفان مسلحش تا حد زیادی به سیاست های خودسرانه روی آورده اند؛ امری که نگرانی ها پیرامون جان 45 ایرانی در گروگان شورشیان مسلح را دو چندان کرده است.

 

سرنوشت نامعلوم گروگان ها

  شامگاه روز شنبه فرمانده ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با بی بی سی منکر ربوده شدن این افراد توسط نیروی تحت امر خود شد، اما  انتشار ویدئوی العربیه نشان دادفعالیت های ارتش آزاد از کنترل سرهنگ ریاض اسعد خارج شده است.دیشب اما ریاض اسعد در گفتگو با بی بی سی فارسی خبر کشته شدن سه تن از این گروگان ها را تایید کرد.

به نوشته بی بی سی “اسعد جزئیات بیشتری درباره نحوه کشته شدن این سه گروگان ارائه نداد اما گفته است که دیگر گروگان ها در حال تحقیق و بازجویی اند و به محض اینکه اطلاعات کافی در مورد میزان دخالت آنان در حملاتی که به غیرنظامیان در سوریه می شود به دست آید، در مورد سرنوشتشان تصمیم گرفته خواهد شد.”

 

فیلم گروگان ها

روز شنبه خبرگزاری های جمهوری اسلامی از ربوده شدن ۴۸ تن از شهروندان ایرانی در سوریه توسط افراد مسلح ربوده خبر دادند. خبری که اولین بار فارس منتشر کرد و به نقل از یک شاهد عینی نوشت: “ساعت ۱۲ ظهر امروز به وقت محلی (دمشق)یک اتوبوس حامل ۴۸ زائر ایرانی از منطقه آستان حضرت زینب (س) به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بود که از نیروهای مسلح ناشناس مورد هجوم قرار گرفت و به سوی مکان نامعلومی هدایت شد.”

منطقه زینبه در حومه جنوبی شهر دمشق واقع است . گفته می شود تر زیارتی هیات “ثامن الائمه” ۴۸ تن از مردان ایرانی را برای زیارت به حرم حضرت زینب برده است. مقامات در تهران می گویند این افراد بازنشستگان ستاد نیروهای مسلح و فرهنگی بوده اند .

 در ویدئوی  پخش شده حدود نیمی از گروگان ها در کادر دوربین قرار دارند که برخی از آنان سالخورده هم هستند؛امری که باعث شده برخی تحلیل گران وابستگی آنان به نیروهای ویژه سپاه قدس را رد کنند. دیماه و بهمن سال گذشته هم تعدادی از زائران ایرانی در سوریه ربوده شده بودند اما با وساطت مقامات ترکیه آزاد شدند.

مقامات جمهوری اسلامی  هنوز اظهار نظر مستقیمی پیرامون کشته شدن شهروندان ایرانی در سوریه نکرده اند و خبرگزاری فارس نیز تنها به بازانتشار خبر رویترز پرداخته است آن هم در این قالب: “خبرگزاری رویترز مدعی شد 3 نفر از زائران ایرانی ربوده شده توسط گروهک ارتش آزاد سوریه کشته شده اند.”

 

مسئولیت زائران بر عهده ترکیه است

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس  ۹۰ دقیقه پس از تایید کشته شدن گروگان های ایرانی توسط ارتش آزاد اعلام کرد مسئولیت جان اتباع ایرانی بر عهده ترکیه است. به گفته جلالی “ در میان بحرانی که تروریست ها با حمایت این کشورها در سوریه برپا کرده اند، قطعا مسئولیت جان زائران ربوده شده کشورمان بر عهده ترکیه و کشورهایی است که تروریست ها را تسلیح و حمایت کرده اند و این کشورها در مقابل هرگونه تعرض و آسیبی به این اتباع ایرانی باید پاسخگو باشند.”

این نماینده اصولگرا البته نگفته بی اعتنایی جمهوری اسلامی به جان شهروندان  ایرانی  در سوریه چقدر در کشتار اخیر دخیل بوده است. هفته پیش  وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد در کمال آرامش به خبرنگاران گفته بود: “نیازی نیست در مورد اتباع ایرانی ساکن در دمشق اقدامی صورت گیرد.” علی اکبر صالحی اوضاع سوریه را “آرام” توصیف کرده بود آن هم در شرایطی که تمامی ناظران بین المللی جنگ در سوریه را در “نقطه برگشت ناپذیر” تعریف می کنند. تاکنون حدود هفده هزار تن در نبردهای ارتش سوریه با مخالفان کشته شده اند. ناظران می گویند خشونت ها از هر دو سو عریان و غیر قابل کنترل است.

ساعاتی پیش از اعلام خبر کشته شدن گروگان های ایرانی ، سردارسیدحسن فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  با پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی سپاه مصاحبه کرده بود. وی به عنوان بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی و مشاور ایت الله خامنه ای اما هیچ دغدغه ای نسبت به جان اتباع ایرانی ربوده شده مطرح نکرده و تنها به انتقاد از دخالت عربستان سعودی، قطر و ترکیه در بحران سوریه پرداخته و گفته است: “آل سعود، قطر و ترکیه مسئول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود.”

 

دعوت برای حمایت از اسد

در همین حال قرارست جمهوری اسلامی  به زودی نشستی با حضورکشورهای دوست بشار اسد در تهران برگزار کند.به گفته حسین امیر عبداللهیان ـ معاون وزیر خارجه ـ این نشست پس فردا با حضور کشورهایی که  ”مواضع اصولی و واقع بینانه” در قبال تحولات سوریه دارند برگزار می شود.

وزارت خارجه لیست این کشورها را ارائه نداده اما در بیانیه ای از اعلام آمادگی ۱۰ کشور برای حضور در کنفرانس تهران خبر داده است. ناظران می گویند اعلام این خبر که در تضاد با خواسته های ارتش آزاد است جان گروگان ها را بیش از پیش با تهدید روبرو می کند؛ امری که گویی اهمیت چندانی برای مقامات جمهوری اسلامی ندارد.