بی‌خبری از پنج زندانی محکوم به اعدام

نویسنده
رژین یونسی

» وضعیت فوق العاده در زندان کارون

با گذشته پنج روز از انشتار اخبار مربوط به احتمال اجرای احکام اعدام ۵ زندانی سیاسی عرب ایرانی در زندان کارون اهواز، ‌بر اساس برخی از گزارش‌ها، آن‌ها از روز شنبه هفته گذشته که از بند عمومی خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده و از آن روز تا کنون “وضعیت فوق العاده” در بند زندانیان سیاسی در زندان کارون اهواز حاکم شده است.

عفو بین الملل، ‌از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر و سازمان حقوق بشر ایران هفته گذشته در بیانیه‌های جداگانه از احتمال اعدام پنج زندانی سیاسی عرب ایرانی در زندان اهواز ابراز نگرانی کردند.

بر اساس گزارش‌ها پنج عرب ایرانی به نام‌های عبدالرحمن حیدری، طه حیدری، جمشید حیدری، منصور حیدری و امیر معاوی، عصر روز شنبه ۲۰ خرداد ماه جاری از بندی که در آن بوده‌اند، خارج شده‌اند.

این پنج زندانی که از اهالی شهرک ملاشیه اهواز هستند در جریان اعتراضات خیابانی فروردین ماه بازداشت شد‌ه‌اند. کمیپن بین المللی حقوق بشر می‌گوید مقامات امنیتی پس از چندین ماه بی‌خبری خانواده‌ها از وضعیت این افراد، اعلام کردند که آن‌ها به اتهام قتل یک نیروی امنیتی بازداشت شده‌اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع مطلع هفته گذشته اعلام کرد که خانواده این زندانیان، اتهام وارد شده را قبول ندارند و می‌گویند آن‌ها “زیر شکنجه اعتراف کرده‌اند و از حق دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند.”

این کمپین همچنین اعلام کرد فضای زندان کارون اهواز را به دلیل احتمال اعدام این افراد “ملتهب” توصیف و اعلام کرده است هم اکنون این ۵ نفر در مکان نامعلومی نگهداری می‌شوند. ‏

اینک پس از گذشت پنج روز از انتشار این اخبار، وبسایت ملی ـ مذهبی، که از سوی فعالان خارج از کشور این طیف سیاسی به روزرسانی می‌شود اعلام کرده است که از محل نگهداری و وضعیت این افردا اطلاع جدیدی در دست نیست.

 این سایت نقل از یک فعال بشر اعلام کرده است: “مسئولان قضایی و امنیتی خوزستان به دنبال پنهان کاری هستند واین احتمال وجود دارد که وضعیت نامشخص این ۵ زندانی عقیدتی و اعمال محدودیت‌های کم سابقه بر دیگر زندانیان سیاسی-عقیدتی در زندان کارون با هم مرتبط باشند و همه این‌ها باعث تقویت این نگرانی می‌شود که برخی مسئولان استان خوزستان می‌خواهند ۵ زندانی سیاسی عرب را در خفا اعدام کنند.”

دستگاه قضایی و مقامات رسمی جمهوری اسلامی تا این لحظه در مورد این پرونده اظهار نظر نکرده‌اند.

سازمان عفو بین الملل نیز روز دوشنبه، ۲۲ خرداد در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از احتمال اجرای پنج زندانی اهوازی خواستار توقف “فوری” حکم اعدام آن‌ها شد.

این دومین بار در چند ماه گذشته است که سازمان عفو بین الملل نسبت به احتمال اجرای احکام اعدام این پنج نفر هشدار می‌دهد. این سازمان مدافع حقوق بشر در آخرین روزهای سال گذشته خواستار تلاش جهانی برای جلوگیری از اعدام آن‌ها شده بود.

عفو بین الملل در بیانیه خود اعلام کرده بود ممکن است هدف از صدور این احکام تلاش برای ارعاب و جلوگیری از تظاهرات اهالی عرب اهواز در روز ۱۵ آوریل به مناسبت سالگرد تظاهراتی باشد که در سال ۱۳۸۴ در خوزستان برگزار شد.

اشاره عفو بین الملل به نا‌آرامی‌های فروردین ماه سال ۸۴ خوزستان است که در نتیجه آن چند نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند. این رویداد پس از آن رخ داد که نامه‌ای منتسب به دفتر رییس جمهوری وقت، که در آن بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر ترکیب جمعیتی عرب‌های خوزستان تاکید شده بود، به شکل وسیعی در این استان منتشر شد.

آن هریسون، قائم مقام بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفوبین الملل هفته گذشته در این رابطه گفت: “ایران باید فوراً هر برنامه‌ای برای اعدام این پنج نفر را متوقف کند. احکام اعدام کلیه کسانی که در زندان‌های ایران در انتظار مرگ هستند باید به کلی ملغی شود یا مورد تخفیف قرار گیرد. خانواده این افراد باید فوراً از وضعیت و مکان نگهداری آن‌ها مطلع شوند و آن‌ها باید امکان دسترسی به وکیل انتخابی خود را داشته باشند. در طول زمان بازداشت و زندان، آن‌ها باید از هر گونه شکنجه و بدرفتاری مصون بوده و امکان دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز را داشته باشند.”

بعد از واکنش سازمان‌های مدافع حقوق بشر انتظار می‌رفت احتمال اجرای احکام این پنج نفر منتفی شود، اما با انتشار اخبار تازه به نظر می‌رسد نگرانی‌ها نسبت به اعدام این افراد هنوز برطرف نشده است.

به نوشته وبسایت ملی مذهبی در روزهای گذشته وضعیت فوق العاده در بند زندانیان سیاسی در زندان کارون اهواز حکم فرما شده است و نیروهای انتظامی در زندان مستقر شده‌اند. ‏

همچنین گزارش شده که در روزهای اخیر محدودیت‌های کم سابقه‌ای نظیر قطع تلفن‌ها و ملاقات‌ها برای بعضی از زندانیان سیاسی اعمال شده است. ‏