بازی با نزدیکان برای شکستن زندانیان

لیلا طیری
لیلا طیری

» مصاحبه با خانواده های ابطحی، امین زاده، سیاسی و حسین زاده

در حالیکه بعد از روز بعد از انتخابات 22 خرداد فعالان سیاسی اصلاح طلب به همراه فعالان مطبوعاتی و مدنی ایران به صورت فله ای بازداشت شدند و هیچ نهادی مسولیت پاسخگویی در قبال وضعیت این بازداشت شدگان را نپذیرفت اکنون مسولان به آزادی قطره ای این زندانیان پرداخته اند. اکثر خانواده های این زندانیان از عدم پاسخگویی مسولان امر بارها گله کرده و نسبت به وضعیت عزیزان دربند خود ابراز نگرانی کرده اند. این خانواده ها در گفتگو با “روز” از آخرین وضعیت این بازداشت شدگان گفته اند.

 

ابطحی با سعید شریعتی در یک سلول

محمد علی ابطحی بعد از گذشت 74 روز از بازداشت، دوشنبه شب در منزل خود افطار کرد. دختر این فعال سیاسی اصلاح طلب وضع روحی و جسمی پدرش را خوب توصیف کرده و به “روز” گفت: پدرم به اتفاق سه مامور به منزل آمده و در کنار خانواده افطار کرد و بعد از افطار به زندان بازگردانده شد.

فائزه ابطحی افزود: سه ماموری که با پدرم آمده بودند نیز در منزل با ما بودند اما مثل دفعه قبلی در زندان اوین که با پدرم شام خوردیم و بازجو اجازه صحبت کردن نمیداد و سعی در ایجاد جنگ روانی داشت نبودند و این سه مامور همکاری میکردند و ما با پدرم راحت صحبت کردیم.

به گفته خانم ابطحی، بازجویی های محمد علی ابطحی تمام شده و این فعال سیاسی از سلول انفرادی به سلولی دو نفره منتقل شده و با سعید شریعتی، عضو جبهه مشارکت هم سلول است.

فائزه ابطحی گفت: پدرم گفته که آقای عطریان فر همچنان در سلول انفرادی است اما بعضی وقت ها او را به سلول پدرم می برند و ساعتی را در سلول پدرم میگذراند.

وی با بیان اینکه آقای ابطحی، سایر زندانیان را نمی بیند گفت: پدرم می گفت بازجوییهایش تمام شده  اما می گفت که نمیداند وضعیت چگونه خواهد بود و چه اتفاقی خواهد افتاد.

 دختر آقای ابطحی افزود: وکیل پدرم هنوز موفق به دیدار با او نشده و پدرم درخواست میکرد که وکیلش برای دیدار با او پی گیری کند.

فائزه ابطحی درباره به روز شدن وبلاگ پدرش از زندان گفت:پدرم از ما خواسته به همه بگوییم که خود او وبلاگش را در زندان می نوشت.

 

محسن امین زاده همچنان در انفرادی

محسن امین زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت از 81 روز پیش همچنان در سلول انفرادی است. فاطمه امین زاده، دختر این فعال سیاسی به  “روز” گفت که خانواده آقای امین زاده تاکنون هیچ ملاقاتی با او نداشته اند و نگران وضعیت او هستند.

او افزود:  پدرم آخرین باری که تماس گرفت 21 روز پیش بود که صدایش به شدت خسته بود و گفت که درخواست ملاقات با وکیل اش را کرده و از ما خواست به وکیلش بگوییم موضوع را پی گیری کند. اما تاکنون با وجود پی گیریهای وکیل پدرم، هنوز اجازه دیدار نداده اند.

به گفته فاطمه امین زاده، ده روز پیش قاضی مرتضوی برگه ملاقات وکیل آقای امین زاده با این فعال سیاسی را امضا کرده اما تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است.

خانم امین زاده با بیان اینکه هیچ خبری از آقای امین زاده ندارند گفت: پدرم را فقط روز دادگاه از تلویزیون دیدیم که به شدت پیر و شکسته شده و خیلی نگران هستیم چون 20 روز است حتی تلفن هم نکرده است.

 

بی خبری از روشنک سیاسی

خانواده روشنک سیاسی، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز از وضعیت عزیز دربندشان بی خبر هستند. آقای گودرزی، همسر روشنک سیاسی به “روز” گفت: تاکنون اجازه ملاقات با همسرم را نداده اند و آخرین بار 12 روز پیش بود که تماس گرفت و احوالپرسی کرد و تنها چیزی که گفت این بود که نسبت به نحوه برخورد بازجوها اعتراض کرده است.

آقای گودرزی، بازداشت همسرش را ناشی از سوتفاهم خوانده و گفت: همسر من در جهت تقویت اندیشه آزاد و انسانی تلاش میکرد و پی گیر مسائل انسانی در مجموعه نظام بود و نمیدانم چرا این سوتفاهمات ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه خانوده روشنک سیاسی از نظر روحی  به شدت تحت فشار هستند گفت پسر من فکر میکند مادرش به مکه رفته است از طرفی از وضعیت همسرم کاملا بی خبر هستیم  و همین مساله باعث شده که تحت فشار روحی شدیدی باشیم.

آقای گودرزی افزود: فعالیت های همسر من کاملا قانونی و مورد تایید نظام بود و ما  در مورد بازداشت ایشان دچار حیرت و سردرگمی هستیم.

همسر روشنک سیاسی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر این بحران ها به پایان برسد و همسرش آزاد شود.

 

مهدی حسین زاده تحت فشار است

بیش از 70 روز از بازداشت مهدی حسین زاده، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی میگذرد. این روزنامه نگار که پیش از این سردبیر روزنامه توسعه بوده و در روزنامه های اعتماد و همبستگی در سرویس اقتصادی کار میکرده است 

در انتخابات ریاست جمهوری نهم، در اتاق فکر هاشمی رفسنجانی فعالیت میکرده و اکنون با اتهام جاسوسی مواجه است. یک منبع آگاه به “ روز” گفت: مهدی حسین زاده تاکنون دو بار با خانواده خود ملاقات داشته اما هنوز بازجویی های او تمام نشده و دربند 209 زندان اوین در سلول انفرادی است.

به گفته این منبع اگاه، مهدی حسین زاده به شدت تحت فشار است تا اتهام جاسوسی را بپذیرد و بازجویان به او فشار می اورند تا علیه خانواده هاشمی رفسنجانی از او اعتراف بگیرند اما تاکنون هیچ یک از این اتهامات را نپذیرفته و عنوان کرده که هیچ مدرکی علیه او ندارند و اتهام انتسابی به این روزنامه نگار، اتهامی واهی است.

روز آنلاین پی از این خبر داده بود که مهدی حسین زاده از سه هفته پیش در بازداشت به سر می برد. این منبع آگاه در این زمینه گفت که این روزنامه نگار 4 روز بعد از انتخابات بازداشت شده است.